مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین نسبت به هوای معمولی

گاز نیتروژن قیمت بالاتری نسبت به هوای معمولی دارد. ولی با آگاهی از مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین احتمالا نظر خود را نسبت به کاربرد و ارزش این گاز تغییر می‌دهید.

مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین نسبت به هوای معمولی

مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک

همان‌طور که می‌دانید، حدود 78 درصد هوا را نیتروژن تشکیل می‌دهد. این همان هوایی است که به ریه انسان وارد می‌شود و در باد کردن لاستیک خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ولی زمانی که لاستیک با نیتروژن پر می‌شود، رقم 78 درصد به 93 الی 95 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین شاید پیش خود فکر کنید که فرق چندانی بین لاستیک حاوی هوای معمولی و لاستیک حاوی نیتروژن وجود ندارد.

با این حال نمی‌توان از مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین چشم‌پوشی کرد. با توجه به گفته کارشناسان، میزان کاهش باد نیتروژن در لاستیک نسبت به کاهش فشار باد معمولی حدود یک‌ششم است.

در ادامه به مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین اشاره می‌کنیم.

مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین نسبت به هوای معمولی

1- افزایش امنیت

قطعا یکی از مهم‌ترین مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین افزایش امنیت و ایمنی است. اکثر ماشین‌های مسابقه‌ای از گاز نیتروژن برای پر کردن لاستیک استفاده می‌کنند، چون خطر ناشی از ترکیدگی لاستیک را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

گاز نیتروژن سبک‌تر از هوای معمولی است و به همین خاطر با سرعت بیشتری گرما را از دست می‌دهد. همچنین به دلیل عدم اشتعال‌زایی و نبود اکسیژن، این گاز می‌تواند ایمنی لاستیک و در نتیجه خودرو را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

2- افزایش عمر لاستیک با کاهش رطوبت

هوای معمولی متشکل از 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد باقی گازها است. بنابراین رطوبت هوای معمولی نسبت به گاز نیتروژن بیشتر است و همین رطوبت باعث خوردگی لاستیک‌ها می‌شود.

گاز نیتروژن فاقد رطوبت است و می‌تواند عمر لاستیک را افزایش دهد. در ضمن، نیتروژن بر خلاف اکسیژن عامل احتراق و آتش‌سوزی نیست.

همچنین بخوانید: استفاده نکردن از ضد یخ چه عواقبی به دنبال دارد؟

3- کمک به محیط زیست

افزایش عمر لاستیک به سبب کاربرد گاز نیتروژن همچنین به سلامت محیط زیست نیز کمک می‌کند. این گاز سرعت فرسایش لاستیک را تا 30 درصد کاهش می‌دهد. گاز نیتروژن به بهبود نحوه مصرف سوخت کمک کرده و از انتشار آلودگی اضافی به محیط جلوگیری می‌کند.

مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین نسبت به هوای معمولی

4- بهینه‌سازی مصرف سوخت

استفاده از گاز نیتروژن برای باد کردن لاستیک، یکی از روش‌های بالقوه برای بهینه‌سازی مصرف سوخت است. با استفاده از گاز نیتروژن می‌توان تا 3 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرد. این رقم را نباید دست‌کم گرفت، چون در طولانی‌مدت به عدد بزرگی تبدیل می‌شود.

همچنین بخوانید: روش‌های کاربردی برای افزایش طول عمر لنت ترمز

5- کمک به هندلینگ خودرو

یکی دیگر از مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین بهبود هندلینگ خودرو است. باد نیتروژن نسبت به هوای معمولی ثبات بیشتری دارد. خودرویی که لاستیک‌های آن با گاز نیتروژن پر می‌شود، هندلینگ بهتری نسبت به خودروهای معمولی دارد.

6- فشار ثابت لاستیک‌ها

میزان باد در لاستیک‌های پرشده به وسیله نیتروژن با مرور زمان کاهش نمی‌یابد، چون اتم‌های نیتروژن به سبب ابعاد درشت خود، به سختی از لاستیک خارج می‌شوند.

به همین خاطر، فشار لاستیک‌های پرشده با گاز نیتروژن معمولا ثابت است. در ضمن برخلاف هوای معمولی، گاز نیتروژن واکنش خاصی نسبت به تغییر دما نشان نمی‌دهد.

ارسال نظر