ورزش‌کردن قبل از جراحی، به روند ریکاوری بیماران کمک می‌کند

به گفته محققان، ورزش قبل از انجام انواع جراحی‌های بزرگ ممکن است به جلوگیری از عوارض بعد از عمل کمک کند. 

ورزش‌کردن قبل از جراحی، به روند ریکاوری بیماران کمک می‌کند

ورزش قبل از انجام عمل‌های جراحی بزرگ می‌تواند به بیماران کمک کند تا از عوارض شایع مانند ذات‌الریه، مشکلات قلبی و شکمی در امان بمانند.

به گفته محققان نیوزلندی ، ورزش قبل از انجام انواع جراحی‌های بزرگ ممکن است به جلوگیری از عوارض بعد از عمل کمک کند. البته منظور از ورزش هر نوع تمرینی نیست، بلکه این تحقیق اشاره به تمرینات تناوبی با شدت بالا دارد. این تمرینات با نام HIIT شناخته می‌شوند و می‌توانند کمک زیادی به بهبود سریع‌تر بیماران کنند.

طبق مطالعه‌ای که در مجله Surgery منتشر شده است، بیمارانی که قبل از خوابیدن روی تخت جراحی تحت آموزش HIIT قرار گرفته‌ بودند، شاهد کاهش ۵۶ درصدی عوارض پس از عمل،‌ گذراندن دوران نقاهت کوتاه‌تر و درنتیجه زمان بستری‌شدن کمتر در بیمارستان بودند. این نوع ورزش‌ها معمولاً شامل تکرار تمرینات هوازی با شدت بالا برای مدتی کوتاه است. در طول این تمرینات، قلب این افراد با توان ۸۰ درصد ضربان خود می‌تپد.

چرا دانشمندان به سراغ HIIT رفتند؟

محققان در این مطالعه دریافتند که تمرینات تناوبی با شدت بالا برای بیماران هر جراحی ایمن و مؤثر است. یک برنامه HIIT می‌تواند به‌طور معناداری تناسب اندام بیمار را در عرض ۴ تا ۶ هفته بهبود بخشد. همین مسئله باعث کاهش عوارض بعد از عمل و مدت بستری‌شدن در بیمارستان می‌شود.

این تیم تحقیقاتی ۱۲ مطالعه را که شامل ۸۳۲ بیمار با میانگین سنی ۶۶ تا ۶۷ سال بود،‌ بررسی کرد. آن‌ها اثر برنامه‌های تمرینی HIIT را روی این موارد مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند. از بین این جراحی‌ها می‌توان به عمل‌های مربوط به کبد، ریه، کولورکتال،‌ اورولوژی و عمل‌های شکمی اشاره کرد.

محققان بر این عقیده‌اند که HIIT آمادگی قلبی تنفسی را به میزان ۲/۳۹ میلی‌لیتر در دقیقه بر کیلوگرم افزایش می‌دهد. این میزان نه‌تنها تفاوت چشمگیری با مراقبت‌های جراحی استاندارد دارد، بلکه از نظر بالینی هم نتایج قابل‌توجهی در کاهش پیامدهای نامطلوب پس از عمل ارائه می‌کند.

این تحقیقات نشان می‌دهند که ۳۰ درصد از بیمارانی که تحت عمل‌های جراحی بزرگ قرار می‌گیرند و نیمی از آن‌ها «ضعیف» در نظر گرفته می‌شوند، عوارضی مانند ذات‌الریه، مشکلات روده و مشکلات قلبی را بعد از عمل تجربه می‌کنند؛ درحالی‌که با کمک HIIT تا ۵۶ درصد کمتر دچار این عوارض می‌شوند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر