این ماشین خودران شرکت جنرال موتورز فرمان و پدال ندارد!

رسانه کلیک - همین حالا هم در شهرهایی مثل پیتزبورگ و فونیکس می‌توانید از اوبر خودروهای خودران سفارش دهید؛ البته این خودروها باز هم دارای فرمان و پدال و حتی راننده هستند. اما حالا جنرال موتورز خودروی خودران Cruise AV را معرفی کرده که داشبورد جلوی آن به طور کلی متفاوت از هر خودروی دیگری و بدون فرمان و پدال است.

این ماشین خودران شرکت جنرال موتورز فرمان و پدال ندارد!

شرکت جنرال موتورز در سال 2019 اتومبیل Cruise AV را وارد جاده‌ها می‌کند. در این خودرو تمام کار را سیستم‌ها و مدارهای الکترونیکی انجام می‌دهند و کنترل ماشین در تمام لحظات توسط رایانه‌ها انجام می‌شود. این سدان قرار است به ناوگان تاکسی‌های اینترنتی اضافه شود.

رایانه‌های این خودرو، تمامی تصمیم‌گیری‌ها را انجام می‌دهند؛ از ناوبری و چرخیدن و گاز دادن تا ترمز کردن و ایستادن. در نتیجه دیگر هیچ نیازی به انسان نخواهد بود. از این رو نیازی به ابزارهای همیشگی و سنتی فرمان و پدال و دنده نیست. در ماشین خودران Cruise AV چندین سیستم رایانه‌ای پشتیبان نیز در نظر گرفته شده تا در صورت عدم کارکرد سیستم اصلی، بدون هیچ اتلاف وقتی، کنترل در دست سیستم‌های پشتیبان قرار گیرد.

در خودروی خودران Cruise AV دیگر نیازی نیست که سرنشینان حواسشان به بیرون و جاده باشد. در عوض صفحه‌های LCD لمسی در داشبورد و پشت صندلی‌ها تعبیه شده که در واقع در حکم تنها راه ارتباطی انسان و ماشین است و مسیردهی و سایر موارد از طریق آن‌ها انجام می‌شود. این صفحات اطلاعاتی از مسیر را نشان می‌دهند و مسافران می‌توانند به عنوان مثال محل‌هایی را برای توقف در نقشه تعیین کنند. تنظیمات سیستم تهویه و مالتی مدیا نیز همگی از طریق همین صفحات صورت می‌گیرد.

اتومبیل خودران Cruise AV دارای 21 سنسور رادار، 16 دوربین و 5 سیستم لیزری برای پایش تمام و کمال محیط اطراف و موانع است. این سیستم‌ها قادرند در کسری از ثانیه عابرین پیاده، دوچرخه و موتور سواران و خط‌کشی‌های خیابان را شناسایی کنند. سنسورها قادرند در سرعت‌های بالا جهتشان را برای داشتن بهترین دید نسبت به اطراف تغییر دهند.

خودروی خودران Cruise AV دارای دکمه‌های توقف اورژانسی در بالای سر هر مسافر است تا در مواقع لزوم بتوان خودرو را در بهترین نقطه‌ای که سیستم تشخیص می‌دهد، متوقف کند. سیستم یاری‌رسان از راه دوری نیز وجود دارد که سرنشینان می‌توانند در صورت نیاز با برقراری تماس با آن، مشکلات احتمالی را برطرف کنند یا این که کنترل کامل اتومبیل را به دست بگیرد.

ارسال نظر