واردات خودروی کارکرده به کشور آزاد می‌شود؟ | پیش‌بینی قیمت در صورت ورود رقبای خارجی

خبر آزاد شدن دوباره واردات خودرو و به ویژه واردات خودروی کارکرده به کشور، باعث نوسان قیمت در بازار داخل شده است.

واردات خودروی کارکرده به کشور آزاد می‌شود؟ | پیش‌بینی قیمت در صورت ورود رقبای خارجی

خبر آزاد شدن دوباره واردات خودرو و به ویژه واردات خودروی کارکرده، چند روزی است که در کشور می‌چرخد و حالا چشم امید بازاریان و خریداران و فروشندگان خودرو به آن دوخته شده است.

البته این خبر واردات در شرایطی منتشر شد که سیدرضا فاطمی امین ، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در یکی از اولین اقدامات دوران وزارتش از تکذیب برنامه دولت برای واردات خودرو خبر داده و گفته بود: «دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد. از سوی دیگر وزارت صمت برای صنعت خودروسازی کشور دو برنامه ۶ ماهه و ۲ ساله با توان داخلی مشخص کرده است.»

با این حال تنها چند روز پس از صحبت‌های فاطمی امین، نمایندگان مجلس آزاد شدن واردات خودرو را به تصویب رساندند.

جزئیات واردات خودرو به کشور چیست؟

بنا بر طرحی که خانه ملتی‌ها تصویب کرده‌اند، واردات خودرو به شرط زیر آزاد شده است:

هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز، نسبت به واردات خودروی تمام‌برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام نماید.

تبصره ۱- واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند.

تبصره ۲- سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر 6 ماه یک‌بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای مؤثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.

تبصره ۳- منحصر کردن داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود.

تبصره ۴- واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.

بر این اساس در طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌بینیم که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند خودرو وارد کند، به شرط اینکه هیچ ارزی صرف واردات خودرو نشود. همچنین واردات خودرو باید در قالب واردات در ازای صادرات کالا یا واردات بدون انتقال ارز باشد.

دیگر نکته مهم طرح مجلسی‌ها، مصوبه واردات خودروی دست دوم است. بر اساس این طرح واردات خودروهای کارکرده که 3 سال کار کرده باشند مجاز است.

واردات خودروی خارجی به کشور از چه زمانی ممنوع شد؟

طرح ممنوعیت ورود خودروی خارجی به کشور، به سال 1397 برمی‌گردد. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت طی نامه‌ای در تاریخ 30 خرداد 1397 به رئیس سازمان توسعه تجارت، فهرست گروه چهارم کالایی را که واردات آن‌ها ممنوع شده بود را اعلام کرد که خودرو هم جزوشان بود. در این نامه آمده بود: «بدین وسیله فهرست گروه چهارم کالایی شامل 1339 ردیف تعرفه 8 رقمی که ثبت سفارش آن‌ها در جلسه روز جاری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع شده، جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.»

از همان زمان به بعد بود که بازار خودرو با جهشی عجیب مواجه شد و قیمت خودروهای داخلی را هم دستخوش تغییر کرد. حالا و با گذشت 3 سال از این قانون، پراید که زمانی 7 تا 8 میلیون قیمت داشته به رقم عجیب 150 میلیون تومان رسیده است و در واقع مردم دیگر نه تنها خودروی خارجی نمی‌خرند، که عده زیادی بضاعت خرید خودروهای تولید داخل را هم از دست داده‌اند.

طرح ممنوعیت واردات خودروی خارجی با هدف دفاع از تولید داخلی و تشویق مردم به خرید خودروهای ایرانی صورت گرفت، اما اتفاقی که در عمل رخ داد فقط گرانی بی‌رویه، انحصار و حتی افت کیفیت محصولات داخلی به دلیل نبود عنصر رقابت بود. حالا واردات خودرو می‌تواند دوباره ورق را به نفع همه برگرداند؛ هم تولیدکنندگان که ترغیب به رقابت و بهبود کیفیت محصولاتشان شوند و هم خریداران بازار که با توجه به ورود رقیب احتمالاً می‌توانند خودروهای داخلی را با قیمتی پایین‌تر خریداری کنند. البته در خصوص خرید خودروهای خارجی قضیه فرق می‌کند و با توجه به نوسان شدید قیمت ارز، احتمالاً قیمت تمام شده خودروهای خارجی رقمی نجومی بوده و فقط برای درصد محدودی از جامعه قابل خریداری خواهد بود.

نظر شما درباره خبر واردات خودروی کارکرده به کشور چیست؟ به نظرتان این طرح چه تأثیری بر بازار داخلی خواهد داشت؟ نظرتان را حتماً برایمان بنویسید.

ارسال نظر