عواقب شکست پرتاب spaceX

موشک اسپیس ایکس در روز پنچ‌شنبه پیش از آزمایش در کیپ کاناورال فلوریدا منفجر شد. احتمالا این پرتاب جاه‌ طلبانه، فعالیت های آینده شرکت را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

عواقب شکست پرتاب spaceX

به گزارش کلیک، برای کشف و یافتن سر منشا مشکل که هم می تواند به دلایل خارجی مربوط باشد و هم به دلایل داخلی، هم چنان ادامه دارد. صرف نظر از منشا، خود حادثه می‌تواند برای خواسته‌های شرکت در ارتباط با اسپیس ایکس ضربه بزرگی به حساب بیاید.

انتظار می‌رفت موشک فالکون۹ ماهواره آموس۶ را شنبه بعد از آزمایش ایستایی برای گردش به دور زمین حمل کند. طبق گفته اسپیس ایکس هم موشک و هم ماهواره، در طول سوخت‌گیری، در انفجار تخریب شدند. این ماهواره، تا اندازه‌ای هم توسط فیسبوک به عنوان بخشی از پروژه‌اش برای در دسترس قرار دادن اینترنت به بخش های محروم آفریقا حمایت مالی شده بود که در واقع نشانگر اولین حمله شبکه‌های اجتماعی به اینترنت فضایی، در همکاری با شرکت ماهواره‌ای اوتل سات، است.

مارک زاکربرگ مدیر اجرایی فیسبوک در پست فیسبوکش از لاگوس نیجریه نوشت: "با آن که خودم در آفریقا هستم، عمیقا از شنیدن شکست ماهواره اسپیس ایکس ناامید شدم. موفقیت این کار می‌توانست برای بسیاری از تشکیلات و افراد در سطح قاره، مهیا کننده ارتباط اینترنتی باشد."

همه چیز در هواست

طبق برنامه‌ریزی قرار بود در سال ۲۰۱۶ تعداد موشک های اسپیس ایکس در مقایسه با سال‌های اولیه سه برابر شود، و حالا اطمینان چندانی به تحقق این امر نیست. حتی اگر انفجار نشات گرفته از خود موشک هم نباشد، شرکت باید پرتاب بعدی‌اش را به تاخیر بیاندازد.

اخیرا اسپیس ایکس اعلام کرد که برنامه‌اش برای پرواز مجدد موشک قبلی اولین آزمایشات صحیح شرکت را به خوبی پشت سر گذاشته است، هدفی که از زمان تاسیس این شرکت توسط ایان ماسک (مدیرعامل کمپانی تسلا موتورز) مدنظر بود. این پرتاب، که انتظار می‌رود ماهواره‌ای را برای شرکت SES برای گردش به دور زمین حمل کند، برای ماه اکتبر یا نوامبر برنامه‌ریزی شده است، اما به احتمال فراوان، تغییر خواهد کرد.
هانا کرنر مدیر اجرایی تاسیسات فضایی پیشرو، گروه مدافع فضا، از طریق ایمیل به ماشابل گفت: "اگر چه با وجود کنکاش‌های اسپیس ایکس برای ناهنجاری‌ها تاخیری در پرتاب وجود خواهد داشت، اما در مقایسه با حادثه قبلی فالکون۹ زمان کمتری خواهد بود". طبق اعلام اسپیس نیوز، تا قبل از این شکست انتظار می‌رفت اسپیس ایکس تا پایان سال حداقل ۹ ماموریت، شامل پرتاب آموس۶، انجام دهد.

خبرهای بد برای ناسا

با نگاهی به آینده، این انفجار می‌تواند باعث تاخیر فرستادن فضانوردان به پایگاه فضایی بین المللی برای ناسا شود. تا قبل از این شکست انتظار می‌رفت که تا پایان سال ۲۰۱۷ حداقل یک گروه در پروازی آزمایشی به فضا فرستاده شوند، و این کار با پروازهای دیگر در سال بعد ادامه پیدا کند. این انفجار می‌تواند به این معنا باشد که این پروازها انجام خواهند شد اما مشکلاتی برای ناسا وجود دارد.

سازمان فضایی ناسا امیدوار است که تا پایان سال بعد، از خاک ایالات متحده فضانوردانی را به پرواز درآورد و به وابستگی‌اش به روسیه برای پرواز انسان به ایستگاه فضایی پایان دهد. هم چنین شرکت خصوصی پرواز فضایی بوئینگ با ناسا قرارداد تجاری در ارتباط با خدمه‌اش دارد. در هر حال این سازمان امیدوار است تا پایان سال بعد یا اوایل سال ۲۰۱۸ هم اسپیس ایکس و هم بوئینگ بتوانند انسان‌هایی را به ایستگاه فضایی ببرند.

هم چنین کرنل تاکید کرد که اگر تاخیرها جزیی باشند ممکن است در برنامه تجاری تاثیری نداشته باشد. ناسا تقریبا برای بردن محموله به ایستگاه فضایی طبق یک برنامه مستمر به اسپیس ایکس متکی است. شرکت از کپسول‌های دراگن و موشک‌های فالکون۹ برای حمل هزاران پوند تجهیزات به ایستگاه فضایی تحت قرارداد یک ساله‌ای که با ناسا دارد، استفاده می‌کند. انتظار می‌رود پرتاب بعدی در ماه نوامبر باشد اما ممکن است به علت این انفجار کمی جابه‌جا شود.

ناسا گزارش می‌دهد که ایستگاه فضایی به طور کافی در زمان مناسب تجهیز می‌شود. هم چنین در حال حاضر دراگن تنها سفینه‌ای است که به سمت ایستگاه فضایی در پرواز است و می‌تواند تجربیاتی را با خود به زمین بیاورد.

SpaceX قبلا هم با موفقیت از شکست بیرون آمد

یکی از فالکون های۹ شرکت بعد از پرتاب در ژوئن ۲۰۱۵ منفجر شد و محموله دراگن را با خودش از بین برد. در آن زمان spaceX در پرواز وقفه انداخت تا مشکل را حل کند و بعد از آن شرکت چندین پرتاب موفقیت آمیز داشت... تا امروز.

کرنر می‌گوید: "شرکت‌هایی که اسپیس ایکس را برای حمل محموله‌شان انتخاب می‌کنند از خطرات احتمالی هم باخبر هستند. من فکر نمی‌کنم این واقعه منجر به ترساندن آن‌ها شده باشد چون آن ها می‌دانند spaceX دوبار مرتکب یک اشتباه نمی‌شود، و بعد از این تجربه همه چیز را بهبود خواهد داد."

ارسال نظر