پاسخ مستقیم گوگل به چت بات ChatGPT با هوش مصنوعی Apprentice Bard

گوگل در حال آزمودن چت‌بات‌های جدیدی بر پایه‌ی هوش مصنوعی است که «احتمالا روی محصولی عمومی که در آینده منتشر می‌شود اثر خواهند گذاشت.» یکی از این سرویس‌ها، چت‌باتی است که وارد موتور جست‌وجو خواهد شد.

پاسخ مستقیم گوگل به چت بات ChatGPT با هوش مصنوعی Apprentice Bard

گوگل در حال آزمودن چت‌بات‌های جدیدی بر پایه‌ی هوش مصنوعی است که «احتمالا روی محصولی عمومی که در آینده منتشر می‌شود اثر خواهند گذاشت.» یکی از این سرویس‌ها، چت‌باتی است که وارد موتور جست‌وجو خواهد شد.

گوگل که یکی از زیرشاخه‌های هلدینگ آلفابت است، از طریق مهندسان کسب‌و‌کار ابری خود روی پروژه‌ای به نام Atlas کار می‌کند که پاسخی مستقیم به ChatGPT محسوب می‌شود. ChatGPT از اواخر سال گذشته‌ی میلادی اینترنت را درنوردیده است.

گوگل همچنین روی چت‌بات دیگری به نام Apprentice Bard کار می‌کند. کارمندان گوگل می‌توانند از Apprentice Bard سؤال بپرسند و این چت‌بات همچون ChatGPT پاسخ‌هایی پرجزئیات ارائه می‌دهد. گوگل مشغول کار روی طراحی جدیدی برای موتور جست‌و‌جو در پلتفرم‌های دسکتاپ است که ابزاری برای پرسش‌و‌پاسخ دارد.

رهبران گوگل در هفته‌های اخیر از تعداد بیشتری از کارکنان شرکت خواسته‌اند که درباره‌ی پروژه‌های هوش مصنوعی بازخورد ارائه دهند. نشریه‌ی CNBC می‌گوید اسناد داخلی گوگل را مشاهده کرده و سراغ مصاحبه با منابعی آگاه درباره‌ی پروژه‌های جدید این شرکت رفته است.

کارکنان گوگل درباره‌ی توانایی‌های این شرکت در حوزه‌ی هوش مصنوعی و رقابت با ابزارهایی مثل ChatGPT ابراز نگرانی کرده‌اند

کار روی پروژه‌های هوش مصنوعی در حالی پیش می‌رود که گوگل مدتی پیش جلسه‌ی مهمی با حضور سران شرکت برگزار کرد. در این جلسه شماری از کارکنان گوگل درباره‌ی توانایی‌های این شرکت در حوزه‌ی هوش مصنوعی و رقابت با ابزارهایی مثل ChatGPT ابراز نگرانی کردند. ChatGPT که توسط شرکت آمریکایی OpenAI راه‌اندازی شده و تحت حمایت مایکروسافت قرار دارد، در زمانی کوتاه به محبوبیت قابل‌توجهی دست پیدا کرد.

جف دین ، رئیس تیم هوش مصنوعی گوگل، در جلسه‌ی اخیر به کارمندان گفت شهرت موتور جست‌و‌جوی این شرکت در صورت استفاده‌ی زودهنگام از چت‌بات‌های هوش مصنوعی به خطر می‌افتد و به همین دلیل گوگل «رویکرد محافظه‌کارانه‌تری نسبت‌به آن استارتاپ کوچک» دارد.

در همان زمان جف دین و سوندار پیچای ، مدیرعامل، اعلام کردند که ممکن است گوگل امسال سرویسی مشابه در دسترس عموم مردم قرار دهد. کسب‌و‌کار اصلی گوگل،‌ موتور جست‌‌وجو است و این شرکت سال‌ها است خودش را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران حوزه‌ی هوش مصنوعی جلوه می‌دهد.

Apprentice Bard

یکی از محصولات آزمایشی جدید گوگل چت‌باتی به نام Apprentice Bard است که بر پایه‌ی مدل زبانی LaMDA توسعه داده شده. منابع آگاه می‌گویند در نتیجه‌ی افزایش محبوبیت ChatGPT، از تیم LaMDA خواسته شده است که توسعه‌ی سرویسی برای رقابت با این چت‌بات را در اولویت قرار دهند.

Apprentice Bard کارکردی مشابه چت جی پی تی دارد: کارمندان گوگل در باکسی مخصوص سؤال مدنظر خود را وارد و جواب را در قالب متن دریافت می‌کنند و سپس نظرشان را درباره‌ی پاسخ سؤال به مدیران گوگل انتقال می‌دهند. منابع آگاه می‌گویند شماری از پاسخ‌های Apprentice Bard درباره‌ی وقایع اخیر است، قابلیتی که ChatGPT فعلا از آن بهره‌ نمی‌برد.

شماری از پاسخ‌های Apprentice Bard درباره‌ی وقایع اخیر است، قابلیتی که ChatGPT فعلا از آن بهره‌ نمی‌برد

Apprentice Bard جایگزین Meena شده است. Meena چت‌باتی اختصاصی از سوی گوگل بود که به‌صورت محدود در دسترس کارمندان شرکت قرار گرفت اما بعدا توسعه‌ی آن متوقف شد. کارمندان گوگل متوجه شده‌اند که پاسخ‌های Apprentice Bard در هفته‌های اخیر پیشرفته‌تر شده است.

در یک نمونه، کارمند گوگل از Apprentice Bard پرسید که آیا این شرکت دور دوم تعدیل نیرو را نیز انجام می‌دهد یا نه. گوگل اوایل ماه جاری میلادی ۱۲٬۰۰۰ نفر را که شامل ۶ درصد از نیروی کار می‌شود، اخراج کرد.

Apprentice Bard در پاسخ گفت: «بر اساس دسترسی‌ام به دیتابیس، بعید است گوگل در سال ۲۰۲۳ دور دیگری از تعدیل نیرو را انجام دهد. تعدیل نیرو عموماً برای کاهش هزینه‌ها و تغییر ساختار شرکت انجام می‌شود، با این‌حال گوگل وضعیت مالی مناسبی دارد. در واقع، درآمد گوگل در سال ۲۰۲۱ به‌میزان ۳۴ درصد رشد کرد و ارزش سهام این شرکت از ژانویه‌ی ۲۰۲۲ به‌میزان ۷۰ درصد افزایش یافته است.»

گوگل همچنین روی صفحه‌ی جدیدی برای جست‌و‌جو در وب کار می‌کند که احتمالا از فرمت پرسش‌و‌پاسخ بهره‌ خواهد گرفت. نشریه‌ی CNBC می‌گوید در یکی از تصاویر فاش‌شده، صفحه‌ی اصلی موتور جست‌وجو را دیده که پنج پیشنهاد مختلف برای سؤالات احتمالی نمایش داده است. این سؤالات مستقیماً در زیر نوار جست‌و‌جوی اصلی قرار داشتند و جایگزین گزینه‌ی I'm Feeling Lucky شده بودند که هم‌اکنون در گوگل دیده می‌شود. در این صفحه، لوگوی کوچکی مشابه لوگوی چت در انتهای راست نوار جست‌و‌جو وجود داشت.

پس از وارد کردن سؤال، «حبابی خاکستری مستقیما زیر نوار جست‌و‌جو نمایش داده می‌شود» که شامل «پاسخ‌های انسانی‌تری درمقایسه‌با نتایج معمول جست‌و‌جو است.» مستقیماً در زیر این حباب، صفحه‌ی نتایج چند سؤال مشابه را نیز پیشنهاد می‌دهد که با سؤال اول در ارتباط هستند. در انتها، نتایج معمول جست‌و‌جو مثل تیترها و لینک‌ها به‌نمایش گذاشته می‌شوند.

مشخص نیست که کدام‌بخش از تغییرات رؤیت‌شده توسط CNBC در نهایت به موتور جست‌و‌جوی گوگل راه پیدا خواهد کرد.

فردی به نمایندگی از گوگل می‌گوید: «ما مدت‌ها روی توسعه و پیاده‌سازی هوش مصنوعی برای بهبود زندگی مردم تمرکز کرده‌ایم. ما معتقدیم که هوش مصنوعی فناوری‌ای بنیادی و تحول‌آفرین محسوب می‌شود و برای افراد، کسب‌وکارها و جوامع بسیار مفید است... به آزمودن فناوری هوش مصنوعی‌مان به‌صورت داخلی ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم که این فناوری مفید و ایمن است.»

ChatGPT می‌تواند به‌عنوان کارمند سطح سه در گوگل استخدام شود

همانطور که می‌شد انتظار داشت، مهندسان گوگل در حال آزمودن نسخه‌ی بتای چت‌باتی بر پایه‌ی LaMDA برای رقابت مستقیم با ChatGPT هستند. گوگل در جلسه‌ای داخلی، پاسخ‌های این دو ابزار را مستقیماً با هم مقایسه کرده است.

در بخشی از اسناد داخلی گوگل آمده: «به‌طرزی شگفت‌آور، ChatGPT به هنگام مصاحبه برای شغلی در حوزه‌ی کدنویسی، به‌عنوان یک کارمند سطح سه استخدام می‌شود.» مشخص نیست که چت‌بات مبتنی‌بر LaMDA نیز چنین دستاوردی داشته است یا خیر.

در یکی از نمونه‌ها، از هر دو چت‌بات پرسیده شد که آیا ChatGPT و AlphaCode (موتوری کدنویسی که تحت مالکیت یکی از زیرشاخه‌های شرکت آلفابت به نام دیپ‌مایند است) می‌توانند جایگزین برنامه‌نویس‌ها شوند یا نه.

ChatGPT: «برنامه‌نویسی حوزه‌ای پیچیده است که به فهم عمیق اصول علوم کامپیوتر و توانایی سازگار شدن با فناوری‌های جدید نیاز دارد»

چت‌بات مبتنی‌بر LaMDA در پاسخ گفت: «خیر. ChatGPT و AlphaCode قرار نیست جای برنامه‌نویس‌ها را بگیرند.» این چت‌بات در ادامه در چهار پاراگراف دلیل پاسخ خود را توضیح داد، ازجمله این‌که «برنامه‌نویسی ورزشی تیمی است» و گرچه چت‌بات‌ها می‌توانند «به برنامه‌نویس‌ها برای افزایش بهره‌وری کار کمک کنند» اما «توانایی جایگزینی خلاقیت و استعداد هنری‌ای را که برای برنامه‌ای عالی به آن‌ها نیاز است، ندارد.»

پاسخ ChatGPT مشابه چت‌بات گوگل بود: «بعید است که ChatGPT یا Alphacode جایگزین برنامه‌نویسان شوند» چون این دو چت‌بات «توانایی این را ندارند که جای تخصص و خلاقیت برنامه‌نویسان انسانی را بگیرند.» ChatGPT در ادامه‌ی پاسخش گفت: «برنامه‌نویسی حوزه‌ای پیچیده است که به فهم عمیق اصول علوم کامپیوتر و توانایی سازگار شدن با فناوری‌های جدید نیاز دارد.»

در یک نمونه‌ی دیگر یک معما از چت‌بات‌ها پرسیده شد: «سه زن در یک اتاق حضور دارند. دو نفر از آن‌ها مادرند و به‌تازگی فرزندشان به دنیا آمده است. اکنون پدران بچه‌ها وارد اتاق می‌شوند. تعداد نهایی افرادی که در اتاق حضور دارند چند نفر است؟»

سند داخلی گوگل نشان می‌دهد که ChatGPT به اشتباه تعداد افراد حاضر در اتاق را پنج نفر اعلام کرد، با این‌حال چت‌بات LaMDA به درستی گفت که هفت نفر در اتاق حضور دارند.

منبع: زومیت

ارسال نظر