پهپاد استاکر VXE رکورد پرواز جدید ثبت کرد

پهپاد استاکر VXE لاکهید مارتین توانسته به رکورد جدیدی در مدت زمان پرواز دست پیدا کند.

پهپاد استاکر VXE رکورد پرواز جدید ثبت کرد

رکورد پهپاد استاکر VXE

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس،بخش اسکانک ورکس شرکت هوانوردی لاکهید مارتین که مسئول برنامه‌های توسعه پیشرفته است، توانسته رکورد جدیدی را برای پهپاد استاکر VXE به ثبت برساند. این پهپاد به گروه 2 (با وزن بین 5 الی 25 کیلوگرم) تعلق داشته و به مدت 39 ساعت و 17 و 7 ثانیه در آسمان پرواز کرده است.

از آنجا که پهپادها بدون خلبان حرکت می‌کنند و قادر به انجام فعالیت‌های خودکار هستند، قدرت تحمل آن‌ها برای پروازهای طولانی نه تنها در نمونه‌های بزرگ با موتور جت، بلکه در نسخه‌های کوچک‌تر و قابل‌حمل مانند استاکر VXE نیز اهمیت زیادی دارد.

پهپادهای خط استاکر نخستین بار در سال ۲۰۰۶ در لاکهید توسعه و طی سال‌ها بارها ارتقا یافتند تا قابلیت‌های مختلف و قدرت تحمل آن‌ها بهبود یابد. جدیدترین نسخه این پهپاد، یک نمونه قابل حمل است که می‌توان در دو کیسه پلاستیکی بزرگ جابه جا کرد.

پهپاد استاکر VXE رکورد پرواز جدید

یک فرد به راحتی می‌تواند آن را سرهم‌بندی کند. همچنین یک اپراتور برای کنترل پهپاد کافی است.

این پهپاد با وزن ۲۰ کیلوگرم، از سیستم نیروی محرکه الکتریکی استفاده می‌کند که انرژی موردنیاز آن توسط یک پیل سوختی اکسید جامد با سوخت پروپان (SOFC) تأمین می‌شود. به این ترتیب هواپیما می‌تواند با ۲.۵ کیلوگرم بار، حدود ۸ ساعت پرواز کند. مدت زمان پرواز پهپاد با کمک باتری نیز ۴ ساعت است.

حداکثر سرعت پرواز پهپاد مذکور نیز ۹۳ کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند به ارتفاع ۳۶۵۸ کیلومتری زمین برود. استاکر VXE را می‌توان از روی قطار یا یک وسیله نقلیه عمودپرواز به آسمان فرستاد.

این پهپاد در ۱۹ فوریه ۲۰۲۲ میلادی در منطقه سانتا مارگریتا رنچ واقع در ایالت کالیفرنیا پرواز کرد و با استفاده از پیل سوختی SOFC و یک مخزن سوخت پروپان اضافی که زیر بال نصب شده بود، برای مدت زمان پرواز آزمایش شد.

در حال حاضر این رکورد غیررسمی است، اما لاکهید مارتین درخواست خود را برای دریافت گواهینامه به سازمان FAI ارائه کرده است.

ارسال نظر