اتحادیه اروپا در مسیر تنظیم اولین قوانین مربوط به هوش مصنوعی

این قوانین، شرکت‌های توسعه‌دهنده را به ارزیابی خطرات سیستم‌های خود وادار و استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی افراد در ملاعام را ممنوع می‌کند.

اتحادیه اروپا در مسیر تنظیم اولین قوانین مربوط به هوش مصنوعی
هم‌زمان با توسعه مدل‌های هوش مصنوعی بیشتر و محبوبیت بیش از پیش این فناوری، اتحادیه اروپا گام جدیدی در مورد مقررات ابزارهای هوش مصنو‌عی مانند ChatGPT از OpenAI و Bard گوگل برداشته است که درنهایت می‌تواند به تنظیم اولین قوانین و مقررات هو‌ش مصنوعی جهان منجر شود.

براساس گزارش بلومبرگ ، نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا توافق کردند که شرکت‌های توسعه‌دهنده مدل‌های هوش مصنوعی «بنیادی»، موظف به تولید ارزیابی ریسک، خلاصه‌‌سازی مطالب دارای حق چاپ مورداستفاده برای آموزش مدل‌ها و اطمینان از این موضوع باشند که کاربران بدانند چه زمانی با هو‌ش مصنوعی تعامل دارند یا درحال مشاهده محتوای دیپ‌فیک هستند. آن‌ها همچنین به ممنوعیت استفاده هم‌زمان از هوش مصنو‌عی برای شناسایی افراد در محیط‌های عمومی رأی دادند.

TechCrunch نیز در گزارش خود این موضوع را ذکر کرده که قوانین اشاره‌شده، سازندگان مدل‌های پایه را متعهد می‌کند که مصرف انرژی و استفاده از منابع سیستم‌های خود را کاهش دهند و همچنین آن‌ها را در پایگاه داده اتحادیه اروپا ثبت کنند.

تنظیم اولین قوانین مربوط به هوش مصنوعی

قانونگذاران رأی‌گیری روز پنجشنبه را «تاریخی» خواندند و امیدوارند تا این رأی به ایجاد «اولین قوانین جهان در زمینه هو‌ش مصنوعی» منجر شود. براساس گزارش رویترز ، «دراگوس تودوراچه»، یکی از نمایندگان پارلمان اروپا که مسئول تهیه پیش‌نویس قوانین است، گفت:

«جوامع از ما انتظار دارند که در مورد هوش مصنوعی و تأثیری که بر زندگی آن‌ها می‌گذارد، کاری انجام دهیم. کافیست در دو سه ماه گذشته تلویزیون خود را روشن کرده باشید تا ببینید که این موضوع چقدر برای شهروندان ما اهمیت دارد.»

طبق پیشنهادات ارائه‌شده در این رأی‌گیری، ابزارهای هوش مصنوعی براساس میزان خطرات احتمالی خود طبقه‌بندی می‌شوند. همچنین دولت‌ها و شرکت‌هایی که از این ابزارها استفاده می‌کنند، تعهدات متفاوتی خواهند داشت که بسته به سطح خطرات تعیین می‌شوند.

اکثریت قانون‌گذاران که شامل 84 نفر می‌شود، در رأ‌ی‌گیری مربوط به قوانین هوش مصنوعی اتحادیه اروپا به ارائه کنترل‌های بیشتر رأی دادند، درحالی‌که هفت رأی مخالف و 12 رأی ممتنع در این رابطه وجود داشت.

البته با وجود این رأی‌گیری، قوانین مربوط به هوش مصنو‌عی به مرحله تصویب نهایی نخواهد رسید، زیرا پارلمان اروپا در ماه آینده به طرح کامل قانون هوش مصنوعی رأی خواهد داد و سپس پارلمان باید با کمیسیون و 27 کشور عضو اتحادیه اروپا نیز درباره توافق نهایی مذاکره کند. بااین‌حال، هدف نویسندگان این قانون تحت تأثیر قراردادن سایر دولت‌ها برای ارائه موارد نظارتی بیشتر روی این فناوری بالقوه خطرناک است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده که «ماگرت وستاگر»، معاون کمیسیون اروپا، اخیراً در جمع خبرنگاران در برلین، درباره تصویب قوانین جدید برای کنترل استفاده از هوش‌مصنوعی گفته بود که «زمانی برای هدر دادن وجود ندارد» و سرعت تدوین مقررات برای این فناوری باید بیشتر شود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر