ماشین ایلان ماسک به مریخ پرتاب می‌شود!

رسانه کلیک - ایلان ماسک مدیر عامل شرکت SpaceX که به انجام کارهای دشوار و غیرممکن مشهور است، اعلام کرد که در اولین پرواز موشک فالکن هوی، خودروی Tesla Roadster را به فضا پرتاب خواهد کرد.

ماشین ایلان ماسک به مریخ پرتاب می‌شود!

این خبر ابتدا در توییتر ایلان ماسک اعلام شد و سپس توسط شرکت اسپیس اکس، این خبر تایید شد. فالکن هوی یا فالکن سنگین (به انگلیسی: Falcon Heavy) که به اختصار (FH) نیز نامیده می‌شود، پرتابگر فضایی طراحی و توسعه داده شده توسط شرکت اسپیس‌اکس است. این شرکت امیدوار است که با استفاده از این پرتابگر، نخستین گروه از انسان‌ها را راهی مریخ کند.

فالکن هوی قرار بود که در پایان سال ۲۰۱۷ آزمایش شود، اما اکنون پرتاب آزمایشی آن به اوایل سال ۲۰۱۸ موکول شده است. حالا ایلان ماسک فاش کرده است که نخستین محموله داخل موشک، خودروی آلبالویی رنگ خود اوست (نوعی Roadster) و این پرتاب در حالی انجام خواهد شد که آهنگ اودیسه فضایی از «دیوید بویی» در حال پخش است.

ایلان ماسک گفت: مقصد برنامه‌ریزی شده برای این پرتاب مریخ است و اگر همه چیز خوب پیش رود، وسیله نقلیه شخصی من برای «یک میلیارد سال» در مدار این سیاره خواهد بود.

فالکن هوی به دنبال پرتابگر موفق فالکن ۹ ساخته شده است و این موشک قدرتمند قرار است در ماموریت‌های ماه و مریخ استفاده شود. اگر این ابرموشک در ماموریت خود موفق ظاهر شود، شاید فرستادن یک ماشین به سیاره سرخ خیلی هم بی‌فایده نباشد.

بعد از پرتاب، فالکون هوی لقب قوی‌ترین راکت عملیاتی دنیا را کسب خواهد کرد. در این راکت از ۲۷ پیشرانه راکت مرلین که هسته سه راکت فالکون ۹ را تشکیل می‌دهند، استفاده شده است که در لحظه جدایی فالکون هوی از سطح زمین، نیروی تراستی بالغ بر ۲.۳ میلیون کیلوگرم فراهم می‌کند.

فالکون هوی قادر است محموله‌ هایی به وزن ۵۴ هزار کیلوگرم را به مدار زمین منتقل کند؛ در نتیجه توانایی حمل بار آن دو برابر رقیب خود یعنی دلتا ۴ هوی است و اسپیس اکس ادعا می‌کند که هزینه ارسال محموله از طریق فالکون هوی ۶۶ درصد ارزان‌تر از دلتا ۴ خواهد بود.

شایان ذکر است؛ ایلان ماسک پاییز امسال در کنگره بین المللی فضانوردی گفت که او قصد دارد تمامی منابع شرکت اسپیس اکس را برای ماموریت ارسال انسان به فضا به کار گیرد تا این شرکت به عنوان سیستم حمل و نقل فضایی شناخته شود.

منبع: theverge

ارسال نظر