بر ملا شدن اسرار اهرام مصر توسط فناوری

نسل جدید از تلسکوپ‌های موآن برای شناسایی سازه‌ها و حفره‌های مخفی در اهرام مصر ساخته شد.

بر ملا شدن اسرار اهرام مصر توسط فناوری

به گزارش کلیک، این دستگاه توسط CEA(کمیسیون انرژی‌های جایگزین و انرژی اتمی فرانسه) ساخته شد تا به همراه دیگر فناوری‌های نوین غیر مخرب، به کاوش در چهارم هرم مصر با قدمت ۴۵۰۰ سال بپردازد. این چهار هرم شامل هرم بزرگ، خفرع در گیزا، هرم خمیده و هرم سرخ در دهشور می‌شود.

این پروژه موسوم به اسکن اهرام برای یک سال برنامه‌ریزی شده است و توسط تیم دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره و سازمان غیرانتفاعی میراث، ابداعات و محافظت(موسسه HIP) واقع در پاریس تحت نظارت وازرت آثار باستانی مصر هدایت می‌شود.

محققین بین‌المللی از دانشگاه ناگویا و KEK(سازمان تحقیقات شتاب‌دهنده انرژی) در ژاپن و دانشگاه لاوال در کبک کانادا نیز عضو پروژه شده‌اند.

مهدی تیوبی مشاور پروژه اسکن اهرام با همکاری هینی حلال در دانشگاه قاهره می‌گیود: "اکنون ما به محققین جدید از Irfu و تیم تحقیقاتی CEA خوش آمد می‌گوییم."

Irfu که مخفف سازمان تحقیقات قوانین اساسی جهان است، تقریبا ۸۰۰ محقق از فیزیک نجومی گرفته تا فیزیک هسته‌ای و فیزیک ذرات را گرد هم آورده است.

تلسکوپ موآن در دست ساخت است

تیوبی در مصاحبه‌ای گفت: "این دانشمندان تلسکوپ موآن اختصاصی برای این ماموریت ساخته‌اند. این تلسکوپ در حال ساخت است و در آزمایشگاه CEA آزمایش شده است.

دستگاه جدید متکی بر میکرو الگوهای آشکار ساز گازی است. این دستگاه بسیار دقیق برای بازسازی رد ذرات در فیزیک با انرژی بالا استفاده می‌شود. برای مثال، میکرومگازهای CEA's در تاسیسات شتاب‌دهنده ملی توماس جفرسون نصب شده است.

این تلسکوپ موآن در کنار ترموگرافی مادون قرمز، رادیوگرافی موآن و فناوری بازسازی ۳-D به کار خواهد رفت که در حال حاضر در اهرام استفاده می‌شوند.

تا کنون محققین ناهنجاری‌های حرارتی قابل توجهی در بخش شرقی و شمالی و هرم بزرگ جیزه شناسایی کرده‌اند که احتمالا یک حفره ناشناخته یا ساختار داخلی است.

یک تیم با رهبری کونیهیرو مونیشیما از موسسه تحقیقات پیشرفته دانشگاه ناگویای ژاپن، چهل آشکارساز موآن در حفره داخلی هرم خمیده در دهشور کار گذشته است تا پرتوهای کیهانی را جذب کند.

این فناوری وابسته به موآن است که به‌طور مرتب به سطح زمین می‌تابد. این پرتوها از لایه‌های بالایی اتمسفر خارج می‌شوند، جایی که از برخورد بین اشعه کیهانی کهکشان ما و هسته اتم‌ها در اتمسفر پدید می‌آیند.

این تلسکوپ چگوونه کار می‌کند؟

همانطور که اشعه ایکس از بدن ما رد شده و امکان دیدن استخوان‌ها را فراهم می‌کند، این ذرات بنیادی که ۲۰۰ برابر بیشتر از الکترون‌ها وزن دارند، به‌راحتی قادرند از هر ساختمانی، حتی سنگ‌های عظیم و ضخیم رد شوند. آشکارسازهای قرار داده شده در داخل اهرام به محققین اجازه می‌دهد که مناطق خالی را شناسایی کنند. این پرتوها از بخش‌های نازک و توخالی رد شده و در قسمت‌های ضخیم‌تر جذب شده و یا بازتاب می‌شوند.

در حالی آشکارسازهای موآن ژاپنی در داخل اهرام استفاده می‌شوند، تلسکوپ موآن جدید با استفاده از آشکارسازهای گازی، از خارج اهرام استفاده می‌شود.

تیوبی می‌گوید "به این ترتیب ما درک صحیح‌تری از برخی ناهنجاری‌های حرارتی به‌دست خواهیم آورد. ما برای انجام اکتشافات عجله نداریم بلکه می‌خواهیم پروژه را قدم به قدم پیش ببریم. هدف ما اطلاع‌رسانی درمورد اقداماتی است که انجام خواهیم داد. امیدواریم آزمایشگاه‌های دیگر با فناوری‌های خلاقانه خود به ما به‌پیوندند."

منبع: news.discovery

ارسال نظر