طرح واردات خودروهای کارکرده به تصویب شورای نگهبان رسید

به گفته «هادی طحان نظیف»، سخنگوی شورای نگهبان، واردات خودروهای کارکرده نیز از نظر شورای نگهبان مخالف شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طرح واردات خودروهای کارکرده به تصویب شورای نگهبان رسید

طرح واردات خودروهای کارکرده که یکی از خبرسازترین طرح‌های مجلس طی ماه اخیر بود، بالاخره از فیلتر شورای نگهبان نیز عبور کرد. درنتیجه این طرح اکنون آماده ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی است. از ابتدای سال 1402 تاکنون، واردات خودروهای کارکرده موضوعی مهم در رسانه‌های خودرویی و اقتصادی کشور بوده است.

به گفته «هادی طحان نظیف»، سخنگوی شورای نگهبان، واردات خودروهای کارکرده نیز از نظر شورای نگهبان مخالف شرع و قانون اساسی شناخته نشد. درنتیجه با توجه به موافقت هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، این طرح به یک قانون تبدیل شده است. درنتیجه اکنون بایستی منتظر ابلاغ لایحه واردات خودروهای کارکرده به دستگاه‌های مسئول باشیم.

طرح واردات خودروهای کارکرده مدتی پیش توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد. براساس این طرح، واردات خودروهای دست‌دوم با کارکرد 5 سال و کمتر توسط افراد حقیقی و حقوقی مجاز شمرده شده است. تعرفه واردات خودروهای کارکرده نیز با توجه به نوع پیشرانه آن‌ها، بین 20 الی 175 درصد تعیین شد. بااین‌حال تعرفه خودروهایی که مورد‌توجه عموم قرار دارند بین 135 الی 165 درصد خواهد بود. به این تعرفه‌ها حدود 20 درصد عوارض و مالیات دیگر نیز اضافه می‌شود. بنابراین در بهترین حالت، واردات یک خودروی کارکرده به کشور، قیمت آن را به حدود سه‌برابر افزایش خواهد داد.

انتظار معجزه از طرح واردات خودروهای کارکرده نداشته باشید!

اعلام تأیید طرح واردات خودروهای کارکرده درحالی صورت می‌گیرد که بازار همچنان در تب‌وتاب خودروهای وارداتی صفر کیلومتر است. با گذشت 9 ماه از تأیید طرح واردات خودرو به کشور، تنها تعدادی پیکاپ کینگ لینگ تاگا به‌صورت وارداتی پلاک دریافت کرده‌اند. چند محموله خودروهای وارداتی از برندهای کره‌ای همچنان در گمرک هستند و حتی چانگان‌های وارداتی سایپا نیز هنوز موفق به دریافت پلاک نشده‌اند. بنابراین در شرایط فعلی، واردات خودروهای کارکرده طی زمانی کوتاه و با تعرفه‌های سنگین، انتظاری غیرواقعی خواهد بود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر