پروبیوتیک خوراکی نویدبخش درمان بیماری خشکی چشم

در یک مطالعه توسط یک گروه تحقیقاتی در کالج پزشکی Baylor، تجویز خوراکی یک سویه باکتری پروبیوتیک تجاری موجود برای بهبود بیماری خشکی چشم در یک مدل حیوانی مشخص شد. این یافته ها در ASM Microbe 2023، نشست سالانه انجمن میکروبیولوژی آمریکا ارائه شد.

پروبیوتیک خوراکی نویدبخش درمان بیماری خشکی چشم

خشکی چشم، یک بیماری شایع است که در آن اشک تولید شده توسط چشم نمی تواند چشم را به اندازه کافی مرطوب نگه دارد، این مشکل تقریباً از هر ۲۰ نفر در ایالات متحده ۱ نفر را مبتلا می کند. این حالت می تواند باعث سوزش چشم، التهاب، تاری دید و حساسیت به نور شود. موارد شدید در صورت عدم درمان می تواند منجر به آسیب به سطح چشم شود. رایج ترین درمان ها شامل استفاده از قطره چشم، ژل یا پماد است. این درمان جدید و غیر متعارف شامل باکتری های موجود در دستگاه روده می شود.
نویسنده ارائه دهنده، لورا شفر، دکترای کالج پزشکی بیلور در هیوستون، تگزاس، گفت: باکتری های هم زیست که در دستگاه گوارش انسان زندگی می کنند با سلامت و محافظت در برابر بیماری در بسیاری از قسمت های بدن از جمله روده، مغز و ریه مرتبط هستند. بنابراین تعجب آور نیست که میکروبیوم روده نیز بر چشمان ما تأثیر می گذارد.

کار قبلی این گروه تحقیقاتی نشان داد که موش‌هایی که باکتری‌های روده از بیماران مبتلا به سندرم شوگرن انسانی با خشکی شدید چشم دریافت کرده بودند، در شرایط خشک نسبت به موش‌هایی که باکتری‌های روده از بیماران انسان سالم دریافت کرده بودند، دچار بیماری چشمی بدتری شدند. این نشان می دهد که باکتری های روده افراد سالم به محافظت از سطح چشم در شرایط خشک کمک می کند.
یکی از راه های درمان خشکی چشم شامل باکتری های پروبیوتیکی است که اثرات محافظتی مشابهی دارند. این گروه با استفاده از یک سویه باکتریایی پروبیوتیک خوراکی، Limosilactobacillus reuteri DSM17938، در مدل موش مبتلا به خشکی چشم، این موضوع را بررسی کردند. DSM17938 یک سویه باکتریایی پروبیوتیک تجاری مشتق شده از انسان است که قبلاً اثرات محافظتی در روده و سیستم ایمنی بدن انسان و موش را نشان داده است، اما در زمینه سلامت چشم آزمایش نشده بود.

موش ها ابتدا با آنتی بیوتیک درمان شدند که بسیاری از باکتری های مفید ساکن در روده را از بین می برد. سپس آنها در معرض شرایط بسیار خشک قرار گرفتند و با دوزهای روزانه باکتری های پروبیوتیک یا محلول نمکی به عنوان شاهد تغذیه شدند. پس از ۵ روز، چشم ها از نظر بیماری مورد بررسی قرار گرفتند.
موش هایی که با باکتری های پروبیوتیک تغذیه شدند، سطوح قرنیه سالم تر و دست نخورده تری داشتند. علاوه بر این، این موش‌ها سلول‌های جامی بیشتری در بافت چشم خود داشتند که سلول‌های تخصصی تولید کننده موسین، یک جزء ضروری در اشک هستند. مجموع این داده ها نشان می دهد که پروبیوتیک خوراکی مناسب می تواند به درمان و مدیریت علائم خشکی چشم کمک کند.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر