ساخت بلندترین پره توبین بادی با طول 15 متر

شرکت اسپانیایی-آلمانی زیمنس گامسا ساخت بلندترین پره توربین جهان را آغاز کرده است. طول این پره که با استفاده از فاوری قابل بازیافت تولید شده، به 115 متر می‌رسد.

ساخت بلندترین پره توبین بادی با طول 15 متر

شرکت زیمنس گامسا در حرکتی به سمت ساختن تقریبا تمام اجزای توربین‌های بادی از مواد قابل بازیافت تا سال ۲۰۴۰، اقدام به ساخت طولانی‌ترین پره‌های توربین بادی کرده است. این پره 115 متری، B115 نام دارد و در کارخانه آلبورگ خود در کشور دانمارک ساخته می‌شود.

شرکت مذکور اولین تیغه تولید شده خود را در توییتر به نمایش گذاشت و نوشت: «اکنون تولید اولین تیغه‌های B۱۱۵ را در آلبورگ دانمارک آغاز کرده‌ایم. این تیغه ۱۱۵ متری دارای استاندارد موجود است و همچنین با استفاده از فناوری منحصربه‌فرد قابل بازیافت ما تولید خواهد شد.»

دو هفته پیش بود که گزارش شد شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر جنرال الکتریک یک تیغه توربین ۲۰۳ فوتی (۶۲ متری) ساخته است. از آنجایی که جهان به دنبال اتخاذ روش‌های سبزتر برای برآورده کردن نیازهای انرژی خود است، مزارع بادی دریایی در حال توسعه هستند، چراکه در خشکی فضا اشغال نمی‌کنند.

بنابراین توسعه دهندگان مزارع بادی قصد دارند توربین‌های بزرگ‌تری بسازند که بتواند در هر جا که نصب می‌شود، برق بیشتری تولید کند.

همچنین چندی پیش گزارش شد که یک شرکت چینی قصد دارد یک توربین بادی بسازد که بتواند یک خانه را به مدت دو روز تنها با یک چرخش تغذیه کند.

اکنون شرکت زیمنس گامسا در حال ساخت بزرگترین توربین بادی جهان به نام SG-۱۴ ۲۳۶ DD با قطر ۷۷۴ فوت (۲۳۶ متر) است. این توربین با هر چرخش مساحتی به وسعت ۴۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع را پوشش می‌دهد و ۱۴ مگاوات برق تولید می‌کند. ضمن اینکه ظرفیت این توربین حتی می‌تواند به ۱۵ مگاوات نیز برسد.

آنچه این توربین را قادر به این کار می‌کند، تیغه‌های B۱۱۵ با طول ۱۱۵ متری است که تقریبا ۱۰ متر بیشتر از طول یک زمین فوتبال است.

ساخت بلندترین پره توبین بادی

آنچه در تصویر فوق دیده می‌شود تیغه توربین بادی نیست، بلکه قالبی است که برای ساخت آن استفاده می‌شود. فناوری این شرکت به آن‌ها اجازه می‌دهد این تیغه را بدون هیچ‌گونه اتصال چسبی و به صورت کاملا یکپارچه بسازند.

مهندسان مستقر در کارخانه دانمارک این شرکت، از این قالب برای کنار هم قرار دادن فایبرگلاس و رزین اپوکسی که عمده قسمت‌های تیغه را تشکیل می‌دهند، استفاده می‌کنند.

این شرکت همچنین از مشکلات ضایعاتی که تولید توربین‌های بادی در آینده ایجاد خواهند کرد، به خوبی آگاه است. بنابراین اطمینان حاصل کرده است که تیغه‌های B۱۱۵ آن با فناوری قابل بازیافت تولید شود.

زیمنس گامسا قصد دارد با استفاده از یک رزین قابل بازیافت که ذوب می‌شود، اجزای توربین‌های خود را قابل بازیافت کرده و تا سال ۲۰۴۰ آنها را به طور کامل قابل بازیافت کند.

پره‌های B۱۱۵ اواخر سال جاری و پس از به پایان رسیدن مراحل تولید، به وسیله این شرکت در یک نمونه اولیه آزمایش می‌شوند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر