گوگل دیگر از پلتفرم واقعیت افزوده تانگو پشتیبانی نمی کند!

رسانه کلیک - گوگل به تازگی اعلام کرده که دیگر قصد پشتیبانی از پلتفرم دوربین های واقعیت افزوده تانگو را ندارد و می خواهد روی پلتفرم سبک تر یعنی ARCore تمرکز کند.

گوگل دیگر از پلتفرم واقعیت افزوده تانگو پشتیبانی نمی کند!

پروژه های معرفی شده از سوی گوگل مثل Wave، نکسوس Q و باز (Buzz) همگی از گردانه رقابت خارج شده و عملا شکست خوردند. اکنون نوبت به پلتفرم دوربین های واقعیت افزوده تانگو رسیده تا به تاریخ بپیوندد.

گوگل به تازگی اعلام کرده که پشتیبانی از این پلتفرم را در تاریخ ۱ مارس ۲۰۱۸ متوقف می‌کند. البته این اتفاق به معنای توقف پروژه های واقعیت افزوده گوگل نیست، بلکه این غول تکنولوژی در نظر دارد تغییراتی را در این پلتفرم ایجاد کند.

پروژه تانگو (Tango) اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و از آنجا که این پلتفرم برای اجرا روی گوشی و تبلت به سیستم سخت افزاری قدرتمندی نیاز داشت، نظر کاربران کمی را به خود جلب کرد. چند ماه بعد تبلتی مجهز به تراشه انویدیا تگرا K1 معرفی شد که پلتفرم دوربین های واقعیت افزوده تانگو روی آن سوار شده یود. قیمت هنگفت این تبلت یعنی ۱۰۲۴ دلار گرچه برای تجهیز دستگاه به سنسورهای قدرتمند دوربین امری ضروری به نظر می‌رسید، اما شکست این دستگاه را در بازار رقابتی تبلت و گوشی به همراه داشت.

برای اینکه یک دستگاه بتواند از پس سیستم دوربین واقعیت افزوده تانگو بر بیاید، باید در آن علاوه بر سخت افزارهای دوربین معمولی، بخش هایی از قبیل دوربین عمق سنج، پروژکتور مادون قرمز و دوربین مخصوص ردیابی حرکات اشیا تعبیه شود؛ عواملی که گرچه قابلیت های بی‌نظیر واقعیت افزوده را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما قیمت غیر قابل توجیه دستگاه را در پی دارد.

گوگل در نهایت دو شرکت گوشی سازی لنوو و ایسوس را مجاب کرد تا مدل های مبتنی بر پلتفرم دوربین های واقعیت افزوده تانگو را به بازار عرضه کنند. جالب است بدانید گوگل آنقدر به موفقیت این پلتفرم مشکوک بود که حاضر نشد مدل های نکسوس و پیکسل را مجهز به دوربین تانگو کند!

گفتنی است؛ اولین محصول مبتنی بر پلتفرم واقعیت افزوده تانگو را باید فبلت لنوو Phab2 Pro دانست که از نمایشگر ۶.۴ اینچی بهره می‌برد. ماژول های بزرگ سخت افزار مختص تانگو در پشت این دستگاه ظاهر نه چندان دلچسبی به آن بخشیده بود.

پلتفرم دوربین های واقعیت افزوده تانگو

انتشار منابع جدید توسعه دهندگان پلتفرم دوربین های واقعیت افزوده تانگو از ماه مارس متوقف می‌شود، اما پروژه های اصلی در قسمت ARCore به حال خود باقی خواهد ماند. ARCore در واقع پلتفرم جدید گوگل برای واقعیت افزوده است که نیاز چندانی به سخت افزارهای قدرتمند ندارد. این پلتفرم سبک در حال حاضر در گوشی های پیکسل گوگل به چشم می‌خورد و استفاده از استیکرهای واقعیت افزوده را در این مدل ها ممکن می‌سازد. گرچه ARCore مانند دوربین های تانگو قدرت بررسی سه بعدی جزییات محیط را ندارد، اما قادر به ردیابی اشیا در محیط بوده و موقعیت آنها را در دنیای واقعی در سطح قابل قبولی تشخیص می دهد.

از لحاظ فنی پلتفرم ARCore را نمی‌توان به اندازه دوربین تانگو تحسین برانگیز دانست، اما هزینه پایین آن باعث می‌شود سازندگان گوشی به این پلتفرم جدید تمایل بیشتری نشان دهند. گوگل پیش بینی کرده که در صورت انتشار نسخه نهایی ARCore ظرف چند ماه آینده، تعداد توسعه دهندگاه این پلتفرم به ۱۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

بد نیست بدانید سازندگاه گوشی از قبیل سامسونگ، هواوی، ال جی و غیره برای استفاده از این پلتفرم و رقابت با محصولات انحصاری گوگل یعنی مدل های پیکسل اعلام آمادگی کرده‌اند.

ارسال نظر