درمان زخم ها با الکتریسیته

محققان دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد و دانشگاه فرایبورگ در آلمان راهی برای سه برابر سریع‌ تر کردن روند بهبودی زخم ها با استفاده از برق ایجاد کرده‌اند.

درمان زخم ها با الکتریسیته

زخم های مزمن یک مشکل مهم پزشکی محسوب می شوند که ما چیز زیادی درباره آن نمی دانیم. دکتر ماریا آسپلوند، دانشیار بیوالکترونیک در دانشگاه صنعتی چالمرز در این رابطه می‌گوید: کشف روشی که بتواند زخم ‌ها را تا سه برابر سریع ‌تر بهبود بخشد، می ‌تواند برای افراد دیابتی و افراد مسن و بیمارانی که اغلب از زخم ‌هایی که بهبود نمی ‌یابند به شدت رنج می ‌برند، بسیار مهم محسوب شود.

این تیم پژوهشی کار خود را بر اساس یک فرضیه قدیمی استوار کرد که سلول ‌های پوست الکتروتاکتیکی هستند، به این معنی که آن ها به طور هدفمندی در میدان‌های الکتریکی مهاجرت می ‌کنند. به عبارت دیگر، اگر یک میدان مغناطیسی در ظروف آزمایشگاهی تشکیل شود، سلول ها به سمت آن حرکت می کنند. برای بررسی این موضوع، محققان از یک تراشه کوچک مهندسی شده برای مقایسه بهبود زخم در پوست مصنوعی استفاده کردند که یک نمونه زخم با الکتریسیته تحریک شده و در نمونه دیگر روند طبیعی را طی می کرد. نتایج نشان می دهد تفاوت ها بسیار قابل توجه بودند.

پژوهشگران به منظور بررسی دقیق نحوه عملکرد این روش برای التیام زخم ‌ها، نوعی تراشه زیستی ایجاد کردند که سلول‌ های پوست روی آن کشت شده و سپس زخم ‌های کوچکی در آن ایجاد شد. محققان سپس زخم را با یک میدان الکتریکی تحریک کردند و نتایج نشان داد این زخم ها با سه برابر سرعت عادی بهبود یافتند.

نویسندگان این مطالعه همچنین زخم های دیابتی را با تحریک الکتریکی که نتایج امیدوارکننده مشابهی را نشان می دهد، بررسی کردند. سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با روند آزمایش های انجام شده گفت: ما مدل‌های زخم دیابت را بررسی کرده و قضد داشتیم بدانیم که آیا روش ما می ‌تواند حتی در آن موارد مؤثر باشد یا خیر؟

ما دیدیم که وقتی دیابت را در سلول ها تقلید می کنیم، زخم های روی تراشه خیلی آهسته ترمیم می شوند. با این حال، با تحریک الکتریکی می‌توانیم سرعت بهبودی را افزایش دهیم تا سلول‌های مبتلا به دیابت تقریباً با سلول‌های پوست سالم مطابقت داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Lab on a Chip منتشر شده است.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر