مقایسه تیبا و ساینا | بررسی مزایا و معایب ۲ خودروی سایپا

ساینا و تیبا هر دو جزو محصولات اقتصادی و ارزان قیمت سایپا به حساب می‌آیند. با مقایسه تیبا و ساینا و همین‌طور بررسی مزایا و معایب آن‌ها می‌توان تصمیم بهتری برای خرید یکی از آن‌ها گرفت.

مقایسه تیبا و ساینا | بررسی مزایا و معایب ۲ خودروی سایپا

مقایسه تیبا و ساینا

تیبا با نام ابتدایی مینیاتور و به عنوان جایگزین پراید در سال 1388 روانه خیابان‌های ایران شد. این خودرو به سبب بهبودهای متعدد نسبت به پراید، با استقبال گرمی از طرف رانندگان مواجه شد و از همه مهم‌تر، بدنه اندک محکم‌تری در مقایسه با فرشته مرگ دارد.

از طرف دیگر، ساینا نسخه فیس لیفت تیبا بوده و ظاهر زیبا و جذاب‌تری دارد. ساینا از سال 1395 به بازار عرضه شد و با قیمت بالاتری نسبت به تیبا در دسترس خریداران قرار گرفت.

به طور کلی ساینا از لحاظ مشخصات فنی، تفاوت چندانی با تیبا ندارد. با این وجود، ما در این مقاله به مقایسه ساینا و تیبا پرداخته و مزایا و معایب آن‌ها را در ترازو قرار می‌دهیم.

مقایسه تیبا و ساینا از لحاظ ظاهری

انتقاد از ظاهر تیبا، باعث شد کمپانی سایپا به فکر تولید فیس لیفت های این خودرو بیفتد. تیبا 2 و ساینا از لحاظ ظاهری بسیار قابل‌تحمل‌تر از مینیاتور سایپا هستند!

چراغ‌ها و جلوپنجره کوچک ظاهر گنگ و عجیبی به نمای رو‌به‌روی تیبا بخشیده است. نمای جانبی در حد یک خودروی اقتصادی قابل‌قبول است. ایراد اصلی که توی ذوق خریدار می‌زند، سپر ساده و بی‌روح و ظاهر قورباغه‌ای و از مد افتاده عقب خودرو است.

از طرف دیگر، ساینا برای رفع مشکلات ظاهری تیبا ساخته شده (!) و طراحی جوان پسندانه و اسپرت‌تری دارد. کشیدگی چراغ‌های جلو، جلوپنجره بزرگ‌تر و نمای زیباتر عقب خودرو، باعث شده ساینا از لحاظ ظاهری برتری بلاشک در مقایسه با تیبا داشته باشد.

تیبا تیبا

مقایسه تیبا و ساینا از لحاظ مشخصات فنی

همان‌طور که قبلا گفته شد، تیبا و ساینا چندان از لحاظ مشخصات فنی با یکدیگر تفاوت ندارند. هر دو خودرو بر اساس پلتفرم X200 ساخته شده و به موتور 1.5 لیتری 4 سیلندره M15 مجهز هستند که می‌تواند قدرتی معادل با 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر را تولید کند. این قدرت از طریق گیربکس 5 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل شده و خودرو را به حرکت درمی‌آورد.

شتاب تیبا و ساینا به ترتیب در عرض 13 و 12.8 ثانیه از صفر به 100 می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی تیبا و ساینا در هر 100 کیلومتر به ترتیب حدود 6.95 و 7.02 لیتر بوده و حداکثر سرعت آن‌ها به ترتیب برابر با 170 و 175 کیلومتر بر ساعت است.

مقایسه تیبا و ساینا از لحاظ ایمنی

از محصولات اقتصادی سایپا نباید انتظار ایمنی داشت. تیبا و ساینا از لحاظ ساختار شاسی و تجهیزات ایمنی در یک سطح (پایین) قرار دارند، به نحوی که حتی در تست‌های ایمنی سنجی شرکت نکرده‌اند. تنها وجه تمایز ساینا با تیبا، وجود سیستم ترمز EBD در خودروی ساینا است که ایمنی را در حد جزئی بالاتر می‌برد.

تیبا به سیستم ترمز ABS مجهز بوده و ساینا دارای سیستم ترمز ABS و EBD است. هر دو خودرو از کیسه هوا برای افزایش ایمنی سرنشینان جلو استفاده می‌کنند.

از دیگر امکانات ایمنی تیبا می‌توان به سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی و کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد. ساینا علاوه بر این موارد، به سیستم قفل ایمنی کودک روی درب‌ها مجهز است.

ساینا

مقایسه تیبا و ساینا از لحاظ آپشن ها

مدل‌های معمولی تیبا و ساینا امکانات زیادی ندارند. اما سایپا تیپ آپشنال را برای هر دو خودرو عرضه کرده که از لحاظ داشتن امکانات، کمی مقبول‌تر به نظر می‌رسند. با این حال، این دو خودرو از لحاظ امکانات نیز چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند.

چراغ‌های جلو هالوژنی با قابلیت تنظیم ارتفاع و همین‌طور چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، گرمکن شیشه عقب و بالابرهای برقی شیشه‌های جلو، جزء امکانات مشترک در ساینا و تیبا به حساب می‌آیند.

ساینا همچنین دارای آپشن هایی از جمله بالابر شیشه عقب، سیستم صوتی ولتی مدیا، صفحه نمایش، آینه جانبی برقی، تهویه اتوماتیک، سنسور پارک دنده‌عقب، کلید مجهز به ریموت، دوربین عقب و دماسنج محیط بیرون است.

برخی از این آپشن ها به طور سفارشی در تیبا نیز جاسازی شده‌اند. تیبا شامل امکاناتی از جمله رادیو پخش USB، سیستم صوتی مولتی‌مدیا، آینه جانبی دستی یا برقی (سفارشی)، تهویه دستی، بالابر شیشه عقب (سفارشی)، سنسور پارک دنده‌عقب (سفارشی)، ریموت کنترل و دوربین عقب (سفارشی) می‌شود.

همچنین بخوانید: مقایسه تیبا 2 با ساینا

مقایسه تیبا و ساینا

مزایا و معایب تیبا

به طور خلاصه، تیبا یک ماشین اقتصادی است که به دلیل قیمت پایین، بازار فروش و همچنین بازار دست‌دوم پررونقی دارد. عمده قطعات یدکی این محصول داخلی به راحتی در بازار یافت می‌شود و هزینه نگهداری آن پایین است. تیبا استهلاک پایینی داشته و سیستم تعلیق آن جزو نقاط قوت خودرو به حساب می‌آید.

از دیدگاه منتقدانه، تیبا کیفیت ساخت و مونتاژ پایینی دارد و ظاهر آن چنگی به دل نمی‌زند. پیشرانه ضعیف قدرت شتاب گیری مناسب را فراهم نمی‌آورد و رانندگی با تیبا بسیار خسته‌کننده است. متریال بی‌کیفیت و عدم عایق‌بندی مناسب باعث می‌شود صدای موتور به داخل کابین راه پیدا کرده و سرنشینان را کلافه کند. نبود امکانات و آپشن های رایج و مرسوم نیز جزو معایب خودرو تلقی می‌شود.

تیبا فاقد سیستم ترمز قوی بوده (فقط ABS) و در صورت داشتن سرعت، هیچ تعادلی در مسیرهای پرپیچ‌ و خم ندارد. بسیاری از رانندگان از وضعیت بد گیربکس مخصوصا در حین گرفتن دنده‌معکوس برای کم کردن سرعت شکایت کرده‌اند.

همچنین بخوانید: مقایسه امکانات شاهین با دنا پلاس

مزایا و معایب ساینا

ساینا در مقایسه با تیبا ظاهر زیبا و موردپسندتری دارد. بازار خرید و فروش این خودروی اقتصادی نیز هنوز از رونق نیفتاده و قشر جوان به طور خاص طرفدار ساینا هستند. ساینا کابین بزرگ‌تری نسبت به تیبا داشته و یک خودروی خانوادگی راحت به حساب می‌آید.

ایمنی ساینا با افزودن ترمز EBD بهتر از ایمنی تیبا بوده و پنل های مقاوم‌تری دارد. این خودرو نیز همانند تیبا تولید داخلی بوده و قطعات آن به راحتی در بازار یافت می‌شود.

با این وجود، معایب تیبا شامل حال ساینا نیز می‌شود. از لحاظ پیشرانه ضعیف، ساینا هیچ فرقی با تیبا ندارد. مصرف سوخت ساینا هم‌ردیف با خودروهای اقتصادی نیست و تیبا از این لحاظ نسبت به ساینا برتری دارد.

همانند تیبا، کیفیت ساخت و مونتاژ ساینا چندان قابل‌قبول نیست. متریال سخت و خشک این خودرو خیلی زود برای مالک دردسرساز می‌شود. با اینکه ساینا آپشن های بیشتری نسبت به تیبا دارد، ولی باز هم فاقد امکانات کافی نسبت به خودروهای امروزی است.

لاستیک‌های ساینا به خاطر وزن کم خودرو، چسبندگی کافی با جاده ندارند. به همین دلیل در هنگام رانندگی در جاده‌های لیز و برفی، باید مراقب سرعت و تکان‌های خودرو باشید.

با توجه به مقایسه تیبا و ساینا، شما کدام‌یک را برای خرید ترجیح می‌دهید؟ تجربه سواری با کدام‌یک از این دو خودرو را دارید؟ لطفا نظرات و انتقادهای خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر