تلسکوپ جیمز وب سیارک ناشناخته ای کشف کرد

ستاره فومالهوت Fomalhaut برای عکس های نمای نزدیکش خود را آماده می کند!حلقه هایی از غبار، این ستاره جوان را در تصاویر جدید خیره کننده از تلسکوپ فضایی جیمز وب احاطه کرده اند.

تلسکوپ جیمز وب سیارک ناشناخته ای کشف کرد

این عکس‌ها نمای واضح‌تری از منظومه ستاره‌ای را ارائه می‌دهند که قبلاً به خاطر تصاویر قبلی از یک سیاره ادعایی، که اکنون به طور گسترده مورد مناقشه قرار گرفته است، مشهور شده بود.
محققان در بهار امسال گزارش داده اند:ویژگی های این منظومه شامل یک کمربند سیارکی عجیب و غریب، یک ابر در حال گسترش از زباله های ناشی از برخورد احتمالی سیاره و سایر قطعات ناشناس است که به یک محیط پویا و شلوغ اشاره می کند.
مردیت مک گرگور، اخترفیزیکدان از دانشگاه کلرادو بولدر که در این مطالعه شرکت داشت، می‌گوید: این اولین باری است که ما واقعاً به سیستم درونی این منظومه نگاه می‌کنیم، و واقعاً متفاوت از آن چیزی است که فکر می‌کنم کسی انتظارش را داشت."انتظار این بود که چیزی شبیه منظومه شمسی ما وجود داشته باشد، مکانی که نسبتاً بالغ و پایدار است. این واقعاً شروع به تغییر نحوه تفکر ما در مورد پویایی سیستم Fomalhaut است.

فومالهوت، یک ستاره کوچک در فاصله 25 سال نوری از ما، در مرکز یک منظومه سیاره ای است که به سرعت در حال تکامل است. زمانی تصور می شد که این منظومه میزبان یکی از اولین سیاره هایی است که خارج از منظومه شمسی ما عکس گرفته شده است. با این حال، وجود این سیاره - که Dagon نامیده می شود - مدت ها مورد سوال بوده است.

تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب به شواهد فزاینده ای اضافه می کند: Dagon در واقع ابری از غبار است. آندراس گاسپار، ستاره شناس دانشگاه آریزونا در توسان، می گوید که برخورد بین سیارات احتمالاً این ویژگی غبارآلودگی را توضیح می دهد.
او می‌گوید: این سیاره در حال بزرگ شدن است و اندازه آن در حال گسترش است. همه اینها ویژگی هایی هستند که بیشتر نشان دهنده ابرهای غبار هستند تا سیارات جامد. اما فقط به این دلیل که به نظر می رسد داگون از گاز تشکیل شده است، به این معنی نیست که سیارات دیگری در اطراف فومالهوت در کمین نیستند.
شواهد غیرمستقیم برای دنیاهای دیگر از یک کمربند سیارکی بدست آمده است که برای اولین بار در تصاویر جدید دیده می شود. این کمربند ۲۳ درجه از هر چیز دیگری که در مدار به دور ستاره دیده می شود، منحرف شده است.

گاسپار می گوید: این یک جنبه واقعاً منحصر به فرد از سیستم است. او می‌گوید که کمربند کج شده می‌تواند نتیجه سیارات کشف‌نشده باشد که ستاره های اطراف فومالهوت را از مدار منظم خارج می کند.
مک گرگور با این ایده موافق است. او می‌گوید: اگر دیسکی شبیه این دیدید که دارای یک حلقه بیرونی [دراز] و دسته‌ای از غبار است که به داخل کشیده می‌شود، احتمالاً سیاره‌هایی در آنجا وجود دارند. من فکر می‌کنم ساده‌ترین توضیح [برای کمربند کج‌شده] این است که یک سیاره در آن وجود دارد، و این سیاره در مداری قرار دارد که با دیسک هم‌تراز نیست.

او می گوید: سیاره نامناسب به نوبه خود کمربند سیارکی را با توجه به صفحه منظومه شمسی به سمت خارج می کشد. تصاویر بدست آمده از تلسکوپ جیمز وب همچنین ویژگی جدیدی را در کمربند بیرونی اطراف ستاره نشان دادنه است. این لکه ای است که گاسپار و همکارانش آن را ابر غبار بزرگ می نامند. هنوز مشخص نیست که آیا این یک ویژگی واقعی است یا فقط یک جسم درخشان است که از فراسوی سیستم فومالهاوت می‌درخشد.
گاسپار می‌گوید: این به راحتی می‌تواند یک کهکشان پس‌زمینه باشد.» او می گوید که مشاهدات بعدی با تلسکوپ جیمز وب به آنها کمک می کند در این باره تصمیم بگیرند. اگر شی در حالی که سیستم فومالهاوت به چرخش خود ادامه می‌دهد، ثابت بماند، یک بمب‌افکن کیهانی است (یعنی ستاره ای در حال انفجار است) که در پس‌زمینه منظومه کمین کرده است.
گاسپار می‌گوید: آخرین تصاویر به برخی از سوالات در مورد فومالهوت پاسخ می‌دهند و در عین حال تعداد زیادی از سوال ‌های جدید را مطرح می‌کنند.
او می‌گوید: این مشاهده منفرد از فومالهوت جنبه‌های بسیار زیادی از سیستم منظومه را نشان داد که ما نیاز به درک و باز کردن آن‌ها داریم. ما تصمیم گرفتیم که موقعیت کمربند سیارکی را از نظر مکانی حل کنیم، اما در نهایت جعبه شگفت‌انگیزی را باز کردیم و حال مسائل کاملا جدیدی را دنبال خواهیم کرد.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر