یک بام و دو هوای واردات خودرو | احتمال واردات خودرو از سال بعد

به گفته نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس، وزیر صمت با احتمال واردات خودرو از سال بعد موافقت کرده است.

یک بام و دو هوای واردات خودرو | احتمال واردات خودرو از سال بعد

احتمال واردات 50 تا 70 هزار خودرو برای رفع نیاز

علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت طرح واردات خودرو اظهار کرد: «در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت برای بررسی ماده 4 مبنی بر واردات خودرو، وزیر گفت که با آزادسازی واردات خودرو موافق است، اما نیاز به فرصت دارد که بتواند زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند. در نهایت کمیسیون، کمیته صنعت را مأمور کرد تا ابهاماتی را که شورای نگهبان مطرح کرده است، اصلاح کند.»

او افزود: «نظر وزیر این بود که فرصتی نیاز دارد تا تولید را افزایش داده و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند، ولی با آزادسازی واردات خودرو از سال آینده موافق بودد. ایشان بیشتر نگران مسائل ارزی بودند که ممکن است با اجرای این مصوبه ارز از کف بازار جمع شود و بازار ارز دچار تلاطم شود. اعضای کمیسیون مصر هستند که این طرح برای تنظیم بازار است و عملاً آزادسازی واردات خودرو نیست، بلکه برای رفع بخشی که کمبود داریم، ممکن است 50 تا 70 هزار دستگاه وارد شود تا بازار تنظیم شود.»

بیشتر بخوانید: واردات خودروی کارکرده به کشور آزاد می‌شود؟ | پیش‌بینی قیمت در صورت ورود رقبای خارجی

جدی در ادامه گفت: «در مورد پیشنهاد وزیر صمت رأی‌گیری نشد. فعلاً مأموریت بررسی ابهامات به کمیته صنعت داده شده و بعد از ارائه پیشنهاد این کمیته به کمیسیون در مورد ابهامات مطرح شده از طرف شورای نگهبان، در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد. این پیشنهاد قطعاً این هفته آماده نمی‌شود و هفته بعد نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه هستند. بنابراین احتمالاً 2 هفته بعد پیشنهاد کمیته صنعت در این رابطه به کمیسیون صنایع ارائه خواهد شد. از آنجا که طرح از طرف شورای نگهبان اعاده شده، پس از تحویل رفع ابهامات به هیئت‌رئیسه، بر مبنای اساسنامه داخلی صحن باید این طرح را در اولویت قرار دهد.»

سرانجام طرح عرضه خودرو در بورس

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس در مورد طرح عرضه خودرو در بورس هم تصریح کرد: «طرح عرضه خودرو در بورس فعلاً مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. منتظر هستیم ماده 4 تعیین تکلیف شود تا سپس به این طرح بپردازیم. اگر طرح واردات خودرو مصوب و اجرا شود، می‌تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند. ممکن است در صورت حل مشکلات نیازی به عرضه خودرو در بورس نباشد. یکی از مفاد آن طرح هم در ماده 4 منظور شده است.»

جالب است بخوانید: افزایش ۸ برابری قیمت خودرو در کیش!

گفتنی است سرنوشت آزادسازی یا عدم آزادسازی واردات خودرو به کشور، در ماه‌های اخیر باعث نوسانات شدیدی در قیمت خودرو و حتی خودروهای داخلی شده است و بسیاری منتظر هستند ببینند تکلیف چه می‌شود و آیا می‌توانند خودروی خارجی بخرند یا نه.

هرچند سیدرضا فاطمی امین ، وزیر صنعت، معدن و تجارت بارها در مصاحبه‌هایش به تکذیب خبر واردات خودرو پرداخته است، با این حال به نظر می‌رسد او در گفت‌وگو با برخی نمایندگان احتمال واردات خودرو از سال بعد را به طور ضمنی تأیید کرده است. در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود تلاطم بازار خودرو در سایه این ابهام همچنان ادامه داشته باشد.

ارسال نظر