سیناپتیک غیرممکن را ممکن کرد؛ قرارگیری سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر گوشی

رسانه کلیک - شرکت سیناپتیک (Synaptic) به تازگی توانسته راهکاری برای قرار دادن سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر پیدا کند. این عمل تا پیش از این توسط اپل «غیر ممکن» عنوان شده بود.

سیناپتیک غیرممکن را ممکن کرد؛ قرارگیری سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر گوشی

یکی از مهم ترین چالش های اپل در سال 2017 برای طراحی و ساخت آیفون 10 (آیفون ایکس) قرار دادن سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر بود. اپل نهایتا موفق به انجام چنین کاری روی نمایشگر OLED آیفون 10 نشد و مجبور به استفاده از سیستم احراز هویت متفاوتی با عنوان فیس آیدی شد.

حالا سیناپتیک به فوبیای غیر ممکن بودن این قابلیت پایان داده است. سیناپتیک که تا پیش از این به خاطر ساخت تاچ پدها و سنسورهای اثر انگشت در دستگاه های هوشمند معروف بود، از نسل جدید سیستم احراز هویت خود با عنوان Synaptics Clear ID رونمایی کرده است.

این قابلیت می‌تواند توسط کمپانی های تولید کننده تلفن های هوشمند که به دنبال استفاده از نمایشگرهای بدون حاشیه و تمام صفحه هستند، مورد استفاده قرار گیرد. سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر باعث می‌شود تا تولیدکنندگان تلفن های هوشمند دیگر نیازی به قرار دادن سنسور اثر انگشت در پشت دستگاه نداشته باشند و کاربران به راحتی بتوانند با قرار دادن انگشت روی نمایشگر هویت خود را به دستگاه بشناسانند.

بسیاری از تولیدکنندگان تلفن های هوشمند نظیر وان پلاس، ال جی، سامسونگ و حتی اپل به دلیل چالش های این قابلیت مجبور به استفاده از احراز هویت تشخیص چهره برای قفل گشایی دستگاه یا عملیات بانکی شده بودند.

این مسئله در کنار مشکلات مربوط به قابلیت فیس آیدی در آیفون ایکس می‌تواند بسیار کارآمد باشد. فیس آیدی با وجود دقت بسیار بالا، خصوصیات مثبت تاچ آیدی را ندارد و به همین دلیل بسیاری از کاربران از احراز هویت بیومتریک تلفن هوشمند 1000 دلاری اپل ابراز نارضایتی کرده‌اند.

علاوه بر این، انتشار گزارش هایی نظیر باز شدن قفل آیفون 10 توسط دوقلوها و همچنین باز کردن قفل آیفون یک نفر توسط پسر ده ساله اش، باعث شد تا امنیت فیس آیدی زیر سوال برود.

اما حالا Synaptics' Clear ID FS9500 توانسته سنسور اثر انگشت را زیر نمایشگر قرار دهد. این قابلیت با نمایشگرهای OLED سازگار بوده و محدودیتی برای تولید تلفن های هوشمند تمام صفحه ایجاد نمی‌کند.

اثر انگشت در زیر نمایشگر

نحوه کارکرد سیستم جدید سیناپتیک به این شکل است که سنسور با تشخیص اثر انگشت از روی نمایشگر اولد می‌تواند اثر انگشت را اسکن کرده و در صورت تطابق با داده های قبلی، اثر انگشت ورودی را تایید کند.

جالب اینجا است که این سنسور می‌تواند در هر کجا از نمایشگر قرار بگیرد و محدودیتی برای تولیدکنندگان ایجاد نمی‌کند.

سنسور کلیر آیدی حتی می‌تواند روی نمایشگرهای انعطاف پذیر هم کار کند و وجود محافظ نمایشگر اختلالی در کارکرد آن به وجود نمی‌آورد سیناپتیک ادعا کرده که این قابلیت دوبرابر سریع تر از سیستم تشخیص چهره سه بعدی اپل کار می‌کند و اثر انگشت را در عرض 7 میلی ثانیه تشخیص می‌دهد.

سیناپتیک ادعا کرده که این سنسور تا 99 درصد در برابر نفوذ هکرها ایمن شده است و تکنولوژی به کار رفته در آن از تکنیک یادگیری ماشینی برای تایید هویت کاربر استفاده می‌کند.

سیناپتیک در حال حاضر همکاری جدیدی را با 5 تولید کننده تلفن های هوشمند شروع کرده و قرار است قابلیت یاد شده را در دستگاه های دارای نمایشگر بدون حاشیه در سال 2018 موجود کند.

گفتنی است؛ کوالکام و اپل نیز در حال کار روی قابلیت یاد شده هستند تا در محصولات بعدی خود از قابلیت مشابه استفاده کنند. علاوه بر این نسخه دموی Clear ID قرار است در نمایشگاه CES 2018 در سال آینده به نمایش عمومی دربیاید.

ارسال نظر