معایب پژو 206 کدام است؟

پژو 206 یکی از محبوب‌ترین خودروهای موجود در بازار است، اما اعمال تحریم‌ها باعث کاهش کیفیت برخی از مدل‌های جدید شده است. معایب پژو 206 شامل چه مواردی است؟

معایب پژو 206 کدام است؟

قیمت 206 صفر مدل 1400

با معایب پژو 206 آشنا هستید؟

علیرغم گذشت دو دهه از آغاز تولید پژو 206، این خودرو هاچ بک ایرانی- فرانسوی هنوز هم محبوبیت بسیاری نزد رانندگان دارد. پژو 206 یکی از پرفروش‌ترین خودروهای موجود در بازار به حساب می‌آید و عمده جوانان طرفدار آن هستند.

پژو 206 چند رقیب مهم در بازار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تیبا 2، ام وی ام 315 و کوییک اشاره کرد.

خودروی جوان‌پسند 206 مزایای بسیاری دارد. مصرف سوخت پایین، طراحی داخلی و خارجی زیبا و شیک و یافتن بی‌دردسر قطعات یدکی جزء مزایای متعدد 206 به حساب می‌آیند. اما هیچ خودرویی کامل نیست و همه آن‌ها دارای معایبی هستند که ممکن است از دید برخی راننده‌ها حائز اهمیت باشند. 206 جوان‌پسند نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پس از اعمال تحریم‌ها، ایران‌خودرو در تولید ماشین‌های پرطرفدار 206 کم‌لطفی کرد و برخی محصولات عرضه‌شده از سال 90 به بعد چندان مورد رضایت خریداران نیستند. با بررسی معایب پژو 206 همراه ما باشید تا با آگاهی در مورد خرید یا تعویض این خودرو تصمیم‌گیری کنید.

1- طراحی غیرتخصصی بدنه

ظاهر 206 یکی از جنبه‌های ممتاز این خودرو به حساب می‌آید که پس از گذشت 20 سال هنوز هم جذاب است. اما این طراحی زیبا با ضعف در پایداری و سیستم تعلیق خودرو همراه است. در پیچ‌های شدید، احتمال چپ شدن ماشین وجود دارد.

2- افت کیفیت ساخت در خودروهای جدید

با شروع تحریم‌ها، مشکلات کیفی 206 نیز آغاز شد و قطعات چینی جای قطعات عالی فرانسوی را گرفت. به همین خاطر کیفیت ساخت برخی خودروهای پژو 206 از دهه 90 به بعد کاهش پیدا کرد. قالب‌گیری نامناسب و ایجاد فاصله بین قطعات مختلف بدنه، حذف پارچه‌های به کار رفته در درب‌های خودرو، کاربرد پلاستیک بی‌کیفیت در کابین و گرم شدن بیش از حد پیشرانه جزئی از معایب ساخت 206 به حساب می‌آیند.

3- ایرادات فنی

پژو 206 بسیار چابک و پرشتاب است، اما نباید نواقص فنی آن را نادیده گرفت. بسیاری از رانندگان در مورد نقص و ضعف واشر سرسیلندر شکایت کرده‌اند، برخی دیگر از سیستم تعلیق و فنربندی ایراد گرفته‌اند.

پژو 206 سواری نرمی ندارد و ماشین مسافرت نیست. ضعف در سیستم تعلیق باعث افزایش خطر انحراف خودرو در پیچ‌ها می‌شود، البته اگر شتاب خودرو بالا باشد. سرنشینان عقب در مسیرهای مارپیچ حرکت گهواره‌ای داشته و کلافه می‌شوند.

در برخی مدل‌های جدیدتر، عملکرد گیربکس اتوماتیک هماهنگی چندانی با موتور خودرو ندارد و ضرایب دنده به خوبی تعیین نشده‌اند. بعضی از پژوهای 206 عرضه‌شده در دوران تحریم دچار نواقص نرم‌افزاری هستند که به سبب تنظیم نادرست EUC به وجود آمده‌اند.

معایب نرم‌افزاری می‌توانند باعث خطا در سنسور دور موتور (و احتمالا بالا رفتن دور موتور)، نقص عملکرد کمپرسور کولر، خطای کوئل و گاز نخوردن خودرو به سبب خطای دریچه گاز شوند.

همچنین بخوانید: با معایب تندر 90 آشنا شوید.

4- کابین کوچک

با اینکه پژو 206 یک خودروی هاچ بک است و نباید از کابین آن انتظار خاصی داشت، اما آیا قدبلندها حق نشستن در خودروهای هاچ بک را ندارند؟ فاصله محوری کم پژو 206 (2445 میلی‌متر) موجب عذاب سرنشینان ردیف عقب شده است، چون عمده آن برای داشبورد و صندلی‌های جلو مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پژو 206 به دلیل کابین کوچک و همین‌طور فضای محدود صندوق‌ عقب، بیشتر یک خودروی مجردی است تا خانوادگی! کاربرد بیش از حد پلاستیک خشک و بی‌کیفیت در مدل‌های 91 به بعد، باعث استهلاک و سروصدای بیش از حد در کابین 206 شده است.

معایب پژو 206

5- کاهش امکانات رفاهی و ایمنی

یکی دیگر از معایب پژو 206 مخصوصا در مدل‌های جدیدتر، کاهش امکانات رفاهی و ایمنی است. با اعمال فشار بیشتر به سبب تحریم‌های سال 1397، ایران‌خودرو مجبور به کنترل قیمت محصولات خود شد و در نتیجه برخی امکانات رفاهی و ایمنی را از آن‌ها حذف کرد.

در برخی پژوهای جدید، سنسور دنده عقب، ترمزهای دیسکی عقب و سیستم پخش پشتیبان از CD وجود ندارد. تهیه این تجهیزات بر عهده راننده است. بدنه زیبای 206 چندان محکم نیست و رانندگی با این خودرو مخصوصا در جاده‌های خطرناک به دقت و هوشیاری احتیاج دارد. در برخی مدل‌های کم کیفیت، در صورت بروز حادثه ضربات سریعا به سرنشینان داخل خودرو منتقل می‌شود.

کنده شدن از سطح زمین به خاطر سرعت بالا و وزن کم نسبت به شتاب نهایی خودرو برای تعویض دنده از دیگر معایب پژو 206 هستند که ایمنی سرنشینان را به خطر می‌اندازند.

اما نباید از حق گذشت. امکاناتی همچون سیستم کنترل بخار بنزین، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی با ریموت رادیویی، چراغ مه شکن جلو و عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، شیشه بالابر برقی، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی‌های جلو، نشانگر دمای بیرون، آینه‌های جانبی برقی و همین‌طور بلندگوهای جانبی هنوز هم در پژو 206 وجود دارند، هرچند که به خوبی ارتقا نیافته‌اند.

6- هزینه نگهداری و تعمیرات

نسخه‌های اولیه و پیش از تحریم پژو 206 دارای کیفیت عالی هستند و شاید پس از ده سال استفاده مستمر به خرج کردن بیفتند. اما برخی خودروهای جدید (90 به بعد) گاه و بی گاه مالک را به دردسر می‌اندازند. ضعف فنربندی، عایق‌بندی ضعیف، سروصدای قطعات کابین و نقص سیستم ECU از جمله معایب پژو 206 به حساب می‌آیند که مورد آخر در برخی موارد اصلا اصلاح نمی‌شود!

با این وجود، قطعات 206 به راحتی پیدا می‌شوند، اما قطعات باکیفیت گران خواهند بود. تعمیرکاران به بهانه فضای کم موتور و قطعات، معمولا دستمزد بالایی طلب می‌کنند. از هزینه سرویس‌های دوره‌ای نیز نباید صرف‌نظر کرد که با توجه به کیفیت و عملکرد معمولی، چندان عادلانه به نظر نمی‌رسد.

در آخر باید گفت بسیاری از معایب ذکرشده در این مقاله، جزء فاکتورهای نسبی به حساب می‌آیند و ممکن است شانس با مالک یار بوده و هیچ‌یک از این معایب در خودروی جذاب 206 آن‌ها وجود نداشته باشد. اگر با موردی مخالف یا موافق هستید، حتما نظرات خود را به اشتراک بگذارید تا مخاطبین از تجارب شما بهره‌مند شوند.

ارسال نظر