دانشمندان موفق به احیای بینایی بیماران با استفاده از سلول‌های بنیادی شدند

محققان در فاز اول آزمایش‌ها نشان داده‌اند که با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌توان پس از آسیب‌های چشمی، بینایی را به بیماران برگرداند.

دانشمندان موفق به احیای بینایی بیماران با استفاده از سلول‌های بنیادی شدند

دانشمندان در فاز نخست یک آزمایش بالینی نشان داده‌اند پیوند قرنیه‌ای که از سلول‌های بنیادی خود بیمار رشد پیدا کرده باشد، می‌تواند با موفقیت بخشی از بینایی افرادی را که دچار آسیب چشمی شده‌اند، به آن‌ها برگرداند.

محققان در مطالعه بالینی جدیدی یک سازوکار درمانی تازه را آزمایش کرده‌اند که به بیماران آسیب‌های چشمی کمک می‌کند. در این روش که با عنوان پیوند CALEC معرفی شده است، سلول‌های بنیادی از چشم دیگر بیمار برداشته و در آزمایشگاه پرورش داده می‌شود. سپس با گذشت چند هفته می‌توان این سلول‌ها را درون چشم آسیب‌دیده قرار داد. با این کار نه‌تنها بینایی بیمار بهبود می‌یابد، بلکه چشم به رشد سلول‌های جدید تحریک می‌شود و می‌توان به شرایط بهتری برای پیوند قرنیه در آینده دست پیدا کرد.

در فاز نخست این آزمایش، 5 داوطلب حضور داشتند که 2 نفر از آن‌ها بدون مداخلات بیشتر با بهبودهای قابل‌توجهی در بینایی خود روبه‌رو شدند. دو بیمار دیگر نیز شرایط پیوند قرنیه را پیدا کردند. ولی متأسفانه بیمار پنجم نتوانست پیوند CALEC را دریافت کند، چون سلول‌های بنیادی او در آزمایشگاه به‌اندازه کافی رشد پیدا نکردند.

آزمایش روی درمان چشم با سلول‌های بنیادی ادامه می‌یابد

این یافته‌ها درمجموع برای بیماران نویدبخش است، چون راهکاری تازه برای بازیابی بینایی ازدست‌رفته‌شان ارائه می‌کند. دانشمندان در مرحله بعدی آزمایش‌ها که همین حالا در دست اجراست، 15 بیمار با پیوند CALEC را به مدت بیش از 18 ماه تحت نظر خواهند گرفت.

«اولا جورکوناس»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «یافته‌های اولیه ما نشان می‌دهد که CALEC می‌تواند امیدی برای آن دسته از بیماران باشد که بینایی خود را به‌شکلی درمان‌ناپذیر از دست داده‌اند و از آسیب‌های قرنیه چشم رنج می‌برند.»

دانشمندان امیدوارند که این روش درمانی بالاخره بتواند به کمک بیمارانی بیاید که دچار سوختگی‌های شیمیایی یا آسیب‌هایی شده‌اند که آن‌ها را از دسترسی به پیوند قرنیه مصنوعی محروم می‌کند.

نتایج این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر