ربات Aibo سونی با هوش مصنوعی به دنیای فناوری‌ باز می‌گردد

رسانه کلیک - ربات Aibo سونی که شبیه یک سگ طراحی شده قرار است با هوش مصنوعی خود طیف وسیعی از وظایف خانگی را بر عهده بگیرد.

ربات Aibo سونی با هوش مصنوعی به دنیای فناوری‌ باز می‌گردد

ربات Aibo سونی برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ تولید و عرضه شد و تولید آن در سال ۲۰۰۶ به دلیل سیاست‌های سونی مبنی بر کاهش هزینه‌ها و سازماندهی مجدد شرکت متوقف شد، اما ظاهرا این غول فناوری ژاپنی قصد دارد با تجهیز این ربات به هوش مصنوعی و بکارگیری فناوری اینترنت اشیا در آن، Aibo را دوباره روانه بازار کند و بار دیگر با تمام قوا به دنیای فناوری‌ های رباتیک قدم بگذارد.

نسخه جدید این ربات قادر است وسایل خانگی هوشمند را با استفاده از فرمان صوتی کنترل کند؛ درست همانند دستگاه‌های مرتبط با فناوری خانه هوشمند تولید شده که توسط آمازون و گوگل تولید و در‌حال‌ حاضر به بازار عرضه شده‌اند.

سونی سال میلادی گذشته اعلام کرد در حال کار کردن بر روی رباتی است که بدون تردید افراد زیادی را مجذوب خود می‌کند و با این خبر تصمیم خود برای بازگشت به دنیای فناوری را آشکار کرد.

آقای کازائو هیرایی، رئیس و مدیر عامل اجرایی سونی اذعان کرد که هدف از تولید نسخه جدید ربات Aibo سونی خلق تجربه جدیدی برای کاربران و ترکیب فناوری‌های سرگرمی خانگی و صوتی بصری اختصاصی سونی با جدیدترین پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی است.

طبق گفته کارشناسان این شرکت، آن‌ها سال گذشته به خوبی متوجه این موضوع شدند که تمام تلاش‌های این شرکت در راستای بهره‌گیری از توانایی‌های هوش مصنوعی با شکست محض مواجه شده است. این افراد بر این باورند که قطعا در آینده توانایی‌های هوش مصنوعی رشد بسیار خوبی خواهد داشت.

یکی از مسئولان سونی نیز سال گذشته اذعان کرد که عملکرد سونی در زمینه فناوری‌ های رباتیک با عملکرد سایر شرکت‌های سرمایه‌گذار در حوزه هوش مصنوعی مانند فیس‌بوک و گوگل، فاصله زیادی دارد.

زمانی که ربات Aibo برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ تولید شد، فناوری‌های مورد استفاده در آن پیشرفته‌تر از فناوری‌ های رباتیک آن زمان بود؛ زیرا این ربات شبه سگ قادر بود مطابق با قابلیت‌های ایجاد شده برای آن با استفاده از اصول برنامه‌نویسی، ببیند، بشنود و حتی به محیط اطراف خود واکنش نشان دهد.

عده‌ای در آن زمان معتقد بودند که نمی‌توان به Aibo به چشم یک محصول رباتیک کاملا منحصربه‌فرد نگاه کرد و بیشتر ترکیبی هوشمندانه از چندین فناوری رباتیک است. نخستین ربات Aibo ترکیبی از ۱۸ موتور، پردازنده‌ای نسبتا پیچیده، چند عدد حسگر آماده و از پیش تهیه شده و چند قابلیت هوشمندانه ایجاد شده با مبانی برنامه‌نویسی بود. البته آن زمان ربات‌های دیگری مشابه این ربات نیز در بازار ژاپن عرضه شده بودند که قیمت آن‌ها تنها ده درصد ربات Aibo بود.

ربات‌های Aibo پس از اینکه برای نخستین بار تولید شدند، به صورت انحصاری توسط یک سایت عرضه شدند و با وجود اینکه بسیاری از افراد در آن زمان توانایی خرید چنین رباتی را نداشتند، تمام آن‌ها تنها در مدت ۲۰ دقیقه با قیمتی در حدود ۲۰۰۰ دلار به فروش رسید که رکورد قابل توجهی است.

ارسال نظر