نگاهی به بنچمارک‌های تراشه اسنپدراگون 652

شاید برای شما هم جالب باشد که نگاهی به نتایج بنچمارک‌های تراشه اسنپدراگون 652 کوالکام بیاندازید. این تراشه در واقع یک پردازنده میان رده است، اما ثابت کرده که پتانسیل بالاتری دارد.

نگاهی به بنچمارک‌های تراشه اسنپدراگون 652

بدون تردید با کمپانی کوالکام آشنایی دارید و یا حداقل بارها و بارها نام این شرکت را شنیده‌اید. کوالکام در واقع یک شرکت فناوری و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی آمریکایی است که در ماه ژوئیه ۱۹۸۵ در سن دیگو ایالات متحده آمریکا تاسیس شد و دفتر مرکزی آن هم در این شهر قرار دارد. جالب است بدانید که در حال حاضر شرکت کوالکام دارای ۱۵۷ شعبه در کشورهای مختلف جهان است. فعالیت‌های اصلی این شرکت مربوط به طراحی و تولید سیستم روی چیپ‌ها یا تراشه‌های موبایلی می‌شود. سری تراشه‌های اسنپدراگون این شرکت از جمله پرفروش‌ترین و پرکاربردترین سیستم روی چیپ‌هایی هستند که هر به بازار عرضه می‌شوند.

سیستم رو چیپ اسنپدراگون 652 کوالکام در واقع یک تراشه میان رده است. این محصول اولین تراشه‌ای بود که کوالکام با تجهیز به هسته پردازشگر Cortex A72 معرفی کرد. اسنپدراگون 652 کوالکام از چهار هسته‌ Cortex A72 و چهار هسته Cortex A53 بهره می‌برد و به نوعی ساختاری شبیه به تراشه اسنپدراگون 810 دارد. پردازنده گرافیکی به کار گرفته شده در این محصول هم نسل پنجم سری پردازنده‌های آدرنو کوالکام یعنی پردازده آدرنو 510 است که نسبت به نسل چهارم خود سرعت عمل بیشتری داشته و قدرت پردازشی بالاتری را ارائه می‌کند. اسنپدراگون 652 کوالکام از Vulkan API نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد.

1

سیستم روی چیپ اسنپدراگون 652 طی فرآیند تولید یا اصطلاحا لیتوگرافی 28 نانومتری ساخته شده که مطمئنا نسبت به لیتوگرافی‌های جدید کنونی که 14 نانومتری بوده و رو به سمت 10 نانومتری پیش می‌روند، ضعیف‌تر خواهد بود. به طور کلی عدد نانومتری بیشتر نشان دهنده مصرف انرژی بیشتر سیستم روی چیپ است. بنابراین نمی‌توان از این نظر تراشه اسنپدراگون 652 را یک سیستم روی چیپ کم مصرف به شمار آورد. این موضوع منجر می‌شود که اغلب کمپانی‌های تولید کننده این تراشه‌ها فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر آن را کاهش دهند. در تراشه اسنپدراگون 652 نیز دقیقا همین استراتژی به کار گرفته شده است. چهار هسته Cortex A72 این تراشه فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی دارند و چهار هسته Cortex A53 آن فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند.

در سمت مقابل تراشه کرین 950 هوآوی هم از چهار هسته پردازشگر Cortex A72 و چهار هسته Cortex A53 بهره می‌برد، اما فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر Cortex A72 آن در مقایسه با تراشه اسنپدراگون 652 چیزی در حدود 0.5 گیگاهرتز بیشتر است. این موضوع دقیقا رابطه مستقیم با لیتوگرافی به کار گرفته شده به منظور ساخت این دو تراشه دارد. سیستم روی چیپ کرین 950 هوآوی از لیتوگرافی 16 نانومتری بهره‌مند است و مصرف انرژی کمتر آن منجر می‌شود که بتواند فرکانس کارایی بالاتری را ارائه کند. اما بهره‌مندی اسنپدراگون 652 از لیتوگرافی 28 نانومتری منجر می‌شود که برای جلوگیری از تولید حرارت آسیب زننده، فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر تراشه تقلیل یابد. بنابراین نهایتا افت فرکانس کاری تراشه منجر به افت قابلیت‌های عملکردی آن نیز می‌شود.

اما از سیستم روی چیپ اسنپدراگون 652 در نسخه 2016 گوشی هوشمند گلکسی A9 سامسونگ استفاده شده است. ما طی بررسی جالبی عملکرد تراشه اسنپدراگون 652 به کار گرفته شده در این محصول را در بنچمارک‌های مختلف تحت بررسی قرار دادیم و نتایج به دست آمده به شرح زیر بوده است.

2

همانطور که مشاهده کردید، عملکرد سیستم روی چیپ اسنپدراگون 652 در نسخه 2016 گوشی گلکسی A9 کاملا قابل قبول بوده است. این تراشه در مجموع یه سیستم روی چیپ میان رده است، اما با این وجود ما آن را یک تراشه میان رده رو به بالا خطاب می‌کنیم. شایان ذکر است که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که تراشه اسمپدراگون 652 در نسخه 2016 گوشی گلکسی A9 حتی در شرایط بارگذاری اطلاعات سنگین هم هیچگونه حرارت آزاردهنده‌ای را تولید نمی‌کند.

منبع: gsmarena

ارسال نظر