ادعای دانشمندان مبنی بر ساخت اولین بلاک چین بر پایه کوانتوم

بلاک چین (Bluckchain) که نوعی پایگاه داده توزیع شده است به گونه ای طراحی شده است که در برابر حملات مخرب ایمن است. اما اخیراً دانشمندان روسی موفق به آزمایش اولین بلاک چین کوانتومی شده اند که در مقابل حملات رمز گذاری شده به کامپیوترهای کوانتومی ایمن هستند.

ادعای دانشمندان مبنی بر ساخت اولین بلاک چین بر پایه کوانتوم

به گزارش کلیک ، دانشمندان روسی مدعی شده اند که اولین بلاک چین حفاظتی برای حفاظت از کامپیوترهای کوانتومی از حملات رمز گذاری شده را ابداع کرده اند. در صورتی که اعتبار ادعای این محققان اثبات شود، این ابداع می تواند به عنوان ابزاری برای پشتیبانی و حفاظت از مقادیر زیادی از داده های رمز گذاری شده که در حال رشد روز افزون است مانند Bitcoin (نوعی پول دیجیتال که در آن از تکنیک های رمز گذاری استفاده می شود) و Ethereum (نوعی پلت فرم غیر متمرکز برای اجرای قرارداده های هوشمند) بکار رود. بسیاری از هکرها برای نفوذ به این داده های رمز گذاری شده از روش های شکستن کد استفاده می کنند که در بسیاری از موارد روش های آن ها برای شکستن این کدها بسیار موفق بوده است اما با استفاده از ابداع جدید این دانشمندان به نظر می رسد نفوذ به این داده ها بر روی کامپیوترهای کوانتومی بسیار سخت و دشوار باشد.

این تیم تحقیقاتی که اعضای آن عضو مرکز کوانتوم روسیه در مسکو هستند، روش خود را بر روی داده های بانک گازپروم، یکی از بانک های بزرگ روسیه آزمایش کرده اند. نتایج این بررسی نشان داده است که این روش می تواند به عنوان روشی کار آمد برای حفاظت از داده های رمز گذاری شده و ذخیره آن ها در آینده نزدیک مورد استفاده قرار گیرد.

در واقع بلاک چین به نوعی تمرکز زدایی برای ذخیره داده های کد گذاری شده است، به این گونه که این داده ها به جای اینکه بر روی یک کامپیوتر ذخیره شوند در چندین کامپیوتر که از طریق اینترنت به یکدیگر متصل شده اند، ذخیره می شوند.

استفاده از این نوع پایگاه داده های توزیع شده می تواند ایجاد Bitcoin را ممکن سازد. ایده این ابداع در واقع به نوعی بر می گردد به این موضوع که کاربران برای تبادل اطلاعات و یا هر نوع تبادلی در بستر اینترنت نیازی به واسط و یا حاکمیت مرکزی نداشته باشند.

چون تمامی تبادلات بر روی یک پایگاه داده توزیع شده انجام می شود از این رو بلاک چین هر چیزی را به عنوان یک رکورد عمومی در نظر می گیرد که این موضوع در خصوص مواردی مثل Bitcoin به نحوی همان قانونی و مشروع بودن تبادل خواهد بود.

در این حالت مشکل اینجا است که وقتی یک فرد از طریق کامپیوتر خود می خواهد تبادلی بر بستر اینترنت داشته باشد، سیستم از امضای دیجیتال برای تایید هویت کاربر استفاده می کند. اما ممکن است با وجود اینکه این لایه های امنیتی به اندازه کافی قوی و تأمین کننده امنیت باشند اما برای استفاده از آن ها بر روی کامپیوترهای کوانتومی آن قدر ها هم مقاوم و نفوذ نا پذیر نباشند.

همان طور که می دانید کامپیوترهای کوانتومی از جمله تکنولوژی های جدید و در حال توسعه است اما زمانی که استفاده از این نوع کامپیوتر های به اندازه کافی فراگیر شد و در واقع این کامپیوترهای به رشد کافی رسیدند، می توان انتظار قدرت و سرعت فوق العاده از آن ها در زمینه پردازش اطلاعات داشت. اما این قدرت اگر چه می تواند به عنوان یک مزیت برای پردازش انبوهی از داده ها باشد اما در عین حال می تواند یکی از عوامل نفوذ آسان به داده های ذخیره شده بر روی این کامپیوترهای باشد. از این رو ابداع بلاک چین در این نوع کامپیوترهای می تواند گامی بسیار بزرگ در زمینه حفاظت از داده های رمز گذاری شده به حساب آید.

از طرفی با توجه به اینکه تکنولوژی با سرعت بسیار قابل توجهی در حال رشد است و توسعه کامپیوترهای کوانتومی نیز با سرعت فزاینده ای در حال انجام است از این رو دانشمندان فعال در حوزه امنیت اطلاعات به دنبال ابداع سیستم امنیتی برای دفاع از داده های کاربرانی هستند که قرار است در آینده ای نه چندان دور به ابر کامپیوترهای قدرتمند دست رسی پیدا کنند. به همین دلیل دانشمندان تیم تحقیقاتی مرکز کوانتوم روسیه بلاک چین کوانتومی را ابداع کرده اند که می تواند به عنوان محافظی از داده های بر روی کامپیوترهای کوانتومی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته الکساندر لوفسکی یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی، این روش امنیتی می تواند نیاز به هر گونه امضای دیجیتال برای تایید هویت و محافظت از اطلاعات را بر طرف نماید. در واقع در این روش به جای امضای دیجیتال از رمز گذاری کوانتومی برای تایید هویت استفاده می شود.

رمز نگاری کوانتومی به نحوی با کار بر روی ذرات در هم تنیده سر و کار دارد و از این رو داشمندان از توزیع کوانتومی صحبت می کنند که بر اساس ادعای آن ها هیچ فردی نمی تواند به اطلاعات شخصی نفوذ پیدا کند.

در واقع تبادل اطلاعات در بین دو نقطه که در هر نقطه یک کاربر قرار دارد بسیار ایمن خواهد بود و دو کاربر اطمینان خواهند داشت که هیچ شخص سومی از تبادل اطلاعات میان آن ها به هیچ عنوان مطلع نخواهد شد و نمی تواند به این تبادل اطلاعات آسیبی برساند.

به گفته لوفسکی، با توسعه هر چه بیشتر کامپیوترهای کوانتومی، معماری این بلاک چین ها نیز تغییر خواهد کرد و به روز رسانی خواهد شد تا بتواند برای حفاظت از اطلاعات بیشترین کاربرد و کارآیی را داشته باشد.

توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که موفقیت این گروه از محققان در طراحی و ساخت چنی بلاک چینی می تواند گام بزرگی در زمینه حفاظت از اطلاعات در کامپیوترهای کوانتومی باشد.

ارسال نظر