مشخصات روغن موتور سالم و خوب چیست؟

استفاده از روغن موتور سالم ضمن بهبود عملکرد خودرو، ساییدگی و خوردگی قطعات پیشرانه را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. لذا مدام باید روغن خودرو را عوض کرد.

مشخصات روغن موتور سالم و خوب چیست؟

مشخصات روغن موتور سالم

عملکرد هر خودرو به طور مستقیم تحت تأثیر روغن موتور قرار دارد. به همین خاطر به رانندگان توصیه می‌شود به طور منظم کیفیت روغن موتور را بررسی کرده و از سلامت آن اطمینان یابند. ولی از کجا می‌توان متوجه شد که روغن موتور سالم است؟

تاریخ انقضا

روغن موتور نیز مانند مواد غذایی تاریخ انقضا دارد و پس از مدتی فاسد می‌شود.

ماندگاری نوع معمولی روغن موتور تقریبا 5 سال است، اما اگر نوع مصنوعی آن را خریداری کرده باشید، تا 7 الی 8 سال می‌توانید از آن استفاده کنید.

ناگفته نماند که به محض باز کردن درب بطری، از عمر مفید روغن موتور کاسته می‌شود و پس از مدتی باید آن را دور بریزید، حتی اگر هیچ نشانه‌ای از خرابی به وجود نیامده باشد.

روغن موتور سالم

رنگ

روغن موتور سالم به رنگ کهربایی بوده و بسیار صاف و زلال است. با گذشت زمان خواهید دید که رنگ روغن تیره‌تر شده و شفافیت آن از بین رفته است. در چنین شرایطی باید هر چه سریع‌تر نسبت به تعویض روغن موتور اقدام کنید.

فرایندهای مختلف مثل اکسیداسیون و یا ترکیب آب و آلودگی با روغن نیز سلامت آن را به خطر می‌اندازد.

یکپارچگی

روغن موتور سالم یکدست است و هنگامی که آن را درون محفظه می‌ریزید، تکه‌تکه نمی‌شود. در واقع اگر روغن غلیظ و جامد شده، بهتر است از آن استفاده نکنید؛ چراکه دیگر توانایی محافظت از موتور را نداشته و برعکس، باعث خرابی می‌شود.

همچنین بخوانید: مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین نسبت به هوای معمولی

ارسال نظر