شبکه‌های اجتماعی به سمت استفاده راحت‌تر و سریع‌تر پیش می‌روند

همایش ملی حمایت از توسعه شبکه‌های اجتماعی بومی، با رویکرد حفظ امنیت و حریم خصوصی امروز برگزار شد.

شبکه‌های اجتماعی به سمت استفاده راحت‌تر و سریع‌تر پیش می‌روند

به گزارش کلیک، دکتر فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در این همایش گفت:«ما روز به روز نیاز بیشتری به شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنیم. شبکه‌های اجتماعی ادامه تجربه بشر در دوران مدرنیته است که با رسانه‌ها شروع شد و امروزه وارد شبکه‌های اجتماعی شدیم که رسانه‌های کاملا تعاملی و توسعه‌یافته و فعال هستند. این رسانه‌های مزایای زیادی در حوزه آموزشی، اطلاعاتی، سرگرمی و خدماتی دارند.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت:«در ایران و به خصوص در دولت یازدهم سرعت رشد استفاده از شبکه‌های اجتماعی در مسیری است که قابل بازگشت نیست و در سال گذشته نیز رشد عجیبی داشته‌ایم.»

وی هم‌چنین با ارائه آماری تصریح کرد:«صدهزار کانال تلگرام وجود دارد. در طول یک شبانه‌روز بیش از یک میلیون و دویست هزار مطلب در فضای رسانه‌ای تلگرام تولید می‌شود و عدد بازدید بسیار زیادی نیز دارد. برخی از کانال‌های تلگرام بیش از یک میلیون عضو دارند. در اینستاگرام بعضی صفحات چند میلیون فالور دارند و بسیاری از صفحات ۲ تا ۳ هزار کامنت در ۲۴ ساعت دریافت می‌کنند و بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار لایک در می‌گیرند.»

فیروزآبادی ادامه داد:«این فضا، فضای متلاطم و پویایی است. با فرض ۴۰ میلیون گوشی هوشمند، ۴۰ میلیون کاربر وجود دارد و ما نباید منکر نیاز به شبکه‌های اجتماعی شویم.»

وی افزود:«معمولا فناوری از غرب وارد می‌شود و بر اساس ذهنیت، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع غربی طراحی شده و ورودش در کشور متعادل نیست. میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ایران در حوزه سرگرمی، و نگران کننده است. ۱۰ میلیارد دلار گوشی تلفن گوشی دست مردم داریم و ۲۰ میلیارد ریال تجهیزات تله‌کامی. اگر بخواهیم از این شبکه‌ها در حوزه‌های آموزشی، اطلاعاتی، رسانه‌ای، خدماتی، اقتصادی و غیره استفاده کنیم و متولی‌اش را دولت قرار دهیم، زحمت زیادی دارد.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت:«قبلا ۱۰درصد رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی خبری بودند که امروزه به ۲۳ تا ۲۴ درصد رسیده است. شبکه‌های اجتماعی که استفاده می‌کنیم عمومی و خارجی است که بخش عمده‌اش با اهداف ملی ما سازگاری ندارد.»

وی در نهایت افزود:« می‌خواهیم مشابه تلگرام را در ایران داشته باشیم تا سرویس‌های تبلیغاتی، بانکداری، آموزشی و الکترونیکی شکل بگیرد. ما معتقد هستیم بنگاه‌ها و موضوعات مختلف بتوانند شبکه‌های خاص خود را داشته باشند.»

لازم به ذکر است اولین روز همایش ملی حمایت از توسعه شبکه‌های اجتماعی بومی با رونمایی از دستاوردهای پروژه ملی توسعه امن شبکه‌های اجتماعی داخلی توسط مهندس جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، دکتر فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و دکتر واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه بود.

ارسال نظر