زمان تعویض روغن ترمز و تشخیص کم بودن روغن ترمز خودرو

چگونه تشخیص دهیم روغن ترمز خودرو کم شده و نیاز به اضافه کردن و یا تعویض دارد؟ زمان تعویض روغن ترمز و هواگیری چه موقعی است و آیا بسته به انواع خودرو متفاوت است؟

زمان تعویض روغن ترمز و تشخیص کم بودن روغن ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو مستقیما با امنیت سرنشینان خودرو مرتبط است، از این رو چک کردن آن اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از مهم‌ترین موارد بررسی سیستم ترمز، زمان تعویض روغن ترمز و یا اضافه کردن روغن ترمز است.

اهمیت روغن ترمز و تعویض آن

ترمز خودرو بدون روغن کار نمی‌کند، زیرا برای جابجایی قطعاتش نیاز به روغن دارد. در واقع با فشار پدال ترمز، روغن ترمز نیرویی را که بر اثر این فشار ایجاد شده به صورت نیروی هیدرولیکی به لنت‌های ترمز انتقال می‌دهد و لنت‌ها نیز با وارد کردن فشار بر دیسک، کاهش سرعت خودرو یا توقف آن را سبب می‌شوند.

روغن ترمز‌ها در دو نوع بر پایه سیلیکون و بر پایه گلیکول هستند که نوع دوم مخصوص خودروهای با سیستم ترمز ABS است.

همچنین روغن ترمزها بر اساس نقطه جوش انواع مختلفی دارند که با استانداردی به نام DOT تقسیم‌بندی می‌شوند. رنگ روغن موتورها نیز اعم از زرد، آبی و سبز بستگی به همین DOT‌های متفاوت دارد. مثلا DOT3 با رنگ زرد نشان داده می‌شود، DOT4 با رنگ آبی و DOT5.1 با رنگ سبز.

البته انتخاب روغن موتور مناسب بستگی به عوامل مختلف مثل نوع موتور خودروی شما، وزن خودرو و سیستم انتقال قدرت دارد. برای انتخاب بهتر، دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید یا با مکانیک مشورت کنید.

علت تعویض روغن ترمز؛ چرا روغن موتور باید تعویض شود؟

جذب رطوبت هوا توسط روغن به مرور زمان کاربری سیال آن را پایین آورده و کارایی آن را کم می‌کند. بنابراین هواگیری و تخلیه و تعویض روغن موتور برای عملکرد مناسب سیستم ترمز خودرو و امنیت ضروری است.

تشخیص کم بودن روغن ترمز خودرو با چه علائمی امکانپذیر است؟

کم شدن روغن ترمز به مرور زمان، امری طبیعی است که باید به آن اضافه شود یا پس از مدتی تعویض شود. اما کاهش مداوم روغن ترمز می‌تواند دلایلی همچون نشتی داشتن، لنت ترمز فرسوده یا فرسوده بودن محفظه روغن ترمز بخاطر گرما باشد. زمانی که روغن ترمز خودرو کاهش می‌یابد و نیاز به اضافه کردن یا تعویض دارد، نشانه‌هایی می‌تواند شما را به این امر آگاه کند.

علت و زمان تعویض روغن ترمز

۱. چراغ هشدار ترمز روشن می‌شود

چراغ ترمز به شما درباره ایجاد مشکل در سیستم ترمز هشدار می‌دهد که یکی از مهم‌ترین این مشکلات می‌تواند کم بودن روغن ترمز باشد یا زمان تعویض روغن ترمز را به شما تذکر بدهد.

همچنین بخوانید: در صورت روشن شدن چراغ ABS ماشین چکار کنیم؟

۲. سیستم ترمز پر سروصدا می‌شود

زمانی که روغن برای کمک به جابجایی قطعات سیستم ترمز کم باشد، سیستم ترمز پر سر وصدا و آزار دهنده می‌شود که البته نشانه خطرات بزرگتر نیز هست.

۳. پدال ترمز سفت می‌شود

این یکی از علائم مهم کم بودن روغن ترمز خودرو است.

۴. در ترمز گرفتن مشکل ایجاد می‌شود

با کم شدن روغن ترمز، طبیعتا کارکرد لنت‌ها نیز دچار مشکل شده و ترمز گرفتن مشکل می‌شود.

زمان تعویض روغن ترمز

زمان تخلیه و تعویض روغن موتور از نظر مکانیک‌ها هر یک سال یا حتی دو سال یک بار است و در بقیه مواقع کافی است با کم شدن روغن ترمز کمی به آن اضافه کنید. با این حال بسته به مدل و نوع خودروی شما این زمان می‌تواند متفاوت باشد بنابراین حتما دفترچه راهنمای خودروی خود را بخوانید و دقیق‌تر عمل کنید.

زمان و مراحل چک کردن روغن ترمز ماشین برای تعویض یا افزودن

برای پیشگیری از خطرات احتمالی، شما باید ماهی یک بار روغن موتور خودروی خود را چک کنید و از اندازه و سلامت آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار:

  • ابتدا محفظه روغن ترمز را که در خودروهای جدید پلاستیکی و در خودروهای قدیمی‌تر فلزی است پیدا کنید.
  • در صورتی که سیستم ترمز شما ABS است حدود ۲۵ تا ۳۰ پدال ترمز را فشار دهید.
  • حالا وقت باز کردن محفظه روغن ترمز است اما قبل از باز کردن محفظه باید با یک دستمال تمیز، ذرات و آشغال‌های دور محفظه را پاک کنید تا از وارد شدن ذرات به محفظه جلوگیری کنید زیرا این اتفاق می‌تواند ترمز‌های شما را از کار بیندازد.
  • در محفظه را باز کنید و سطح روغن ترمز را بسنجید. اگر سطح روغن بیشتر از 5-4 سانتیمتر پایین‌تر از درب محفظه بود یعنی نیاز به اضافه کردن دارد. اگر رنگ روغن تیره شده بود یعنی زمان تعویض روغن ترمز است و نیاز به تخلیه و تعویض دارد. در همین حال بهتر است از نشتی نداشتن محفظه هم اطمینان حاصل کنید.

در محفظه را برای زمان زیاد باز نگذارید تا از اکسیده شدن روغن جلوگیری شود. زمان تعویض روغن ترمز خودروی شما چه زمانی است؟ تجربیات خود را با ما و خوانندگان کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر