درخواست موسسان شرکت‌های هوش مصنوعی برای ممنوعیت استفاده از سلاح‌های هوشمند

رسانه کلیک – جمعی از موسسان شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی و رباتیک از جمله ایلون ماسک، با امضای تقاضانامه‌ای از سازمان ملل خواسته‌اند توسعه و استفاده از سلاح‌های هوشمند یا ربات‌های قاتل که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، هر چه زودتر ممنوع شود.

درخواست موسسان شرکت‌های هوش مصنوعی برای ممنوعیت استفاده از سلاح‌های هوشمند

به‌تازگی جمعی از افراد شاخص در زمینه هوش‌مصنوعی از جمله ایلون ماسک و مصطفی سلیمان، موسس شرکت DeepMind Technology که متعلق به گوگل است، تقاضانامه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن از سازمان ملل خواسته شده است استفاده از سلاح‌های مرگبار هوشمند (سلاح‌هایی که با بهره‌‌گیری از هوش مصنوعی کنترل می‌شوند) را که در تقاضانامه از آن‌ها به‌عنوان ربات‌های قاتل یاد شده است، ممنوع شود. این افراد این نکته را متذکر شده‌اند که توسعه این سلاح‌های دارای هوش مصنوعی می‌تواند همانند اختراع باروت و سلاح‌های هسته‌ای، زمینه را برای ایجاد تحول عظیمی در زمینه جنگ‌افزار فراهم کند.

در این تقاضانامه این چنین نوشته شده است: "در صورتی که استفاده از این سلاح‌ها به میزان گسترده‌ای افزایش پیدا کند، نیروی‌های نظامی در مقیاسی بسیار وسیع‌تر از آنچه تاکنون رخ داده است، با یکدیگر مبارزه خواهند کرد و سرعت پیشرفت جنگ‌ها فراتر از تصور کنونی بشر خواهد بود". "این سلاح‌ها می‌توانند عامل اصلی ترور باشند و قدرت‌طلبان و تروریست‌ها می‌توانند با آن‌ها جمع وسیعی از انسان‌های بی‌گناه را نابود کنند و همچنین می‌توانند با ایجاد تغییراتی در آن‌ها، فجایع عظیمی را به بار آورند.

این تقاضانامه به امضای روسا و موسسان ۱۱۶ شرکت رباتیک در ۲۶ کشور مختلف رسیده است و این هفته پیش از برگزاری کنفرانس IJCAI (کنفرانس مشترک بین‌المللی با موضوع هوش مصنوعی) منتشر شده است. انتشار این تقاضانامه با آغاز گفتگوهای رسمی در سازمان ملل در مورد اعمال ممنوعیت استفاده از این سلاح‌ها، مصادف شده است. ۱۲۳ عضو سازمان ملل موافق اعمال این ممنوعیت هستند؛ زیرا در سال ۲۰۱۵ نیز تقاضا‌نامه مشابهی منتشر شده است؛ اما این گفتگوها به دلایلی فعلا به تعویق افتاده است.

امضاکنندگان این تقاضانامه معتقدند که استفاده از آن دسته از سلاح‌های هوشمند که بدون دخالت انسان تعداد زیادی افراد را به قتل می‌رسانند، بر خلاف اصول اخلاقی است و این سلاح‌ها که به نوعی ربات‌های سرباز محسوب می‌شوند، باید تحت شرایط مذکور در کنوانسیون سلاح‌های متعارف خاص که در سال ۱۹۸۳ تصویب شد، کنترل شوند. در این کنوانسیون قوانین مرتبط با استفاده از تعدادی از سلاح‌ها همانند بمب‌های آتش‌زا، مین‌های زمینی و سلاح‌های شیمیایی تنظیم شده است.

امضاکنندگان این تقاضانامه خواستار این هستند که این ممنوعیت هر چه زودتر اعمال شود. یکی از این افراد در یک کنفرانس مطبوعاتی اذعان کرده است که این تقاضانامه یک درخواست معمولی نیست، بلکه یک خواسته جدی است که هر چه زودتر باید به آن عمل شود. وی در ادامه گفته‌های خود افزود: "باید این حقیقت را بپذیریم که سلاح‌های هوشمند برخلاف بسیاری از دستاورد‌های هوش مصنوعی که هنوز در حد طرح و ایده هستند و فقط در فیلم‌های علمی تخیلی دیده می‌شوند، در‌حال‌حاضر به میزان قابل توجهی توسعه یافته‌اند و این توانایی بالقوه را دارند که تعداد زیادی از انسان‌های بی‌گناه را به خاک و خون بکشند و باعث ایجاد بی‌ثباتی عظیمی در سراسر جهان شوند.

در‌حال‌حاضر تعدادی از کشور‌ها از جمله آمریکا، چین، روسیه و رژیم اشغالگر اسرائیل در حال توسعه این گونه سلاح‌ها هستند. برخی از کشورها نیز هم‌اکنون در حال استفاده از سلاح‌های این چنینی هستند؛ به عنوان مثال شرکت Dodaam System که متعلق به ارتش کره جنوبی است، یک دوشکای اتوماتیک ساخته است که می‌تواند به مسلسل مجهز شود و بدون دخالت انسان هدف را شناسایی و به سمت آن شلیک کند. البته دستور آغاز حملات مرگبار هنوز توسط انسان صادر می‌شود.

طرفداران استفاده از هوش مصنوعی در سلاح‌ها معتقدند که این کار باعث کاهش تلفات جنگی می‌شود و سلاح‌های که در آن‌ها از این فناوری استفاده شده است، می‌توانند نیروهای نظامی را از غیرنظامیان تشخیص دهند. اما مخالفان این موضوع معتقدند که بهره‌گیری از هوش مصنوعی در سلاح‌ها تنها منجر به افزایش استفاده از این سلاح‌های مرگ‌بار در سراسر جهان می‌شود و عده‌ای از آن‌ها به موضوع استفاده از پهپاد‌ها توسط ارتش آمریکا برای بمباران مستمر در منطقه خاورمیانه نیز اشاره کرده‌‌‌اند.

استفاده ارتش آمریکا از پهپادها در جنگ‌ها، مقدمه گسترش استفاده‌ از سلاح‌های هوشمند است. این پهپادها امکان هدایت جنگ با کمترین میزان توجه را نیز فراهم کرده‌اند.

در‌حا‌ل‌حاضر هیچ یک از کشورها نمی‌خواهند سرعت روند توسعه این ربات‌های قاتل را کاهش دهند؛ زیرا بیم آن دارند که کشورهای دیگر در این زمینه از آن‌ها سبقت بگیرند. وزارت دفاع آمریکا نیز در یکی از گزارش‌های خود خواستار افزایش سرمایه‌گذاری برای توسعه سلاح‌های هوشمند شده است؛ بنابراین ممکن است در آینده آمریکا در زمینه استفاده از سلاح‌های مستقل و بهره‌گیری از منافع آن‌ها، پیشتاز باشد.

هدف از امضای تقاضانامه مذکور توسط افراد شناخته‌شده در زمینه هوش مصنوعی و رباتیک، جلوگیری از ایجاد این رقابت نظامی نامعقول است و به همین دلیل این افراد خواستار این هستند که توسعه سلاح‌های هوشمند و استفاده از آن‌ها، هر چه زودتر متوقف شود.

ارسال نظر