در صورت روشن شدن چراغ ABS ماشین چکار کنیم؟

روشن شدن چراغ ABS ماشین به منزله هشداری است که راننده را از ایجاد مشکل و اختلال در سیستم ترمز ضدقفل آگاه می‌کند. اما دلایل روشن شدن چراغ ای بی اس چیست و در هنگام مواجهه با آن چه باید کرد؟

در صورت روشن شدن چراغ ABS ماشین چکار کنیم؟

ترمز ABS چیست و چگونه کار می‌گند؟

سیستم ترمز ضد قفل (Anti-lock braking system) معروف به ABS یکی از تجهیزات استاندارد خودروهای امروزی است که موقع ترمز کردن، مانع از قفل‌شدن چرخ‌ها می‌شود و به کنترل بهتر ماشین مخصوصا در جاده‌های لغزنده و خیس کمک می‌کند.

بخش‌های اصلی ترمزهای ای بی اس، چهار بهش کنترل کننده، سنسورهای سرعت، پمپ و سوپاپ‌ هستند.

خودروهایی که مجهز به سیستم ترمز ABS نیستند به هنگام ترمزگیری‌های شدید چرخ‌هایشان قفل می‌شود و این قفل شدن ناگهانی بخصوص در جاده لغزنده باعث منحرف شدن خودرو و از دست رفتن کنترل خودرو توسط راننده می‌شود.

این سیستم ترمز دارای سنسورهایی است که وظیفه سنجش لحظه‌‌ به لحظه عملکرد چرخ‌های خودرو را به عهده دارند. سنسورها روی چرخ‌ها یا روی دیفرانسیل خودرو نصب شده‌اند و زمانی که در سیستم ترمز خودرو مشکل و اختلالی ایجاد شود پیامی به کامپیوتر کنترل‌کننده می‌فرستند و کامپیوتر با روشن کردن چراغ ای بی اس، به راننده این مشکل را اعلام می‌کند.

علت روشن شدن چراغ ABS چیست؟

  • خراب شدن رله آن
  • جابجایی سوکت‌های متصل به سنسورها
  • سوختگی فیوز
  • اختلال در کارکرد پمپ
  • کم شدن سطح روغن ترمز
  • اختلال در کارکر سنسورهای چرخ

هنگام روشن شدن چراغ ABS

هنگام روشن شدن چراغ ABS ماشین چکار کنیم؟

روشن شدن چراغ ABS پس از روشن‌کردن خودرو برای چند ثانیه، به معنی عملکرد درست سیستم است و جای نگرانی نیست. اما اگر این چراغ روشن بماند یعنی مشکلی ایجاد شده است.

البته زمانی که چراغ اخطار ABS روشن می‌شود، یعنی سیستم ای بی اس کار نمی‌کند اما ترمز خودرو به طور معمول کار می‌کند، بنابراین خطر اصلی بیشتر در موقعی است که در جاده خیس و لغزنده‌ای در حال رانندگی باشید و زمانی که قفل شدن چرخ‌ خودرو هنگام ترمز ایجاد خطر می‌کند. اما اگر همزمان هم چراغ ای بی اس و هم چراغ سیستم ترمز روشن شود، یعنی مشکل اساسی در ترمز ایجاد شده و خطر بزرگی در کمین شماست.

  • در صورت روشن شدن چراغ ABS ماشین با احتیاط برانید و در اسرع وقت به نزدیکترین تعمیرگاه مجاز خودرو برای رفع مشکل مراجعه کنید. چرا که سیستم ترمز ضد قفل، در ایمن بودن رانندگی تاثیر مستقیمی دارد.
  • اما اگر هم چراغ ABS و هم چراغ سیستم ترمز روشن بود، فورا باید خودرو را در جای امنی متوقف کنید و با امداد خودرو تماس بگیرید.

بیشتر بدانید: روش‌های کاربردی برای افزایش طول عمر لنت ترمز

ارسال نظر