ورود فناوری مدرن در رقابت تسلیحاتی سه ابرقدرت جهانی

طبق گزارشات، امریکا یک موشک مافوق صوت جدید به عنوان بخشی از توسعه فناوری مافوق صوت پنتاگون ساخته است. اما ارتش امریکا اصرار می‌کند که با وجود مسابقه تسلیحاتی با چین و روسیه، این سلاح‌ها موشک‌های رایج و نه نوع هسته‌ای را حمل می‌کند.

ورود فناوری مدرن در رقابت تسلیحاتی سه ابرقدرت جهانی

به گزارش کلیک، طبق اطلاعات منتشر شده در ۱۳ آوریل، موشک جدید با سرعت پنج برابر بیشتر(۶۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت می‌کند و تشخیص آن‌ها توسط رادار غیرممکن است. محققان هنوز مشغول کار بر تکنیک‌های مانور و ایجاد اه‌هایی هستند که قادر به کنترل کامل سلاح‌ها باشند.

آژانس پروژه‌های پیشرفته تحقیقاتی دفاعی پنتاگون (Darpa) بالغ بر ۳۴ میلیون دلار برای پروژه‌های تسلیحاتی و موشک‌های مافوق صوت هزینه کرده است. موشک‌های مافوق صوت قادر است پنج تا ده برابر سرعت صوت حرکت کند.

ترس‌های جدید هسته‌ای

در یک مقاله با عنوان مشکل هواپیمای مافوق صوت پنتاگون که توسط Defense One منتشر شده است، سه پروژه مافوق صوت شامل برنامه ۲ فناوری حمل و نقل مافوق صوت فالکون لاکهید مارتین، سلاح هوا زی مافوق صوت ریتون(HAWC)، و Tactical Boost Glide لاکهید/ریتون نام می‌برد که بارها آزمایش شده‌اند تا بفهمند آیا سلاح‌های متعارف حمل می‌کنند یا اینکه دیگر قدرت‌های نظامی دیگر مانند چین و روسیه را پشت سر گذاشته و سلاح هسته‌ای حمل می‌کنند.

نگرانی‌ها به این دلیل است که موشک‌های مافوق صوت برای امریکا این امکان را فراهم می‌کنند که سلاح‌های هسته‌ای حمل کند و اهداف دورتری را در زمان کمتری نسبت به موشک‌های بالستیک رایج مورد اصابت قرار دهد و سیستم‌های دفاعی موشک‌های سریع رایج و جت‌های جنگنده قادر به مقابله با آن‌ها نخواهند بود.

گزارشات حاکی از آن هستند که موشک‌های جدید می‌توانند در دو حالت مختلف فعالیت کنند: جت هوشمند، که از جریان هوا برای سرعت بخشیدن به حرکت مافوق صوت در موتورهایش استفاده می‌کند و سیستم "افزایش حرکت" که طیف پرتاب را با جهش در قسمت بالایی اتمسفر افزایش می‌دهد.

استفان ولبی دستیار وزارت دفاع در بخش پروژه‌های تحقیقاتی و مهندسی پنتاگون گفت: "در حال حاضر، برنامه‌های مافوق صوت ما واقعا برنامه‌های توسعه فناوری هستند و بر روی محموله‌های معمولی متمرکزاند. در بودجه چیزی برای مدل‌سازی، تحقیقات و اکتشافات سلاح مافوق صوت اتمی وجود ندارد."

منبع: ibtimes

ارسال نظر