معایب خودروهای چینی در ایران | چرا نباید خودروی چینی بخریم؟

خودروهای چینی از لحاظ ظاهری بسیار زیبا هستند و قدرت بدنی آن‌ها بهتر از برخی خودروهای داخلی است. اما آیا ظاهر لوکس می‌تواند معایب خودروهای چینی را بپوشاند؟

معایب خودروهای چینی در ایران | چرا نباید خودروی چینی بخریم؟

معایب خودروهای چینی

وضعیت سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار باعث شده تا هم‌وطنان گرامی ما به سمت خرید خودروهای چینی روی آورند. اما معمولا توصیه می‌شود خودروی چینی نخریم! بهتر است پول خود را افزایش داده و محصول بهتری را انتخاب کنیم.

دلیل این سوگیری چیست؟ چرا وقتی با پسوند چینی مواجه می‌شویم واکنش منفی از خود نشان می‌دهیم؟

تمام محصولات چینی بی‌کیفیت نیستند، اما مشکلات دیگری به غیر از کیفیت وجود دارند که ما را از خرید آن‌ها منع می‌کنند.

در مقابل خودروهای داخلی، خودروهای چینی هم شیک‌تر هستند، هم ایمنی بالاتری دارند و هم برخی فناوری‌های به کار رفته در آن‌ها جدیدتر است. اما دلایلی مبنی بر عدم خرید خودروی چینی وجود دارند که ممکن است برای برخی راننده‌ها قابل توجیه و برای برخی دیگر قابل‌حل باشند.

همچنین بخوانید: معایب تندر 90

افت شدید قیمت خودروهای چینی

یکی از مهم‌ترین دلایل و در عین حال معایب خودروهای چینی ، افت شدید قیمت آن‌ها در بازار دست دوم است. با اینکه گرانی بیش از حد خودروهای خارجی باعث شده تا تعداد خریداران خودروهای چینی افزایش پیدا کند، اما متأسفانه قیمت آن‌ها در هنگام فروش (دست دوم) به طور ناعادلانه‌ای کاهش می‌یابد.

البته این طور نیست که خریدار اول و آخر یک خودروی چینی تنها خود شما باشید. رفتار بازار در این وضعیت اقتصادی نابسامان واقعا غیر قابل ‌پیش‌بینی است.

کمبود لوازم یدکی و هزینه نگهداری

در صورت خرابی قطعات فنی یا حتی ظاهری ماشین، به سختی می‌توان لوازم یدکی موردنیاز را در بازار یا حتی نمایندگی‌ها پیدا کرد. خدمات پس از فروش برای خودروهای چینی در ایران بسیار نامطلوب است.

در مقایسه با قطعات خارجی و ایرانی، فروشگاه‌های کمی حاضر به نگهداری از لوازم یدکی خودروهای چینی در انبارهای خود هستند، چون قیمت این لوازم بسیار گران است. در ضمن، هر مکانیکی نمی‌تواند ماشین چینی را تعمیر کند. به همین خاطر، مالک معمولا برای تعمیر خودروی خود به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کند که البته دستمزد آن‌ها بیشتر از تعمیرکاران است!

ناگفته نماند که هزینه نگهداری خودروهای بهتری مثل خودروهای آلمانی یا فرانسوی نیز کمتر از ماشین های چینی نیست.

همچنین بخوانید: معایب 206

کیفیت پایین مواد کاربردی

چین به کاربرد مواد کم کیفیت و کپی‌سازی از تولیدکننده‌های دیگر شهره خاص و عام است. این موضوع برای خودروهای چینی هم صدق می‌کند. پلاستیک بی‌کیفیت، صندلی‌های خشک و عدم برخورداری از سیستم‌های ایمنی کارآمد و قابل‌اطمینان از دیگر معایب خودروهای چینی به‌حساب می‌آیند (البته نه همه آن‌ها).

در عوض آپشن های متعدد و امکانات رفاهی بسیاری در خودروهای چینی وجود دارد، تا حدی که چشم برخی راننده‌ها روی کیفیت بد بسته می‌شود. وجود سانروف، صندلی‌های برقی، کروز کنترل، سیستم مولتی‌مدیا و غیره، آپشن های محبوب و پرطرفداری هستند که تقریبا در تمام خودروهای چینی به چشم می‌خورند.

گیر باکس ضعیف

بسیاری از رانندگان خودروهای چینی به ضعف غیرقابل‌انکار گیر باکس اشاره می‌کنند. متأسفانه صفحه کلاچ، گیر باکس و سیستم انتقال قدرت خودروهای چینی اساسا ناکارآمد است و این مشکل مخصوصا در مدل‌های اتوماتیک به شدت احساس می‌شود.

گیر باکس‌های به کار رفته در این خودروها معمولا خوش‌نام، اما قدیمی هستند. این گیر باکس‌ها فاقد عملکرد فوری و دقیق بوده و خیلی زود دچار نقص فنی می‌شوند. تعمیر این گیر باکس‌ها تضمین‌کننده ماندگاری آن‌ها نیست.

بنابراین اگر قصد خرید ماشین‌های لوکس و شیک چینی را در سر دارید، حتما موارد بالا را در نظر بگیرید و درباره محصول مورد نظر حسابی تحقیق کنید. ظاهر هرگز نباید جایگزین استحکام و قدرت خودرو شود.

به علاوه، به سبب وضعیت نامساعد سیاسی، تضمینی نیست که نمایندگی‌های چینی در ایران ماندگار باشند. در واقع آینده این خودروسازان چشم‌بادامی در کشور عزیزمان چندان مشخص نیست.

آیا تا به حال مالک یک خودروی چینی بوده‌اید؟ با کدام‌یک از معایب خودروهای چینی موافق و با کدام‌یک مخالف هستید؟ چه توصیه‌هایی برای خریداران آینده این خودروها دارید؟ تجارب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر