SpaceX، مسافر خصوصی به ماه می فرستد

شرکت فضایی اسپیس اکس اعلام کرد دو مسافر خصوصی برای سفر به ماه دارد و برای این سفر برنامه زمانی نیز اعلام کرده است.

SpaceX، مسافر خصوصی به ماه می فرستد

به گزارش کلیک ، از هر مهندسی سوال کنید خواهد گفت ساخت موشک چندان ساده نیست. اگر از ناسا سوال کنید، می گوید ساخت موشک ارزان نیست. خوشبختانه در سال های اخیر تعدادی شرکت هوافضای خصوصی برای کمک به سازمان فضایی وارد عرصه رقابت شده اند.

شرکت های خلاقی مانند اسپیس اکس متعلق به ایلان ماسک و بلو اوریجین متعلق به جف بزوس، پیشرفت هایی در زمینه موشک های چندبار مصرف داشته اند. با این کار، آن‌ها توانستند به میزان چشمگیری هزینه ترک این سیاره آبی کمرنگ را کاهش دهند و درعین‌حال توانایی اکتشافات کیهانی و تحقیقات فرا زمینی را افزایش دهند.

به‌طور دقیق تر در سال ۲۰۱۲، اسپیس اکس اولین شرکت خصوصی بود که توانست یک محموله را به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) انتقال دهد. پیش از این، چنین کاری چیزی بود که تنها توسط دولت ها انجام می شد.

در حال حاضر، این کمپانی مشغول کار بر روی دراگون سرنشین دار است که نسل بعدی فضاپیماهایی محسوب می شود که برای انتقال افراد به ISS طراحی شده اند.

اسپیس اکس حتی در نظر دارد به مریخ سفر کند و این‌طور که ایلان ماسک می گوید، بشر در یک دهه دیگر روی مریخ فرود خواهد آمد و در آنجا زندگی خواهد کرد.

درنهایت شرکت های فضایی خصوصی ما را به فضا خواهند برد. تمامی این‌ها به دلیل موشک های چندبار مصرف هستند که هزینه های پرتاب را کاهش می دهند و این چیزی است که دولت ها موفق به انجام آن نشدند.

با این فناوری دیگر نیازی نیست برای هر ماموریت، مجددا یک راکت جدید بسازیم. طبق گفته های رئیس اسپیس اکس، گوین شاتول، این استفاده مجدد هزینه های پرتاب را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. در واقع، موشک های چندبار مصرف، انقلابی در مسیر سفرهای فضایی ایجاد کرده اند.

ایلان ماسک نیز معتقد است چنین راکت هایی کلید صنایع فضایی اقتصادی هستند:

"یک فضاپیمای کاملا چندبار مصرف، پیش از این تا به حال ساخته نشده است. این مساله برای دستیابی به موفقیت های اساسی فضایی مورد نیاز است. اگر کسی بتواند یک راکت قابل استفاده مجدد، مانند یک هواپیما بسازد، هزینه دسترسی به فضا بسیار کاهش میابد."

این اتفاق به این معنی است که در آینده پرتاب های ارزان تر و بیشتری خواهیم داشت. و پرتاب های بیشتر به نوبه خود معادل پیشرفت های سریع تر در پروازهای تجاری و تحقیقاتی و اکتشافی خواهد بود.

دیروز ماسک اظهار داشت که اسپیس اکس دو مسافر خصوصی به ماه ارسال خواهد کرد. این شرکت فضایی اعلام کرد که این دو مسافر خصوصی در حال حاضر "بیعانه قابل توجهی پرداخت کرده اند" تا به ماه سفر کنند. آموزش های اولیه و آزمون های سلامتی اواخر امسال انجام خواهند شد.

در نهایت این اولین پرواز با خدمه به ماه پس از ۴۵ سال خواهد بود و اسپیس اکس به اهمیت این کار اشاره کرد:

"این مسافران مانند خدمه آپولو، امید و رویاهای بشر را با خود حمل خواهند کرد." این شرکت همچنین برنامه زمانی برای انجام این ماموریت اعلام کرد.

"اسپیس اکس دو پرواز خصوصی را سال آینده به ماه انجام خواهد داد. آن‌ها وجه قابل توجهی برای این ماموریت پرداخت کرده اند و ما انتظار داریم آزمون های سلامتی و آموزش های اولیه را در سال جاری انجام دهیم. تیم پرواز نیز علاقه زیادی به این کار نشان داده‌اند و انتظار داریم افراد بیشتری ما را همراهی کنند. اطلاعات تکمیلی در مورد تیم پرواز پس از انجام آزمایشات سلامتی و تایید آن‌ها اعلام خواهد شد."

اسپیس اکس در نظر دارد دراگون سرنشین دار(نسخه دو دراگون) را البته بدون خدمه به ایستگاه فضایی ارسال کند و در صورت موفقیت، متعاقب آن، در سه ماه دوم سال ۲۰۱۸ ماموریتی با خدمه آن انجام خواهد شد.

سپس این شرکت به سمت ماه حرکت خواهد کرد، که یک نقطه عطف در سفرهای آتی به مریخ است.

ارسال نظر