شفق زیبای قطبی ناشی از سوراخ بزرگ در تاج خورشید

<p>طوفان های خورشیدی، امشب، باعث به وجود آمدن شفق قطبی بسیار زیبایی شده است که در قسمت هایی از آمریکا و اروپا، با چشم غیر مسلح قابل دید می باشد. به گزارش کلیک، سوراخ بزرگ در تاج خورشید، شفق قطبی زیبایی را به وجود آورده است. دیروز مقامات رسمی اعلام کردند که طوفان های "معتدل" با زمین برخورد می کند که طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت دیگر از شدت آن ها کاسته می شود. این اتفاق ناشی از تغییر وضعیت زمین بود که به انفجار باد های خورشیدی، از سوراخی در تاج خورشید، انجامید. طوفان های خورشیدی ماهواره ها، امواج رادیویی، و دیگر سیستم های جهت یابی را مختل کرد اما به جایش اثرات زیبای آن در آسمان شب معلوم است. طوفان های خورشیدی که ما الان با آن مواجهیم، ناشی از سوراخ های تاجی خورشید است که مانند آمینوس به نظر می رسد، تکیه ای سیاه رنگ که در جو بیرونی خورشید قرار دارد. اما به جای سوراخ عینی در جو خورشید که نزدیک به سطح آن است، سوراخ تاجی، منطقه ای با چگالی کم در جو آن است که تیره به نظر می رسد و نسبت به دمای اطرافش خنک تر می باشد. هم چنان علت ایجاد تاج خورشیدی مشخص نشده اما از زمانی که به وجود آمده است، جریان ذرات باردار الکتریکی که به آن باد های خورشیدی می گویند، سه برابر سریع تر از جو خورشید دور می شود.</p> <p> اگر تاج خورشیدی به قدر کافی بزرگ و رو به زمین باشد، باد های خورشیدی می تواند میدان های مغناطیسی زمین را با سرعتی حدود ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، بشکند و به طور بالقوه تمام سیستم های قدرت و شبکه های تلفنی و اینترنتی را نابود کند. به گزارش بلومبرگ، مرکز هواشناسی فضایی در آمریکا طوفان های خورشیدی را از سطح "سخت" یا G3 به سطح "معتدل" یا G2 کاهش داده است. تاکنون، تاثیرات آن کم شده است و طوفان های خورشیدی سرانجام پایان گرفته اند. بنابراین با خیال راحت می توان گفت این طوفان ها تا زمانی که تهدیدی برای قدرت جهانی و سیستم های ارتباطی نباشد، خطری ندارد. به گفته مرکز هواشناسی فضایی آمریکا: "به اصلاحات ولتاژ احتیاج است. آلارم های کاذب باعث خرابی چندین وسیله محافظتی شده است. مقاومت هوا در ماهواره های دور مدار زمین افزایش پیدا می کند. و این اصلاحات در مشکلات مربوط جهت یابی انجام خواهد شد". اما این طوفان ها در مناطق دیگر و از طریقی بی نظیر خود را نشان داده است. طوفان هایی که با میدان مغناطیسی زمین برخورد داشته، باعث به وجود آمدن شفق قطبی ( یا شفق شمالی) شده است. و این شفق قطبی خیره کننده در شمال آمریکا و انگلیس به راحتی قابل دیدن است. طبق گفته AuroraWatch UK، شفق قطبی، امشب حتی اگر در منطقه ای تاریک باشید، با چشم غیر مسلح در استکاتلند قابل دیدن است. چنانچه دوربین هم داشته باشید، از اسکاتلند، شمال انگلیس، و شمال ایرلند هم قابل دید می باشد. در آمریکا هم از داکوتای جنوبی، لوا، مونتانا، مینه پلیس، و واشینگتن این شفق زیبا را می توان دید. همان طور که نقشه زیر نشان می دهد، این طوفان ها دو شفق قطبی زیبا را به وجود آورده است.</p> <p> قسمت هایی از اروپا مانند نروژ، سوئد، و فنلاند هم احتمالا قادر به دیدن این شفق زیبا هستند. اگر شما خارج از این محدوده ها هستید می توانید از طریق این آدرس Spaceweather.com’s real time aurora gallery شفق شمالی را تماشا کنید. امشب افراد متعددی از سرتاسر دنیا در آن جا حضور دارند و عکس های قشنگی خواهند گرفت.</p>

شفق زیبای قطبی ناشی از سوراخ بزرگ در تاج خورشید

به گزارش کلیک، سوراخ بزرگ در تاج خورشید، شفق قطبی زیبایی را به وجود آورده است.
دیروز مقامات رسمی اعلام کردند که طوفان های "معتدل" با زمین برخورد می کند که طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت دیگر از شدت آن ها کاسته می شود. این اتفاق ناشی از تغییر وضعیت زمین بود که به انفجار باد های خورشیدی، از سوراخی در تاج خورشید، انجامید. طوفان های خورشیدی ماهواره ها، امواج رادیویی، و دیگر سیستم های جهت یابی را مختل کرد اما به جایش اثرات زیبای آن در آسمان شب معلوم است.
طوفان های خورشیدی که ما الان با آن مواجهیم، ناشی از سوراخ های تاجی خورشید است که مانند آمینوس به نظر می رسد، تکیه ای سیاه رنگ که در جو بیرونی خورشید قرار دارد.
اما به جای سوراخ عینی در جو خورشید که نزدیک به سطح آن است، سوراخ تاجی، منطقه ای با چگالی کم در جو آن است که تیره به نظر می رسد و نسبت به دمای اطرافش خنک تر می باشد.
هم چنان علت ایجاد تاج خورشیدی مشخص نشده اما از زمانی که به وجود آمده است، جریان ذرات باردار الکتریکی که به آن باد های خورشیدی می گویند، سه برابر سریع تر از جو خورشید دور می شود.

سوراخ تاج خورشیدی
اگر تاج خورشیدی به قدر کافی بزرگ و رو به زمین باشد، باد های خورشیدی می تواند میدان های مغناطیسی زمین را با سرعتی حدود ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، بشکند و به طور بالقوه تمام سیستم های قدرت و شبکه های تلفنی و اینترنتی را نابود کند.
به گزارش بلومبرگ، مرکز هواشناسی فضایی در آمریکا طوفان های خورشیدی را از سطح "سخت" یا G3 به سطح "معتدل" یا G2 کاهش داده است.
تاکنون، تاثیرات آن کم شده است و طوفان های خورشیدی سرانجام پایان گرفته اند. بنابراین با خیال راحت می توان گفت این طوفان ها تا زمانی که تهدیدی برای قدرت جهانی و سیستم های ارتباطی نباشد، خطری ندارد.
به گفته مرکز هواشناسی فضایی آمریکا: "به اصلاحات ولتاژ احتیاج است. آلارم های کاذب باعث خرابی چندین وسیله محافظتی شده است. مقاومت هوا در ماهواره های دور مدار زمین افزایش پیدا می کند. و این اصلاحات در مشکلات مربوط جهت یابی انجام خواهد شد".
اما این طوفان ها در مناطق دیگر و از طریقی بی نظیر خود را نشان داده است. طوفان هایی که با میدان مغناطیسی زمین برخورد داشته، باعث به وجود آمدن شفق قطبی ( یا شفق شمالی) شده است. و این شفق قطبی خیره کننده در شمال آمریکا و انگلیس به راحتی قابل دیدن است.
طبق گفته AuroraWatch UK، شفق قطبی، امشب حتی اگر در منطقه ای تاریک باشید، با چشم غیر مسلح در استکاتلند قابل دیدن است. چنانچه دوربین هم داشته باشید، از اسکاتلند، شمال انگلیس، و شمال ایرلند هم قابل دید می باشد. در آمریکا هم از داکوتای جنوبی، لوا، مونتانا، مینه پلیس، و واشینگتن این شفق زیبا را می توان دید.
همان طور که نقشه زیر نشان می دهد، این طوفان ها دو شفق قطبی زیبا را به وجود آورده است.

شفق قطبی در مناطق مختلف جهان
قسمت هایی از اروپا مانند نروژ، سوئد، و فنلاند هم احتمالا قادر به دیدن این شفق زیبا هستند.
اگر شما خارج از این محدوده ها هستید می توانید از طریق این آدرس Spaceweather.com's real time aurora gallery شفق شمالی را تماشا کنید. امشب افراد متعددی از سرتاسر دنیا در آن جا حضور دارند و عکس های قشنگی خواهند گرفت.

ارسال نظر