روش‌های کاربردی برای افزایش طول عمر لنت ترمز

لنت ترمز یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو به حساب می‌آید که با گذشت زمان کارایی خود را از دست می‌دهد. با این حال رعایت چند نکته ساده باعث افزایش طول عمر لنت ترمز می‌شود.

روش‌های کاربردی برای افزایش طول عمر لنت ترمز

افزایش طول عمر لنت ترمز

لنت ترمز یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو به حساب می‌آید که خرابی آن بدون شک جان راننده را به خطر می‌اندازد. این قطعه با گذشت زمان عمر مفید خود را از دست می‌دهد و باید تعویض شود.

لنت ترمز معمولا تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد و دچار فرسودگی می‌شود. عوامل مؤثری در طول عمر لنت ترمز تأثیر می‌گذارند که میزان استفاده و کیفیت ساخت، از جمله مهم‌ترین آن‌ها هستند.

به همین خاطر بیشتر رانندگان هنگام خرید لنت، ترجیح می‌دهند نسخه خارجی و باکیفیت آن را تهیه کنند. با این حال، شیوه نامناسب رانندگی و عدم رعایت برخی نکات باعث کاهش طول عمر لنت می‌شود، حتی اگر لنت به‌کاررفته در یک خودرو، از بهترین شرکت سازنده خریده شده باشد.

در این مقاله به نکات کاربردی برای افزایش طول عمر لنت موتور اشاره می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید حداکثر استفاده را از این قطعه مصرفی ببرید.

1- با سرعت مناسب رانندگی کنید

یکی از بهترین روش‌های مؤثر برای افزایش طول عمر لنت ترمز حفظ سرعت مناسب حین رانندگی است. ترمز گرفتن در سرعت بالا موجب فرسودگی لنت می‌شود. در واقع سرعت به طور تصاعدی باعث سایش لنت‌ها می‌شود.

به عنوان مثال، توقف کامل از سرعت 105 کیلومتر در ساعت به 33% انرژی بیشتری نسبت به رانندگی با سرعت 85 کیلومتر در ساعت احتیاج دارد. یعنی در سرعت بالاتر، فشار روی لنت 33% بیشتر است!

2- یا گاز بدهید، یا ترمز بگیرید!

اگر حین گاز دادن پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌دهید، نباید انتظار خاصی از لنت‌ها داشته باشید. این کار نه‌تنها فایده چندانی ندارد، بلکه موجب فرسایش زودهنگام لنت ترمز می‌شود.

3- همراه جریان ترافیک پیش روید

یکی دیگر از نکات مهم برای افزایش طول عمر لنت خودرو همراهی با ترافیک است. به خودروهای آهسته مقابل خود توجه کرده و به جای ترمز گرفتن‌های مداوم، سرعت خود را با آن‌ها تنظیم کنید.

زمانی که در سربالایی رانندگی می‌کنید و خودروهای متعددی جلوی شما هستند، چه نیازی به گاز دادن است؟ همچنین اگر از آزادراه وارد یک وضعیت شلوغ‌تر شدید، سرعت خود را خیلی آرام به 80 کیلومتر رسانده و سپس در صورت نیاز ترمز کنید.

همچنین بخوانید: چه چیزی موتور ماشین را نابود می‌کند؟

4- در توقف عجله نکنید

اگر در جلوی خود چراغ قرمز، خودروی راکد یا علامت توقف می‌بینید، در لحظه آخر ترمز نکنید. در عوض سرعت خود را کاهش داده و سپس به با فشردن ترمز ماشین را متوقف کنید. این کار علاوه بر افزایش طول عمر لنت ترمز باعث صرفه‌جویی در مصرف بنزین یا گاز می‌شود.

5- ماشین را سنگین نکنید

اکثر افراد معمولا این نکته را رعایت کرده و خودروی خود را سنگین نمی‌کنند. اما اگر تصمیم گرفتید به جای وانت از سواری بی‌زبان خود استفاده کنید، منتظر سایش لنت‌ها و مشکل در ترمز گرفتن باشید.

افزایش طول عمر لنت ترمز

البته سنگینی خودرو تنها محدود به افزایش بار نیست. سیستم‌های استریو، پنل های بدنه، چرخ‌ها و سایر تجهیزات سفارشی که به خودرو اضافه می‌شوند جزو وزن اضافه به حساب می‌آیند و عمر لنت را کاهش می‌دهند.

6- ترمزها را تمیز کنید

یکی دیگر از روش‌های افزایش طول عمر لنت ترمز ماشین، پاک‌سازی ترمزها است. توصیه می‌شود ترمزها هر دو سال یک‌بار تمیز شوند (البته توسط افراد متخصص)، مخصوصا اگر ماشین شما قدیمی است.

با این کار، ترمزها کارایی بهتری از خود نشان داده و قطعات داخلی بیشتر عمر می‌کنند. دلیل این است که روغن ترمز به طور طبیعی آب را جذب می‌کند. هنگام گرفتن ترمز اضطراری یا استفاده مکرر از پدال ترمز، این رطوبت ممکن است به نقطه‌جوش برسد و کارایی ترمز را کاهش دهد. رطوبت همچنین باعث خوردگی قطعات داخلی شده و طول عمر آن‌ها را کمتر می‌کند.

با رعایت شش نکته ساده بالا می‌توانید از فرسودگی زودهنگام و سایش لنت‌ها جلوگیری کرده و حداکثر بهره را از این قطعه مصرفی ببرید. اگر نکته دیگری درباره افزایش طول عمر لنت ترمز وجود دارد، حتما آن را در قسمت نظرات با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر