نقد و بررسی گوشی هوشمند اکسپریا Z5 سونی

کمپانی سونی در سپتامبر سال ۲۰۱۵ به طور رسمی گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ خود را معرفی کرد. سونی مدتی است که در زمینه‌ی فروش گوشی‌های هوشمند خود دچار مشکل شده و در یک بحران مالی به سر می‌برد.

نقد و بررسی گوشی هوشمند اکسپریا Z5 سونی

کلیک - این موضوع به هیچ وجه منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت ساخت محصولات این کمپانی نشده و گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ این شرکت ژاپنی نمونه‌ای است که به واقع صحت این ادعا را ثابت می کند.

به طور کلی تجربه نشان داده که سری محصولات سونی علاقه مندان منحصر به فرد خود را دارد. گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی که هم اکنون پرچمدار این شرکت محسوب می‌شود. بدون تردید یکی از بهترین‌های اندرویدی های کنونی موجود در بازار است، اما این موضوع بدان معنا نیست که این محصول نقاط ضعفی را به همراه نداشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم که به طور دقیق‌تری به نقد و بررسی گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی بپردازیم و نهایتا نقاط مثبت و منفی طراحی و عملکرد آن را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. بنابراین با کلیک همراه باشید.

1

مشخصات کلی:

  • صفحه نمایش: ۵٫۲ اینچی و از نوع IPS LCD با وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل، تراکم پیکسلی ۴۲۸ پیکسل در هر اینچ
  • سیستم روی چیپ (SoC) : تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ کوالکام با پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای
  • پردازنده‌ی گرافیکی: آدرنو ۴۳۰
  • رم: ۳ گیگابایتی
  • حافظه‌ی داخلی: ۳۲ گیگابایت با قابلیت پشتیبانی از رم میکرو اس دی (Micro SD)
  • سنسور دوربین اصلی: ۲۳ مگاپیکسلی
  • سنسور دوربین سلفی: ۱ مگاپیکسلی
  • سیستم عامل: اندروید ۵٫۱٫۱ آب نبات چوبی
  • اسکنر اثر انگشت کاربر: دارد
  • باتری: ۲۹۰۰ میلی آمپر ساعتی، جدانشدنی
  • ابعاد: ۳ در ۷۲ در ۱۴۶ میلیمتر
  • وزن: ۱۵۴ گرم

طراحی و ظاهر

به طور کلی کمپانی سونی همواره در طراحی گوشی‌های هوشمند خود ظرافت خاص و سبک طراحی مشخصی را در نظر می‌گیرد. متاسفانه این سبک طراحی تقریبا یکسان بوده و از این رو در نسخه‌های مختلف پرچمداران سونی تغییرات چندان محسوسی را مشاهده نمی‌کنیم. گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ از بدنه‌ای باریک با ضخامت ۷٫۳ میلیمتر و لبه‌های نسبتا زاویه‌دار بهره‌مند است و در مجموع مانند سایر محصولات سونی شبیه به یک مکعب مستطیل با ارتفاع بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

297

طول و عرض گوشی اکسپریا زد ۵ هم به ترتیب برابر با ۱۴۶ و ۷۲ میلیمتر است. همچنین وزن آن برابر با ۱۵۴ گرم خواهد بود. بنابراین هنگامی که گوشی اکسپریا زد ۵ را در دست بگیرید احساس ظرافت و سبک منحصر به فرد طراحی بدنه‌ی آن به شما منتقل خواهد شد. بخش اصلی بدنه‌ و قاب گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی از مواد فلزی تشکیل شده، اما سونی ترجیح داده که در برخی از لبه‌های این محصول از پلاستیک پلی کربنات نیز استفاده کند. ضمنا بهره‌مند بودن اکسپریا زد ۵ سونی از استاندارد ضد آب IP68 هم از جمله قابلیت‌های برتر این محصول به شمار می‌رود. سونی تنها شرکتی است که همواره نشان داده گوشی‌های بهره‌مند از استانداردهای ضد آبش در عمل هم نسبت به نفوذ آب مقاومت حقیقی دارند و بیان دیگر تنها یدک‌کش صفت ضد آب نیستند. گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی هم از این موضوع مستثناء نیست. این محصول که از استاندارد IP 68 بهره می‌برد به راحتی می‌تواند تا نیم ساعت در عمق ۱٫۵ متری از آن دوام داشته باشد.

359

لبه‌ی سمت چپ گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی شامل هیچ دکمه‌ی فیزیکی نمی‌شود. تنها شیار مربوط به اتصال سیم کارت نانو و همچنین رم میکرو اس دی دستگاه در بخش فوقانی لبه‌ی سمت چپ تعبیه شده و با استفاده از یک سوکت منحصر به فرد پوشانده شده است. در بخش زیرین لبه‌ی سمت راست دستگاه هم لوگوی اکسپریا به وضوح قابل مشاهده است.

4

اما لبه‌ی سمت راست اکسپریا زد ۵ سونی شامل دکمه‌های فیزیکی افزایش و کاهش صدا (Volume)، پاور و شاتر دوربین می‌شود که در تصویر فوق به وضوح قابل مشاهده است. ضمنا تفاوت طراحی این دکمه‌ها با نسخه‌های پیشین سری محصولات اکسپریای سونی نیز در تصویر فوق مقایسه شده است.

اما لبه‌ی فوقانی گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی شامل سوکت ۳٫۵ میلیمتر هندزفری و همچنین میکروفون نویزگیر اختصاصی می‌شود. در لبه‌ی پایینی دستگاه هم سوکت شارژر و همچنین روزنه‌ی مخصوص مربوط به اتصال بند به گوشی قرار داده شده است. شایان ذکر است که این سوکت‌های تعبیه شده در اکسپریا زد ۵ سونی به شکل کامل ضد نفوذ آب طراحی شده‌اند، بنابراین نیازی به بهره‌مند ساختن آن‌ها از زائده‌های پلاستیکی ضد نفوذ آب وجود نداشته است. 544

640

صفحه نمایش

گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی از صفحه نمایشی ۵٫۲ اینچی و از نوع IPS LCD و با وضوح تصویر فول اچ دی بهره می‌برد. بنابراین تراکم پیکسلی نمایشگر آن به ۴۲۸ پیکسل در هر اینچ می‌رسد. بنابراین شاید بتوان وضوح تصویر غیر افراطی و فول اج دی صفحه نمایش اکسپریا زد ۵ را در مقایسه با وضوح تصویر نمایشگر سایر پرچمداران اندرویدی نظیر گلکسی اس ۶ سامسونگ، جی ۴ ال‌جی و ... ضعیف‌تر در نظر گرفت.

به طور کلی در بررسی‌های انجام شده در زمینه‌ی ماکسیموم روشنایی صفحه نمایش، گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داده و توانسته به ماکسیموم روشنایی برابر با ۵۸۳ دست پیدا کند. اگرچه این میزان ماکسیموم روشنایی نسبت به ماکسیموم روشنایی نمایشگر اکسپریا زد ۵ کامپکت، اکسپریا زد ۳ پلاس و یا آیفون‌های اپل کمتر است، اما با این وجود در حد معمولی و قابل قبولی قرار دارد.

7

به طور کلی در بررسی‌های عملی انجام شده نیز عملکرد صفحه نمایش گوشی اکسپریا زد ۵ سونی قابل قبول بوده است. اما با این حال جای پیشرفت بسیار زیادی در صفحه نمایش این گوشی وجود دارد. از اینرو با یک دید خوش بینانه می‌توانیم عملکرد نمایشگر این محصول را مطلوب در نظر بگیریم.

باتری

اکسپریا ز د ۵ سونی از باتری جدانشدنی با توان و ظرفیت ۲۹۰۰ میلی آمپر ساعت بهره می‌برد. به دلیل بهره‌مندی این محصول از صفحه نمایشی با وضوح تصویر متعادل (فول اچ دی) ظرفیت ۲۹۰۰ میلی آمپ ساعتی این گوشی تقریبا برای آن مطلوب در نظر گرفته شده است. در بررسی‌های عملی صورت گرفته هم به همین نتیجه دست پیدا کردیم. طبق بررسی‌های اختصاصی سایت gsmarena باتری ۲۹۰۰ میلی آمپر ساعتی گوشی اکسپریا زد ۵ سونی توانست به امتیازی معادل با ۷۳ ساعت دست پیدا کند.

8

این گوشی در شرایط برقراری تماس تلفنی ۳G دوامی برابر با ۱۷ ساعت و ۱۳ دقیقه داشته و در شرایط وبگردی هم ۱۴ ساعت و ۳۳ دقیقه دوام را از خود نشان داده است. همچنین باتری این گوشی توانسته ۷ ساعت و ۵۳ دقیقه از پخش دائم فایل‌های ویدئویی را پشتیبانی نماید. بنابراین شاید بتوانیم عملکرد باتری گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی را یکی از نقاط مثبت طرحی آن در نظر بگیریم. اما با این وجود باید بگوییم که سونی می‌توانست حتی ظرفیت باتری این محصول را بیشتر از این هم در نظر گرفته و نهایتا این موضوع را به یک نقطه‌ی قوت اساسی در طراحی پرچمدارش تبدیل کند.

سیستم روی چیپ، رم، حافظه‌ی داخلی و قدرت پردازشی

همانطور که قبلا هم در بخش "مشخصات کلی" دستگاه اشاره داشتیم، گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی از سیستم روی چیپ اسنپدراگون ۸۱۰ کوالکام بهره می‌برد. اسنپدراگون ۸۱۰ از پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای بهره‌مند است که چهار هسته‌ی آن از نوع Cortex A53 با فرکانس کاری ۱٫۵ گیگاهرتز بوده و چهار هسته‌ی دیگر آن از نوع Cortex A57 با فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز هستند. اما همانطور که می‌دانید سیستم روی چیپ اسنپدراگون ۸۱۰ با مشکل تولید حرارت کنترل نشده مواجه بود و این موضوع منجر شد که بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت موبایل نظیر سامسونگ و ال‌جی ترجیح دهند که پرچمداران خود را به این تراشه مجهز نکنند.

اما سونی به استفاده از روش‌های دقیقی با معضل تولید حرارت سیستم روی چیپ اسنپدراگون ۸۱۰ مقابله کرده است. سونی در طراحی سخت افزاری گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ یک سیستم دفع کننده‌ی گرما یا اصطلاحا خنک کننده‌ی دوگانه‌ی منحصر به فردی را طراحی کرده که به شکل شایان ملاحظه‌ای گرمای تولید شده توسط پردازنده‌ی دستگاه را از بدنه‌ی گوشی خارج می‌کند. بنابراین گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی به هیچ وجه با مشکل تولید حرارت مواجه نبوده و در بررسی‌های انجام شده هم عملکرد پردازشی آن تحت تاثیر این عامل قرار نگرفته است.

اکسپریا زد ۵ سونی به دلیل بهره‌مندی از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۴۳۰ نیز بهره‌ می‌برد. رم این محصول هم ظرفیت مناسب ۳ گیگابایتی را ارائه می‌کند، بنابراین انتظار داریم که قابلیت‌های پردازشی این محصول مطلوب و رضایت‌بخش باشد. در بررسی‌های انجام شده هم این موضوع به وضوح قابل مشاهده است. عملکرد پردازشی گوشی اکسپریا زد ۵ و تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ به کار گرفته شده در آن بسیار رضایت‌بخش است، اما با این وجود نسبت به قابلیت‌های پردازشی محصولاتی نظیر گوشی گلکسی اس ۶ سامسونگ، آیفون ۶ اس اپل و .... ضعیف‌تر است.

10

11

عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۴۳۰ به کار گرفته شده در گوشی اکسپریا زد ۵ هم زضایت‌بخش بوده است. در بخش زیر نتایج مربوط به برخی از بنچمارک‌های گرافیکی این دستگاه را در مقایسه با سایر محصولات مشاهده می‌کنید.

12

در نهایتا هم باید اشاره‌ داشته باشیم که حافظه‌ی داخلی پیش فرض گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی ظرفیت ۳۲ گیگابایتی را ارائه می‌کند. البته این محصول قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی را نیز دارد که به موجب آن کاربران علاقمند می‌توانند با استفاده از رم میکرو اس دی فضای ذخیره‌سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف ۲۰۰ گیگابایت افزایش دهند.

دوربین

به واقع می‌توانیم مدعی شویم که کیفیت عملکرد سنسور دوربین اصلی و ۲۳ مگاپیکسلی گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی کاملا بی‌نظیر است. این سنسور دوربین ۲۳ مگاپیکسلی از نوع IMX300 و محصولی از خود کمپانی سونی بوده و از دیافراگم F2.0 بهره می‌برد. این سنسور عملا یک سنسور چند وجه‌ای است و تعداد دقت پیکسلی آن تقریبا تا ۲۵ مگاپیکسل خواهد رسید، اما سونی آن را سنسوری ۲۳ مگاپیکسلی نامگذاری کرده است. به طور کلی عملکرد سنسور دوربین اصلی گوشی اکسپریا زد ۵ سونی فوق‌العاده است و مطمئنا بهترین قابلیت و نقطه‌ی مثبت طراحی این محصول به شمار می‌رود.

14

ضمنا سنسور دوربین اصلی این گوشی قابلیت ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر UHD و نرخ فریمی ۳۰ فریم در هر ثانیه را دارد. در کنار لنز این دوربین هم چراغ فلش LED دستگاه در نظر گرفته شده است. در سمت مقابل سنسور دوربین سلفی به کار گرفته شده در گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی هم سنسوری ۵٫۱ مگاپیکسلی و با دیافراگم F2.4 است که قابلیت ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر فول اچ دی را به همراه دارد.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی دقیق‌تر گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی پرداختیم. این گوشی هوشمند از نقاط مثبت و منفی طراحی و عملکردی منحصر به فرد خود را دارد، اما در مجموع شاید بتوان مدعی شد که اغلب خصوصیات و ویژگی‌های این گوشی در عمل مطلوب و متعادل هستند. البته بدون تردید باید برای کیفیت سنسور دوربین اصلی این گوشی یک استثنا قائل شد و این سنسور دوربین را از جمله اصلی‌ترین نقاط مثبت گوشی اکسپریا زد ۵ سونی در نظر گرفت.

نقاط مثبت:

  • طزاحی شیک و باریک
  • بهره‌مندی از استاندارد ضد آب IP68
  • قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی
  • عملکرد نسبتا خوب باتری
  • عملکرد پردازشی خوب
  • به کارگیری سیستم خنک کننده‌ در طراحی بدنه‌ی دستگاه و جلوگیری از داغ شدن آن
  • دوربین اصلی فوق‌العاده عالی

نقاط منفی

  • سبک طراحی نسبتا مشابه با نسخه‌های پیشین و فارغ از نوآوری
  • وضوح تصویر نه چندان عالی صفحه نمایش در مقایسه با سایر پرچمداران اندرویدی

منبع: gsmarena

ارسال نظر