وجود منبع ژنتیکی برای شکل گیری زیر و بم صدا

در مقاله ای که در Science Advances منتشر شده است، یک تیم بین المللی به رهبری شرکت ژنتیکی deCODE، یکی از شرکت های تابعه Amgen، کشف انواع توالی در ژن ABCC9 را نشان می دهد که بر زیر و بم صداها تأثیر می گذارد.

وجود منبع ژنتیکی برای شکل گیری زیر و بم صدا

صحبت کردن یکی از بارزترین رفتارهای انسان است، و با این حال، زیربنای ژنتیکی صدا و گفتار تا حد زیادی ناشناخته است. در اولین مطالعه از نوع خود، دانشمندان صداهای ضبط‌ شده تقریباً 13000 فرد ایسلندی را با داده‌ها در توالی ژنوم ترکیب کردند تا انواع رایج در ABCC9 را که با صدای بلندتر مرتبط هستند، جستجو کنند.
دانشمندان دریافتند که انواع ABCC9 با صدای بالاتر هم در مردان و هم در زنان مرتبط است. همین توالی های متنوع نیز با فشار ضربه ای بالاتر قلب، یک عامل خطر قلبی عروقی، که ارتباط بین سطح صدا و ویژگی‌های مرتبط با سلامتی را برجسته می‌کند، مرتبط هستند.
علاوه بر زیر و بم صدا، این مطالعه ژنتیک آکوستیک واکه ها را بررسی کرد. در حالی که صداهای مصوت مانند "ah" یا "ee" به وضوح تحت تأثیر فرهنگ و زمینه هستند، دانشمندان دریافتند که چنین اقداماتی حاوی یک جزء ارثی است که احتمالاً به شکل مجرای صوتی و تأثیر آن بر صداهای مصوت مربوط می شود.
این یافته ها نور جدیدی را بر تنوع صدا و گفتار می اندازد و به درک بهتر سیستم صوتی انسان کمک می کند.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر