استفاده نکردن از ضد یخ چه عواقبی به دنبال دارد؟

ضد یخ یک مایع شیمیایی سبزرنگ است که کاربرد آن مخصوصا در زمستان توصیه می‌شود. استفاده نکردن از ضد یخ عواقب ناگوار و خطرناکی به دنبال دارد و بدون شک هزینه کلانی را روی دست راننده می‌گذارد.

استفاده نکردن از ضد یخ چه عواقبی به دنبال دارد؟

عواقب استفاده نکردن از ضد یخ

موتور خودرو با سوزاندن سوخت، انرژی زیادی تولید می‌کند. بخشی از این انرژی موجب حرکت ماشین شده و بخش دیگر به گرما تبدیل می‌شود. نیمی از این گرما از طریق اگزوز خارج و نیمی دیگر در محفظه موتور باقی می‌ماند.

گرمای موجود در محفظه موتور توسط مایع خنک‌کننده جذب می‌شود. یعنی مایع خنک‌کننده اجازه نمی‌دهد گرمای موتور به حدی برسد که به اجزای آن آسیب وارد کند.

البته دمای مایع خنک‌کننده با جذب گرما بالا می‌رود. ولی شیارهای موجود در رادیاتور باعث خنک‌سازی مایع خنک‌کننده می‌شود.

مایع خنک‌کننده بر پایه آب ساخته شده و در فصول سرد سال ممکن است یخ بزند! به همین خاطر از ضد یخ استفاده می‌کنیم.

ضد یخ ترکیبی از آب مقطر و نوعی الکل (معمولا اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول) است که باعث می‌شود مایع خنک‌کننده یخ نزند. ضد یخ معمولا با آب قاطی می‌شود. در واقع آب نقش کاتالیزور داشته و باعث عملکرد صحیح ضد یخ می‌شود.

همچنین بخوانید: گرم کردن موتور ماشین قبل از حرکت لازم است؟

مخلوط 50 درصد ضد یخ و 50 درصد آب تقریبا در دمای حداقل منفی 35 سانتیگراد یخ می‌زند. ضد یخ همچنین باعث می‌شود نقطه جوش آب بالا رود. هر چه آب دیرتر به جوش آید، بهتر است. مخلوط 50 درصد ضد یخ و 50 درصد آب، نقطه جوش را حداکثر به 270 درجه سانتیگراد می‌رساند.

بنابراین ضد یخ نقش مهمی در عملکرد صحیح ماشین در فصول سرد سال دارد. ولی استفاده نکردن از ضد یخ چه عواقبی به همراه خواهد داشت؟

استفاده نکردن از ضد یخ

مضرات استفاده نکردن از ضدیخ

همان‌طور که قبلا گفته شد، ضد یخ مانع یخ‌زدگی مایع خنک‌کننده و در نتیجه باعث خنک ماندن موتور می‌شود.

پس یخ‌زدگی مایع خنک‌کننده مهم‌ترین عاقبت استفاده نکردن از ضد یخ به حساب می‌آید. نبود مایع خنک‌کننده نیز به معنی داغ شدن بیش از حد موتور و ذوب شدن قطعات آن است.

همچنین بخوانید: چه چیزی موتور ماشین را نابود می‌کند؟

از طرف دیگر، حجم آب در هنگام یخ زدن افزایش می‌یابد. این افزایش حجم می‌تواند باعث ترکیدن بلوک موتور شود، چون موتور از آهن یا آلومینیوم ساخته شده و خاصیت کشسانی ندارد.

افزایش حجم آب همچنین باعث پاره شدن شلنگ‌ها و خراب شدن شبکه رادیاتور می‌شود. اگر آب موجود در رادیاتور یخ بزند، تنها یک استارت کافیست تا واترپمپ قفل شده و تسمه تایم پاره شود! به دنبال این فاجعه، سوپاپ‌ها نیز در اثر برخورد با پیستون کج و ناقص خواهند شد.

به بیان کلی، استفاده نکردن از ضد یخ به معنی خرید یک موتور جدید است! پس سرمای هوا را دست‌کم نگیرید و به سراغ ضدیخ‌های باکیفیت بروید.

بد نیست بدانید که ضد یخ رنگ سبزی دارد و هر چه غلیظ‌تر باشد بهتر است. ضد یخ فاسد به رنگ قهوه‌ای درمی‌آید.

به علاوه، ضد یخ تنها مخصوص زمستان نیست. این ماده شیمیایی باعث افزایش نقطه جوش آب شده و حتی در روزهای معمولی نیز به کار می‌آید.

ارسال نظر