تبدیل فاضلاب انسانی به آب آشامیدنی وسط کویر

در اولین رویداد ملی محیط زیست که به همت پارلمان بخش خصوصی برگزار شد، مجتمع فولاد کویر با معرفی پروژه فراوری آب از فاضلاب شهری، حائز عنوان بهترین طرح شد.

تبدیل فاضلاب انسانی به آب آشامیدنی وسط کویر

به گزارش آخرین خبر؛ اختتامیه نخستین رویداد ملی محیط زیست به همت پارلمان بخش خصوصی در محل همایش‌های اتاق ایران برگزار شد.
در این رویداد که با هدف معرفی اقدامات صنایع در حفاظت از محیط زیست برگزار شد، در مجموع 53 اقدام کلیدی شرکت‌های ایرانی معرفی و به داوری گذاشته شد.
نسرین کشاورز محمدی، دبیر علمی این رویداد ضمن بیان نحوه ارزیابی و داوری طرح‌های دریافت شده از شرکت‌های دولتی و خصوصی گفت: 40 شرکت بزرگ در این رویداد ملی شرکت کردند و در 7 شاخص اصلی اقدامات آن‌ها در حفاظت از محیط زیست به ارزیابی و راستی آزمایی گذاشته شد.
محمدی افزود: 45 نفر از اساتید و اعضای هیئت علمی نیز به عنوان هیئت داوران این رویداد انتخاب شده و به ارزیابی پروژه‌های رسیده به دبیرخانه این همایش پرداختند.
وی با اشاره به اینکه از مجموع شرکت‌های حاضر در این رویداد، 12 شرکت حائز نمره قبولی شدند گفت: از بین شرکت‌های ارزیابی شده، 8 شرکت به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کردند که با استفاده از مستندات ارسالی آن‌ها و هم‌چنین استعلاماتی که از سازمان محیط زیست و مراجع مرتبط به عمل آمد 6 شرکت در بخش‌های مختلف حائز تقدیر شناخته شدند.

در ادامه این رویداد و با اعلام دبیر علمی نشست، لیست طرح‌های برگزیده معرفی شدند که مجتمع فولاد کویر به عنوان شرکت برتر، توسط هیئت داوران رویداد ملی محیط زیست و نائب رئیس اتاق ایران مورد تقدیر قرار گرفت.
این شرکت که بزرگ‌ترین تولید کننده کلاف‌های صنعتی در ایران به حساب می‌آید در اقدامی موثر برای حفاظت از محیط زیست، آب مورد نیاز فرایند تولید خود را به وسیله تکنولوژی ایرانی- اروپایی احداث شده، از فاضلاب انسانی شهرستان کاشان استخراج می‌کند.
در این رویداد، مدیر محیط زیست شرکت مجتمع فولاد کویر مهندس شاکری به معرفی کارخانه فرآوری آب احداث شده پرداخت و گفت: با توجه به چالش‌های آبی موجود در فلات مرکزی ایران و هم‌چنین شهرستان آران و بیدگل که محل استقرار کارخانه است، تصمیم گرفتیم که برای اولین بار در ایران، آب مورد استفاده در فرایند تولیدی خود را از منابع نامتعارف مانند فاضلاب شهری تامین کنیم.

مهندس شاکری گفت: قبل از اجرای این طرح که فروردین امسال نقطه آغازین آن بود، آب مورد نیاز شرکت توسط 2 حلقه چاه آب شور تامین می‌شد که به دلیل نمک موجود در آن، مصارف شربی و یا کشاورزی نداشت. اما با این وجود از سال ۹۷ تحقیقات خود را در داخل و خارج از کشور برای بکارگیری یک فناوری جدید که مستلزم حفظ آب‌های زیر زمینی منطقه باشد آغاز کردیم که نهایتا با همکاری یک شرکت ایتالیایی در ابتدای امسال این طرح به بهره برداری رسید.
وی همچنین اعلام کرد: با تکمیل این پروژه، آب فرآوری شده در این مجتمع حتی قابل آشامیدن است و ما آمادگی لازم برای انتقال دانش بومی شده این فناوری را به سایر شرکت‌هایی که در فرایند تولیدی خود نیازمند استفاده از منابع آبی هستند را داریم.
در بخش پایانی این رویداد سایر طرح‌های ارزیابی شده نیز به ترتیب اعلام شدند که از میان آن‌ها شرکت‌های آنتی بیوتیک ایران، فراسکو عسلویه، شرکت فولاد سنگ مبارکه، پتروشیمی نوری و هم‌چنین پتروشیمی زاگرس مورد تقدیر قرار گرفتند.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر