حل مشکل زباله های فضایی با راهکار جدید ژاپن

در حالی که آسمان شب با در آغوش گرفتن ستاره های شگفت انگیز، منظره ای دیدنی را به وجود می آورد، زباله های فضایی در نزدیک زمین اوضاع را کمی به هم ریخته اند.

حل مشکل زباله های فضایی با راهکار جدید ژاپن

به گزارش کلیک، مدارگرد های قدیمی، تکه های راکت های بلا استفاده، و قطعات بی شماری از برخورد های فضایی گذشته همگی در مدار زمین در حال گردش هستند که پتانسیل ایجاد خطرات مخرب را برای کسانی که روی ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) هستند و همچنین ماموریت های فضایی آینده دارد. مهم تر از این، خطر سقوط ماهواره های پر هزینه فعال کنونی، که به نوبه خود حتی می توانند زباله های فضایی خطرناک تری نیز تولید کنند، از این نظر ما را تحدید می کنند که می توانند با زباله های باقی مانده دیگر نیز برخورد کنند و متاسفانه زباله های زیادتری نیز به جو اضافه کنند. در نتیجه، شرایط وخیم تر از آنی است که فکرش را می کردیم و به طور فزاینده ای در حال خارج شدن از کنترل بشر است.

هزاران راه حل برای پاکسازی این حج زیاد از زباله های فضایی در حال بررسی قرار گرفته است؛ از لیزر و بادبان خورشیدی گرفته تا انفجار هدفمند خجم زیادی از هوا، همه و همه به منظور وادار کردن زباله های فضایی به خردج از مدار زمین و سوختن و از بین رفتن مورد بررسی قرار گرفتند.

ایده دیگری که در این زمینه به وجود آمد، کار آژانس اکتشاف فضایی ژاپنی (JAXA) است که در چند ماه آینده برای اولین بار سعی خواهد کرد تا یک قطعه از زباله های فضایی شبیه سازی شده را به سمت جو زمین هدایت کنند تا زباله های موجود در جو سوزانده شوند.

این روش ساده و نسبتا کم هزینه که چندین سال در حال توسعه بوده است، یک میدان مغناطیسی قوی با استفاده از کابل ۷۰۰ متری ساخته شده با الیاف فلزی نازک، فوق العاده قوی و فوق العاده انعطاف پذیر ایجاد می کند. در تئوری، این فن آوری باید قادر به انحراف زباله های باقی مانده از طریق ایجاد یک نیروی مغناطیسی در خلاف جهت آن باشد.

اگر JAXA با دقت بتواند مسیر حرکت زباله های فضایی را کنترل کند، سپس می تواند آن ها را به سمت جو زمین هدایت کند تا بدین ترتیب به سرعت از هم پاشیده شوند. این فن آوری متلاشی کننده زباله ها، توسط ۶ محموله حمل و نقل حمل و نقل ژاپن در ادامه سال به فضا فرستاده می شوند و اجرای آزمایشی این طرح، بعد از تحویل تدارکات و تجهیزات به ISS انجام خواهد شد.

یک راه حل قابل اعتماد برای پاکسازی زباله های فضایی باقی مانده نمی تواند به این زودی ها به دست آید. ناسا معتقد است در حال حاضر ۵۰۰٫۰۰۰ قطعه از زباله های فضایی باقی مانده به اندازه یک سنگ مرمر و یا بزرگ تر وجود دارد که ۲۰،۰۰۰ قطعه از آن ها بزرگ تر از یک سافت بال هستند. با توجه به این نکته، ابن زباله ها با این اندازه به راحتی می توانند در صورت بروز یک تصادم فضایی، آسیب جدی به ماهواره های در حال کار و یا حتی ISS وارد کنند.

واقعیت این است که این همه زباله های فضایی جمع شده در این ۶۰ سال سابقه سفر های فضایی، بیانگر حساسیت بیش از حد شرایط است و اگر نمی توانید تصور کنید که چه مقدار زباله در فضا قرار دارد، می توانید با کمی جستجو در اینترنت، به وخامت اوضاع پی ببرید.

زباله های فضایی و گرم شدن زمین دو مقوله بسیار حساس این روزها هستند که اگر راه چاره ای برای آن ها به دست نیاید، می تواند آینده نسل های ما را در خطر جدی قرار دهد.

اگر به مباحث نجوم و از همه مهم تر، آینده زندگی بشر علاقه دارید، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر