لپ تاپ سرفیس مایکروسافت در برابر مک بوک اپل

بالاخره اولین لپ تاپ خالص خانواده سرفیس مایکروسافت معرفی شد. یک مدعی، که رقیبی جدی برای مک بوک ۱۲ اینچی اپل (نسخه ۲۰۱۶) است و حرف های قابل ستایشی برای گفتن دارد. با ما باشید با مقایسه رو در روی مشخصات این دو لپ تاپ شکیل و خوش قواره.

لپ تاپ سرفیس مایکروسافت در برابر مک بوک اپل

کلیک - کنفرانس اخیر مایکروسافت با دو اتفاق مهم همراه بود؛ معرفی دو جنگجو برای رزم در دو جبهه متفاوت! از طرفی ویندوز ۱۰S می آید تا دستگاه های کروم بوک را با تهدیدی جدی مواجه کند و از سویی دیگر لپ تاپ سرفیس در مقابل مک بوک ۱۲ اینچی اپل قد علم می کند، مک بوکی که متعلق به سال ۲۰۱۶ است.

حال تا قبل از آنکه سرفیس به دست عموم مردم برسد و امکان سنجش عملکرد آن وجود داشته باشد، به مقایسه مشخصات فنی و برخی ویژگی های این دستگاه و رقیبش یعنی مک بوک می پردازیم.

اندازه

در اولین بخش، به مقایسه ابعاد دو دستگاه می پردازیم. لپ تاپ سرفیس ۱۲ درصد بلندتر، ۹ درصد عریض تر و ۱۰ درصد ضخیم تر از مک بوک ۱۲ اینچی اپل است.

وزن

سرفیس ۲۶ درصد سنگین تر از مک بوک است. البته با این حال فراموش نکنید که هر دوی این دستگاهها به عنوان لپ تاپ در رده سبک ترین ها قرار می گیرند.

جنس بدنه

هر دو سازنده از بدنه آلومینیومی استفاده کرده اند. البته سرفیس یک برتری در این بخش دارد که استفاده از پوشش آلکانترا در بخش کیبورد دستگاه است، پوششی که قبلا آن را در کاور سرفیس پرو ۴ دیده بودیم.

تنوع رنگی

هر دو لپ تاپ در ۴ رنگ عرضه می شوند. اما در حالیکه مک بوک اصرار به استفاده از رنگ های متالیک رایج دارد، شاهد دو رنگ متفاوت آبی و جگری تیره در سرفیس هستیم.

اندازه صفحه نمایش

صفحه نمایش ۱۳٫۵ اینچی سرفیس نسبت طول به عرض ۳:۲ را ارائه می دهد و مک بوک با ۲۳ درصد کاهش اندازه، دارای نسبت ۱۶:۱۰ در سایز ۱۲ اینچ است.

صفحه نمایش لمسی

سرفیس از نمایشگر لمسی بهره می برد و این در حالی است که اپل همچنان صرفا در موبایلها و تبلتها به استفاده از نمایشگرهای لمسی معتقد است.

رزولوشن صفحه

اگرچه مک بوک از پیکسل های بیشتری بهره می برد اما عملا در این بخش تفاوت چندان محسوسی قابل مشاهده نیست.

استفاده از فورس تاچ در تاچ پد

یکی از نکات جالب مک بوک، استفاده از فناوی فورس تاچ یا حساس به فشار در بخش تاچ پد لپ تاپ است. اگرچه ممکن است این قابلیت برای بسیاری چندان مهم نباشد، اما به هر حال باید بدانید که سرفیس از این ویژگی بی بهره مانده است.

کیبورد

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، در صفحه کلید سرفیس شاهد استفاده از یک پوشش پارچه ای به خصوص با نام آلکانترا هستیم؛ پوششی که هم حس بهتری را القا می کند و هم راحت تر تمیز می شود. اما در مقابل شاهد صفحه کلیدی رایج و از جنس پلاستیک در مک بوک هستیم. ضمنا هر دوی این کیبوردها از نور پس زمینه نیز بهره مندند.

حسگر اثر انگشت

متاسفانه هر دو دستگاه فاقد این حسگر هستند و برای ورود به آنها از این قابلیت امنیتی بی بهره خواهید بود.

تشخیص چهره

وقتی هر دو دستگاه از حسگر اثر انگشت بی بهره باشند، وجود قابلیت تشخیص چهره در سرفیس یک موهبت ارزشمند است. شما می توانید به راحتی از قابلیت تشخیص چهره در Windows Hello بهره ببرید.

استفاده از قلم

شما در سرفیس می توانید از قلم مخصوص استفاده کنید. این قلم به صورت جداگانه به فروش می رسد و در مک بوک نیز خبر از چنین چیزی نیست.

پردازنده

مایکروسافت هنوز از حداکثر فرکانس پردازنده های سرفیس سخنی نگفته اما این پردازنده ها از نسل هفتم پردازنده های Kaby Lake خانواده Core i اینتل هستند.

نکته جالب اینجاست که حتی نسخه پایه پردازنده سرفیس هم در برابر قدرتمندترین مدل مک بوک حرفهایی برای گفتن دارد.

پردازنده گرافیکی

سرفیس در نسخه core i7 به وضوح قدرت گرافیکی بهتری را در اختیارتان قرار می دهد. اما به هر حال، خبری از یک پردازنده گرافیکی چشمگیر در هیچکدام از دو رقیب نیست.

رم

سرفیس در این بخش ۳ انتخاب پیش روی شما قرار میدهد. ۴، ۸ و ۱۶ گیگابایت رم در مقابل تنها گزینه مک بوک که ۸ گیگابایت است.

حافظه

در نسخه پایه سرفیس شاهد حافظه ۱۲۸ گیگابایتی هستیم اما در هر دو لپ تاپ این مقدار تا ۵۱۲ گیگابایت نیز قابل افزایش است.

درگاه ها

تعبیه تنها یک پورت و آن هم پورت USB 3.0 که کم کم در حال قدیمی شدن است یک نمره منفی برای مایکروسافت در این بخش محسوب می شود. مک بوک نیز در مقابل از آن طرف بام افتاده است، چراکه تنها یک درگاه USB-C در آن قرار دارد. این در حالی است که هر دوی این ها در یک دستگاه ایده آل باید وجود داشته باشند تا فاصله میان گذشته و آینده پر شود!

البته سرفیس از یک درگاه mini DisplayPort نیز بهره می برد.

درگاه کارت SD

متاسفانه هیچ کدام از این دو لپ تاپ قابلیت نصب حافظه خارجی به صورت کارت SD را ندارند.

درگاه شارژ

در حالیکه سرفیس از یک درگاه اختصاصی برای این بخش استفاده می کند، مجبورید برای شارژ کردن مک بوکتان از همان یک درگاه USB-C استفاده کنید.

جک ۳٫۵ میلی متری هدفون

هنگامی که هر دو لپ تاپ از کمبود در بخش درگاه ها رنج می برند، خوشبختانه هنوز وقت خداحافظی با این یک مورد فرا نرسیده است!

بلندگو ها

مک بوک دارای بلندگوهای استریو است و سرفیس نیز صدای دالبی ارائه می کند اما با این حال بازهم شاید یک تفاوت مهم در سرفیس هستیم، چراکه در این دستگاه خبر از تعبیه بخشی خاص برای پخش صدا نیست و صدا از فضای میان کیبورد ارائه می شود. جنس خاص کیبورد سرفیس هم یکی از عواملی است که به پخش بهتر صدا کمک می کند.

باتری

مایکروسافت حین معرفی لپ تاپ سرفیس، مانور زیادی درباره باتری آن داده است و ادعاهای زیادی در این باره شنیدیم. ادعایی که اگر درست باشد، برنده ماجرا در این بخش بیش از حد مشخص است!

وب کم

سرفیس از دوربین بهتری بهره می برد و بالطبع تماس های تصویری با کیفیت تری را با آن تجربه خواهید کرد.

سیستم عامل

سرفیس اولین دستگاهی است که از ویندوز ۱۰S استفاده می کند. ویندوزی که مشخصا برای مقاصد دانش آموزی و تحصیلی بهینه سازی شده است. البته کاربران می توانند ویندوز خود را به نسخه Pro نیز ارتقا دهند.

در مقابل، مک بوک نیز از آخرین نسخه از سیستم عامل دسکتاپ اپل با نام macOS Sierra استفاده می کند.

زمان عرضه

اگرچه سرفیس هم اکنون قابل پیش خرید است، اما از ۱۷ ژوئن به بازارها عرضه می گردد. این در حالی است که از عرضه مک بوک تقریبا یک سال می گذرد!

قیمت پایه

نسخه پایه سرفیس و مک بوک به ترتیب ۹۹۹ و ۱۲۹۹ دلار قیمت دارد. این اختلاف قیمت در کنار ویژگی های جالب توجه سرفیس می تواند آن را به یک انتخاب منطقی در این رقابت بدل کند. اگرچه برای طرفداران پروپا قرص اپل یا سیستم عامل مک، نه ۳۰۰ دلار اضافه و نه حتی مبالغ بالا تر از آن می تواند خللی در انتخاب آنها ایجاد کند!

ارسال نظر