تاثیر عجیب استفاده از نور مصنوعی خورشید بر عملکرد رانندگان

محققان آلمانی با ایجاد یک منبع نور مصنوعی خورشید در کابین کامیون های رانندگان کشور فنلاند که در فصل زمستان دارای روزهای کوتاهی است، دریافتند که این کار موجب بهبود خلق و خوی رانندگان و عملکرد آن ها در رانندگی می شود.

تاثیر عجیب استفاده از نور مصنوعی خورشید بر عملکرد رانندگان

به گزارش کلیک ، رانندگان کامیون مدت زیادی را در کابین های کوچک کامیون می گذرانند و ساعات خواب آن ها نیز متغیر است. در ضمن این افراد ساعات زیادی را در شب به رانندگی مشغول هستند. این شرایط در روزهای زمستان مخصوصا در کشورهای اروپای شمالی به دلیل کوتاه تر شدن روزها شدیدتر هم می شود. اعضای گروه تحقیقاتی موسسه آلمانی Diamler در تحقیقات خود دریافته اند که شبیه سازی نور خورشید به صورت مصنوعی و با طول موج مناسب در کابین کامیون ها، می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر عملکرد رانندگان کامیون داشته باشد.

جالب است بدانید که نور نقش بسزایی در سلامت روانی ما ایفا می کند. دانشمندان زمان بسیار زیادی را صرف تحقیق در مورد تاثیر نور بر زندگی افراد ساکن کشورهای اروپای شمالی کرده اند؛ زیرا طولانی بودن شب ها در فصل زمستان در این کشورها باعث می شود که افراد خلق و خوی خوبی نداشته باشند، راندمان عملکرد آن ها کاهش پیدا کند و انگیزه کافی برای کار نداشته باشند. نور درمانی یکی از راه های مقابله با این مشکلات است که جز علائم اختلال عاطفی فصلی یا SAD (نوعی اختلال که فرد مبتلا به آن، در فصل تابستان یا زمستان دچار افسردگی می شود) محسوب می شود.

محققان این موسسه آلمانی دریافته اند که شکل کابین کامیون به صورتی است که باعث می شود در طول روز میزان کمی از نور خورشید به رانندگان در حین رانندگی برسد. به همین دلیل آن ها تصمیم گرفتند تاثیر نور مصنوعی بر عملکرد رانندگان را در یک آزمایش دو هفته ای که در کشور فنلاند(یکی از کشورهای اروپای شمالی) انجام شد، مورد تحقیق و بررسی قرار دهند. آن ها رانندگان را در حین رانندگی در معرض نور کم و ملایم قرار دادند؛ سپس آن ها را قبل و بعد از رانندگی و در هنگامی که برای استراحت و خواب کوتاه روی صندلی های کابین خود دراز می کشیدند، در معرض نور شدید قرار دادند. پس از این آزمایش دو هفته ای، دوباره رانندگان را مورد آزمایش قرار دادند و از آن ها خواستند، همان مسیر را بدون استفاده از نور مصنوعی طی کنند.

نور خورشید مصنوعی با طول موجی بین ۴۶۰ تا ۴۹۰ نانومتر، از طریق یک دستگاه مدولار به نام Daylight Plus محصول شرکت Mercedes در کابین کامیون تابانیده می شد و اطلاعات لازم از طریق گرفتن نوار قلب و نوار مغز از رانندگان و همچنین ردیابی حرکت چشم آن ها از طریق سیگنال EOG، جمع آوری شد. همچنین بزاق دهان رانندگان نیز مورد آزمایش قرار گرفت و وضعیت روانی آن ها با استفاده از آزمایش های مرتبط با سلامت روانی استاندارد مورد آزمایش قرار گرفت. عملکرد آن ها در رانندگی و مکان دقیق آن ها نیز توسط یک سیستم ارتباطی از راه دور که در آن از GPS استفاده شده بود و در کامیون نصب شده بود، مورد بررسی قرار می گرفت.

رانندگان اذعان کردند که این نور خورشید مصنوعی تاثیر بسیار خوبی بر خلق و خوی آن ها داشته است. علاوه بر این، اطلاعات سیستم ارتباطی از راه دور نصب شده در کامیون نشان داد که عملکرد رانندگان در مقایسه با زمانی که نور زیادی در طول روز به آن ها نمی رسیده است، به میزان قابل توجهی بهتر بوده است.

البته تحقیق در مورد این موضوع هنوز در مراحل اولیه است و ممکن است تحلیل و بررسی های بیشتر اطلاعات به دست آمده از آزمایشات و دستیابی به نتایج قطعی، چنین ماه طول بکشد.

ارسال نظر