شگفتی دانشمندان از منابع عجیب اشعه ایکس در فضا

دانشمندان متوجه دو شی اسرار آمیز در فضا شدند که مرتبا شلعه ور شده و اشعه ایکس ساطع می کند و اصلا شبیه مواردی نیست که تا به حال مشاهده شده اند.

شگفتی دانشمندان از منابع عجیب اشعه ایکس در فضا

به گزارش کلیک، این منابع اسرار آمیز اشعه ایکس که در دو کهکشان مختلف مشاهده شده اند، توسط دانشمندان به منابع فوق درخشان پرتوی ایکس(ULXs) نامیده شدند، اما رفتار غیر طبیعی آن ها با هیچ پدیده کیهانی مطابقت نمی کند. جیمی ایروین ستاره شناس دانشگاه آلاباما می گوید "ما تا بحال چیزی شبیه این ندیده ایم. ستاره شناسان اشیای درخشان زیادی دیده اند اما این ها نمونه هایی از یک پدیده کاملا جدید هستند."

ایروین به دنبال شواهدی از فعالیت های غیرمعمول اشعه ایکس در کهکشانی موسوم به NGC 4697 می گردد. تنها دو انفجار کوتاه مشاهده شد که یکی در سال ۲۰۰۳ و دیگری در سال ۲۰۰۷، و هیچ کس نمی‌دانست چه چیزی باعث ایجاد آن ها شده است. برای این که بدانند آیا شواهد مشابهی نیز وجود دارد، ایروین و تیمش آرشیو داده های ۷۰ کهکشان را بررسی کردند که توسط رصدخانه اشعه ایکس چاندرای ناسا گردآوری شده بود.

chandrajpg

پس از بررسی هزاران سند منبع اشعه ایکس، این تیم دو شی اسرار آمیز پیدا کرد که ممکن است همان چیزی باشد که در کهکشان NGC 4697 مشاهده شده است. اولین موردی که پیدا کردند، نزدیک کهکشان NGC 4636 با فاصله ۴۷ میلیون سال نوری از ما بود که در فوران فوریه ۲۰۰۳ رخ داده است.

مورد دوم نزدیک کهکشان NGC 5128 و در فاصله ۱۴ میلیون سال نوری از ما، پنج مرتبه بین سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۴ انفجار اشعه ایکس داشته است.

سارا اسکولز از نیوساینتیست می گوید از آنجا که رصدخانه چاندرا زمان محدودی برای بررسی هر کهکشان داشته است، احتمال آن وجود دارد که این نوع پرتو افشانی ها بیشتر اتفاق بیافتند.

هر آنچه که باعث ایجاد این انفجارها شده است، به نظر نمی رسد باعث ایجاد اختلال در منبع تولید اشعه ایکس شوند. تا جایی که ستاره شناسان می توانند اظهار نظر کنند، منبع این اشعه ها ممکن است یک سیستم دوتایی از سیاه چاله و یا ستاره نوترونی با همراهی یک ستاره مانند خورشید خودمان باشد.

ارسال نظر