بررسی پرچمدار ۸۰۰ دلاری سونی؛ Sony Xperia XZ Premium

کلیک - کمپانی سونی جدیدترین پرچمدار خودش را به بازار‌های جهانی عرضه کرد. گوشی هوشمند Sony Xperia XZ Premium با قیمت ۸۰۰ دلار و با ویژگی‌های سخت‌افزاری خارق‌العاده‌ای توزیع شده است. در این مطلب به نقد و بررسی گوشی Sony Xperia XZ Premium پرداخته‌ایم.

بررسی پرچمدار ۸۰۰ دلاری سونی؛ Sony Xperia XZ Premium

سونی همیشه برای تقاضای مخاطبان در خرید یک گوشی هوشمند احترام قائل است و سعی می‌کند برحسب نیاز مصرف‌کنندگان و در پایین‌ترین قیمت گوشی‌ هوشمند کاربردی را روانه بازار کند. این غول ‌ژاپنی چندین سال است که خط تولید سری Xperia را راه‌اندازی کرده و بر این عقیده است که به زودی آرزوی دستیابی به اپل و سامسونگ به پایان خواهد رسید. بدین معنی که گوشی‌هایی از سوی این کمپانی تولید و عرضه خواهد شد که با یک قیمت مقرون به صرفه امکانات و کیفیت خارق‌العاده‌ای را به کاربر ارائه خواهد داد.

در حال حاضر جدیدترین پرچمدار کمپانی سونی در صنعت گوشی‌های هوشمند با نام Sony Xperia XZ Premium در دسترس است. در نیم نگاهی به جزییات گوشی، صفحه نمایش ۴K درخشان، پشتیبانی از HDR، یک حالت خاص دوربین که در ۹۶۰ فریم در ثانیه عکسبرداری می‌کند، پشتیبانی صوتی با رزولوشن بالا، دوربین ۱۹ مگا‌پیکسلی، ارتقا پشتیبانی از شبکه LTE و قیمت مقرون به صرفه این گوشی یعنی ۸۰۰ دلار را، مشاهده می‌کنیم. بدون شک باید به کمپانی سونی احترام گذاشت به این دلیل که واژه‌ی Premium را برای این گوشی هوشمند انتخاب کرده است. اگر شما قصد خرید یک گجت یا گوشی هوشمند را دارید به جرات می‌توان گفت Xperia XZ Premium می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد.

گوشی Xperia XZ Premium طراحی کلاسیک سونی است، اما من در مورد آن تردید دارم. از یک طرف سونی نیم ستون این جعبه مستطیلی را با زوایای سخت و نیمه خالی طراحی کرده از طرف دیگر گوشی Xperia XZ Premium در مقایسه با طرح‌های جدید سامسونگ و ال جی دایناسور است. مرز‌ها در اطراف صفحه نمایش آن عظیم هستند که این باعث می‌شود گوشی بسیار سنگین باشد و با یک دست نتوان آن را نگه داشت. (۱۹۵ گرم وزن گوشی)

1th pic

در عین حال روشن است که کمپانی سونی با استفاده از این سیاست در طراحی و ساخت Xperia XZ Premium تصمیم داشته این گوشی بسیار متمایز از سایر گوشی‌های هوشمند هم رده خود باشد. با اینکه مرز‌ها و حاشیه‌های آن بزرگ هستند اما آن‌ها کاملا متقارن هستند. فلز براق در بالای صفحه و پایین گوشی شفاف و جامد است. در این نقد و بررسی رنگ کروم فینیش مورد ارزیابی قرار گرفته است بنابراین وقتی به گوشی نگاه می‌کنید مثل این است که به یک آینه نگاه می‌کنید. همه چیز متصل به هم است و با یک نظم خاصی کنار هم گذاشته شده‌اند. در واقع این کیفیت و رنگ یک برش شیشه‌ای جذاب و زیبا را به کاربر ارائه می‌دهد.

مشکل این است که بعضی از جنبه‌های ظاهری گوشی اجازه نمی‌دهد گوشی در زیبایی تمام ظاهر شود. علاوه بر مشکل سنگینی و نگه‌داشتن گوشی تنها با یک دست، کناره‌های گوشی از یک پلاستیک گرم و براق ساخته شده که برای یک گوشی هوشمند ۸۰۰ دلاری با چنین امکاناتی بسیار ضعیف و ارزان قیمت است. شیشه پشت گوشی با اینکه صاف است اما همیشه لغزنده است. زمانی که گوشی را بر روی هر چیزی غیر از سطح صاف قرار می‌دهید گوشی بلافاصله به کف زمین سقوط می‌کند. همچنین جنس قاب گوشی به نوعی است که اثر انگشت‌های کاربر مدام بر روی گوشی می‌ماند.

کمپانی سونی باز هم در نسخه‌های US گوشی Xperia XZ Premium حسگر اثر انگشت را تعبیه نکرده است و خبری از MicroSD و سیم کوچک نیست. در عین حال در نسخه‌های دیگر این گوشی هوشمند اسلات مربوط به MicroSD وجود دارد. همچنین یک دکمه شاتر اختصاصی برای عکسبرداری هنگام نگهداشتن به صورت ثابت وجود دارد تا عکس‌ها با کیفیت بی‌نظیری گرفته شوند. گوشی Xperia XZ Premium به طور کامل ضد آب است بنابراین نگران افتادن گوشی در استخر نباشید. یک اسپیکر دو‌گانه در یک نقطه‌ی ایده‌آل از جلوی گوشی قرار داده شده است که صدا را با صدای بلند‌تر از حد معمول پخش می‌کند اگر چه تا حدودی نمی‌تواند به کیفیت صدای گوشی HTC U11 برسد.

2th pic

صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی Xperia XZ Premium اولین صفحه نمایش گوشی هوشمندی است که از تکنولوژی ۴K و HDR پشتیبانی می‌کند. (گوشی‌های هوشمند دیگر فقط یک ویژگی را دارند و هر دو را با هم به صورت بکجا ندارند.) پشتیبانی از ۴K بدین معنی است که رزولوشن تصویر برابر با ۳۸۴۰x2160 می باشد. همچنین وضوح تصویر در هر اینچ این گوشی ۸۰۷ پیکسل در اینچ است. بدون شک صفحه نمایش گوشی Xperia XZ Premium قوی‌ترین صفحه‌نمایش حال حاضر در میان گوشی‌های هوشمند است. اگرچه محتوای ۴K در حال رشد است اما هنوز از حد معمول دور است. چرا که اکثر برنامه‌ها در رزولوشن ۱۰۸۰P اجرا می‌شوند. اما اگر ۴K به عنوان رزولوشن استاندارد در نظر گرفته می‌شد بدون شک تفاوت‌‌های قابل ملاحظه‌ای بین رزولوشن‌های ۱۴۴۰ و رزولوشن ۴K مشاهده می‌شد. کیفیت صفحه نماش گوشی Xperia XZ Premium هنوز هم فوق‌العاده،زیبا و درخشان است. البته سایر گوشی‌های هوشمند نیز به طور موثر دارای کیفیت صفحه‌نمایش قابل قبولی هستند.

یکی از مناطقی که کمپانی سونی می‌تواند مزایای ۴K را نمایش دهد؛ واقعیت مجازی است. کمپانی سونی هرچند هدست واقعیت مجازی مانند Gear VR سامسونگ را ندارد اما می‌تواند محتوای ۴K موجود در گوشی‌های هوشمند را از طریق یک هدست واقعیت مجازی به تصویر بکشد. صفحه‌نمایش Xperia XZ Premium برای هدست‌های واقعیت مجازی بهینه‌سازی نشده است چرا که نوع صفحه نمایش گوشی Xperia XZ Premium ال سی دی است و این نوع صفحه‌نمایش‌ها با تاری حرکت نسبت به صفحه‌نمایش های OLED مواجه است. ویژگی ۴K بی‌ارزش نیست و به سرعت تبدیل به سهام با ازرش برای تلویزیون‌ها شده‌است این ویژگی زمانی برای صنعت گوشی‌های هوشمند با ارزش می‌شود که هدست‌های واقعیت مجازی انبوهی برای گوشی‌های هوشمند در نظر گرفته شود. در حال حاضر هیچ دلیل قانع‌ کننده‌ای وجود ندارد که سازندگان گوشی‌های هوشمند از این ویژگی در طراحی و ساخت گوشی‌ها استفاده کنند. بسیاری از اپراتور‌های تلفن همراه نیز در حال حاضر وضوح ویدیو‌های Stream را محدود کرده‌اند و هنوز از قابلیت ۴K به صورت کامل بر روی ویدیو‌های استریم (Stream) بهره‌برداری نشده است. ویژگی HDR یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد گوشی Xperia XZ Premium محسوب می‌شود. این ویژگی کنتراست ویدیویی را افزایش می‌دهد و باعث افزایش نور و تاریکی و تعادل کردن این دو می‌ شود که به نوبه خود تصاویر واقعی را تولید می‌کند. با اینکه محتوای HDR بسیار واقعی و درخشان است اما پیداکردن محتوا سازگار با HDR حتی از پیدا کردن محتوای ۴K سخت‌تر است. سرویس‌های وبی مانند: Netflix، Youtube، Amazon کتابخانه‌های HDR خود را پرورش می‌دهند تا محتواهای بیشتری در این زمینه تولید شوند. اما مشکل اینجاست که به عنوان مثال گوشی هوشمند Xperia XZ Premium تنها از تصاویر،ویدیو‌ها و محتوای HDR‌‌ای پشتیبانی می‌کند که این محتوا‌ها از انکود استاندارد HDR10 استفاده کرده باشند بدین ترتیب محتوا‌های HDR10 قابل پخش در گوشی‌های هوشمند مانند Xperia XZ Premium می‌باشند. همه این موارد گفته می‌شود تا ثابت کنیم صفحه نمایش گوشی Xperia XZ Premium فوق‌العاده زیباست و دارای فناوری‌هایی است که در آینده بیشتر کاربرد خواهند داشت. با اینکه نمی‌توان رنگ‌های پر جنب و جوش و کنتراست تصویر را با صفحه نمایش OLED مقایسه کرد اما برای آنچه که هستند بسیار قوی می‌باشند. همه چیز زیبا و روشن است حتی در نگاه‌های زاویه‌دار ما با وضوح تصاویر مواجه هستیم. بهتر است بدانید که همه‌ی این ویژگی‌ها و مزیت‌ها تنها با صرف هزینه ۸۰۰ دلار بدست می‌آید.

3th pic

گوشی Xperia XZ Premium همانند بسیاری از پرچمداران جدید در عملکرد و کارایی قدرتمند ظاهر شده است. این گوشی هوشمند مجهز به قوی‌ترین تراشه‌ی سخت‌افزاری Qualcomm یعنی Snapdragon 835 با رم ۴ گیگابایت است. حافظه داخلی گوشی ۶۴ گیگابایت است اما همان‌طور که پیش از این گفته شد در نسخه‌های غیر از نسخه US، اسلات microSD تعبیه شده و تا ۲۵۶ گیگابایت پشتیبانی می‌شود. تمامی این ویژگی‌های فنی که در گوشی هوشمند Xperia XZ Premium جمع شده‌اند مزیت‌هایی را به همراه دارند از جمله: برنامه‌ها با سرعت بالایی اجرا می‌شوند، مرورگر‌های وب در شبکه اینترنت بسیار روان صفحاب وب را بارگذاری می‌کنند و همچنین پرگرافیک‌ترین و پرجزییات‌ترین بازی‌ها به راحتی بر روی گوشی Xperia XZ Premium اجرا می‌ شوند. پردازنده گرافیکی Mali-G71 Mp20 به کار رفته در چیپست Exynos 8895 عملکرد بهتری نسبت به پردازنده گرافیکی Adreno 540 که در گوشی XZ Premium از آن استفاده شده است دارد اما مطمئنا عملکرد Exynos 8895 نیز بسیار عالی می باشد.سونی از یک معماری حرارتی در گوشی XZ Premium خود استفاده می کند که باعث می شود تا گوشی حتی در مواردی که چندین برنامه سنگین را در آن اجرا می کنید یا به ویدیوهای ۴K برای چندین ساعت مداوم تماشا می کنید داغ نشود. در مورد سخت افزار نیز عملکرد گوشی بسیار عالی و قابل تحسین می باشد و می توان گوشی XZ Premium را یکی از بهترین پرچمدارهای موجود در بازار دانست. علاوه بر قدرت خالص این گوشی هوشمند، Xperia XZ Premium دارای چند مزیت ارزشمند برای پخش صدا است. این گوشی از تکنولوژی استاندارد بلوتوث نسخه ۵ پشتیبانی می‌کند به این معنی که شما در نهایت می‌توانید موسیقی را از گوشی هوشمند خود به چندین بلندگو،هدفون به صورت همزمان ببرید. همچنین این گوشی از تعدادی کدک‌های پیشرفته صوتی با وضوح بالا و فرمت‌های جدید پشتیبانی می‌کند که جزییات بیشتری را از موسیقی به ارمغان می‌آورد. متاسفانه موقعیت جک هدفون ۳٫۵ میلی متری در قسمت بالای گوشی است بهتر بود کمپانی سونی محل جک هدفون را در پایین گوشی طراحی و تعبیه می‌کرد.

5th pic

گوشی Xperia XZ Premium از یک باتری ۳,۲۳۰ mAh استفاده می کند که ۲۰۰ mAh کمتر از ظرفیت باتری گوشی Z5 Premium می باشد. گوشی Xperia XZ Premium از امکان شارژ سریع نسخه ۳ نیز پشتیبانی می کند که می تواند باتری خالی گوشی را در مدت ۳۰ دقیقه به میزان ۴۲ درصد شارژ نماید.در تست های انجام شده روی این گوشی، عملکرد باتری گوشی در تماس های صوتی بسیار خوب و عالی بوده و در دیگر زمینه ها نیز عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد. در وب گردی به کمک Wi-Fi ، باتری گوشی می تواند ۱۰ ساعت دوام بیاورد و می توانید به مدت ۸ ساعت با این گوشی فیلم و ویدیو تماشا کنید و شارژ باتری در این مدت به ۱۰ درصد خواهد رسید. در باتری گوشی از تکنولوژی شارژ باتری Qnovo Adaptive استفاده شده است که به کمک این تکنولوژی کمترین صدمه به گوشی و باتری گوشی هنگام شارژ وارد می شود و در نتیجه عمر مفید باتری نیز افزایش می یابد.طبق ادعا Qnovo، استفاده از این تکنولوژی به معنی صدها چرخه شارژ بیشتر نسبت به باتری هایی که از این تکنولوژی استفاده نمی کنند می باشد که به معنی این است که دوام و عمر مفید باتری هایی که این تکنولوژی را با خود به همراه دارند حداقل یک سال بیشتر از سایر باتری های بدون این تکنولوژی می باشد.

در مورد نرم‌افزار گوشی هوشمند Xperia XZ Premium چیز‌های زیادی وجود ندارد چرا که پشتیبانی نرم‌افزاری گوشی بسیار عالی است. این گوشی بر روی سیستم عامل اندروید نوقا ۷٫۱٫۱ اجرا می‌شود و کمپانی سونی تغییراتی را در ظاهر نرم‌افزار گوشی انجام داده است. به عنوان مثال می‌توان به صفحه کلید جدید،رابط کابری متنوع و چندین ویژگی جدید دیگر اشاره کرد. سیستم عامل Android در گوشی XZ Premium با کیفیت ۱۰۸۰p به طور پیش فرض استفاده می شود و نمایش با رزولوشن و کیفیت بالا در محتویاتی که خودشان رزولوشن بالایی دارند و یا ۴K می باشند مثل عکس ها، ویدیوها، فیلم ها، کلیپ های یوتیوب و از همه جذاب تر و هیجان انگیزتر بازی هایی که کیفیت ۴K دارند امکان پذیر و ممکن می باشد. نتیجه‌ی کل این است که سونی با انتخاب یک پوسته سریع و سبک وزن، کاربرد کاربر از گوشی را آسان‌تر کرده است. اگر از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنید با این گوشی در خانه احساس راحتی خواهید کرد.

7th pic

کمپانی سونی دوربین ۲۳MP خود را که برای مدتی در گوشی‌های هوشمندش استفاده می‌کرد، از پرچمدارهای خود حذف کرد و در حال حاضر از این دوربین در گوشی های میان رده خود استفاده می کند. سونی برای گوشی هوشمند Xperia XZ Premium یک دوربین جدید و ۱۹MP را طراحی کرده است که بدون شک یک دوربین قدرتمند در میان پرچمدارها می باشد. مدل سنسور دوربین ۱۹MP گوشی، IMX400 می باشد که به Motion Eye نیز معروف می باشد. نوآوری های زیادی در مورد دوربین این گوشی وجود دارد. به جای طراحی دو لایه معمول که در دوربین های قبلی به کار می رفت، در دوربین Motion Eye یک لایه RAM بین سنسور دوربین و لایه مدارهای کنترلی وجود دارد. این امکان یک بافر بزرگتر از نظر سایز حافظه در اختیار دوربین می گذارد و همچنین سرعت خواندن عکس و ویدیوها را از بافر نیز بسیار بالا می برد که چندین مزیت نسبت به دوربین های قبلی دارد.برای مثال اولین مزیت این لایه این است که سرعت خواندن عکس های رزولوشن بالا و ۱۹MP را از بافر در مقایسه با دیگر دوربین ها، ۵ برابر سریع تر می کند و در نتیجه پس از ثبت عکس یا ویدیو با دوربین گوشی، عکس ها و ویدیوهای شما با سرعت زیادی و خیلی سریع در حافظه گوشی ذخیره می شوند و دوربین سریعا برای ثبت عکس یا ویدیوهای جدید آماده می شود. مزیت دیگر این لایه، امکان ثبت ویدیوهای HD با سرعت بی نظیر ۹۶۰ فریم بر ثانیه می باشد در حالی که دیگر گوشی ها در بهترین حالت توانایی ثبت ویدیوها با سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه را دارند به این معنی که Motion Eye چهار برابر عملکرد بهتری در زمینه ثبت ویدیوهای اسلوموشن نسبت به گوشی های دیگر دارد. هر چند سونی رزولوشن سنسور مورد استفاده در دوربین Motion Eye را نسبت به دوربین نسل قبلی خود کاهش داده و از سنسور ۱۹MP استفاده می کند اما ابعاد فیزیکی همان دوربین قبلی را در این دوربین نیز به کار برده است که به معنی این است که پیکسل ها ۱۹ درصد بزرگتر شده اند. دریچه دیافراگم سنسور نیز از جمله مواردی می باشد که مدتی است در دوربین گوشی های سونی تغییری نکرده است و همان f/2.0 می باشد که هر چند روشن ترین سنسور موجود در بازار نیست اما روشنایی بسیار خوب و قابل قبولی را در اختیار کاربر می گذارد.

6th pic

جمع‌بندی

گوشی Xperia XZ Premium دارای ایده‌های فراوانی است اما بسیاری از آن‌ها به طور کامل پخته نشده است. در بعضی موارد این ایده‌ها کاملا خطای سونی محسوب نمی‌شوند. به عنوان مثال هنوز زمان زیادی نیاز است تا تکنولوژی HDR فراگیر شود و محتواهای آن بیش از گذشته رشد پیدا کند و در دسترس عموم باشد یا در مورد استفاده از تکنولوژی ۴K در گوشی‌های هوشمند بدون وجود هدست واقعیت مجازی برای آن، بی معنی است. چرا که کیفیت واقعی تکنولوژی ۴K بیشتر در هدست‌های واقعیت مجازی به وضوح مشاهده می‌شود. حالت Slow Motion (حرکت آهسته) گوشی محدود است و همچنین دوربین Xperia XZ Premium نمی‌تواند با دوربین‌های سایر گوشی‌های هوشمند مطابقت‌های لازم را داشته باشد. با این وجود این گوشی انتخاب خوبی به شمار می‌آید: با نرم‌افزار روان همه چیز فوق‌العاده و سریع است اما خوب این‌ها برای ۸۰۰ دلار کافی نیستند. باتری ضعیف و لغرنده،طراحی ناراحت‌کننده از جمله نکات ضعفی هستند که کمپانی سونی باید در این موارد تجدید نظر کند. در کنار این امکانات که به آنها اشاره شد، ضد آب و گرد و غبار بودن، اسپیکرهای استریو قدرتمند و طراحی زیبا اندروید را نیز نباید فراموش کرد که همگی بسیار عالی و قدرتمند می باشند. در حال حاضر رقیب‌های این گوشی در بازار‌های جهانی، گوشی‌های Galaxy S8، Google Pixel،OnePlus 5 و iPhone 7 می‌باشند.

ارسال نظر