بازاریابی هوشمند، حلقه مفقوده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

رسانه کلیک - یکی از مواردی که در نمایشگاه‌ الکامپ به وضوح دیده می‌شود، سردرگمی شرکت‌های مختلف در بخش بازاریابی و زیرشاخه‌های آن است.

بازاریابی هوشمند، حلقه مفقوده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

در حالی که امروزه شرکت‌های کوچک و بزرگ و حتی استارتاپ‌های جهان به دنبال بازاریابی هدفمند و هوشمندانه هستند، فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این بخش را جدی نگرفته یا بدون دیدگاه تخصصی وارد می‌شوند؛ همین معضل باعث می‌شود که سالیانه مبلغ هنگفتی در این بخش هدر برود.

اگر با دید تخصصی کم نیز در سالن‌ها و فضای باز الکامپ قدم بزنید، متوجه می‌شوید که شرکت‌های این حوزه نمی‌دانند ابزارهای بازاریابی را چگونه استفاده کنند. علت این مشکل دو موضوع مشخص است؛ اول اینکه ابزار‌های بازاریابی از جمله تبلیغات، رسانه، روابط‌ عمومی به درستی بازاریابی آنلاین و آفلاین را درک نکرده‌اند. دوم اینکه شناسایی مشتریان و بازار هدف و برنامه‌ریزی روی آنها را با دقت انجام نمی‌دهند.

به همین خاطر در نمایشگاه‌ الکامپ به وضوح دیده می‌شود که شرکت‌هایی که سازمان‌ها می‌توانند مشتریان خوبی برایشان باشد، مشتریان نهایی را بازاریابی می‌کنند و شرکت‌هایی که مشتریان نهایی را باید هدف خود قرار دهند، شرکت‌ها و سازمان‌ها را هدف کار خود در بازاریابی قرار می‌دهند.

استارتاپ‌ها نماد بارز مشکل بازاریابی هدفمند هستند. بیشتر استارتاپ‌هایی که باید دنبال سرمایه‌گذار باشند، در نمایشگاه ایده و خدمات‌شان را برای کاربران نهایی خود ارائه می‌کنند. از آن طرف نیز برخی از استارتاپ‌هایی که سرمایه‌گذار دارند، وسوسه جذب استارتاپ بیشتر نمی‌گذارد تمرکز خوبی را معطوف به مشتریان نهایی خود کنند.

نمونه دیگر بازاریابی غیر حرفه‌ای را در کسب‌وکارهای آنلاین می‌توان دید؛ کسب‌وکارهایی که باید بیشتر تمرکز‌آنلاین باشد، بیلبوردها و تبلیغات پرخرج محیطی را انتخاب کرده‌اند و هزینه‌بسیاری را در این بخش هدر داده‌اند.

البته اپراتورهای اینترنت همراه و ثابت موارد نادر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند که می‌دانند در کجا و چگونه بازاریابی کرده و برای ابزارهای آن هزینه کنند که سرآمد آنها، همراه اول و ایرانل است.

ارسال نظر