معرفی انواع فرمت های صوتی در تلویزیون های هوشمند

فرمت های صوتی در تلویزیون های هوشمند انواع و اقسام مختلفی دارند. با این وجود MP3 و ACC رایج‌ترین فرمت‌های صوتی بین برندهای مختلف به حساب می‌آیند.

معرفی انواع فرمت های صوتی در تلویزیون های هوشمند

انواع فرمت های صوتی در تلویزیون های هوشمند

تلویزیون یک دستگاه صوتی تصویری است که برای پخش هر فایل صوتی یا تصویری، باید از فرمت آن پشتیبانی کند. بسیاری از تلویزیون های هوشمند امروزی از جمله سونی، سامسونگ، ال‌جی، پاناسونیک، فیلیپس، ویزیو، شارپ و غیره از اکثر فرمت‌های صوتی رایج پشتیبانی کرده و قادر به پخش محتوای صوتی هستند.

صوت در قالب‌های متعددی کدگذاری می‌شود. انواع فرمت های صوتی در تلویزیون های هوشمند را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فرمت MP3

فرمت MPEG Layer4 یا به اختصار MP3، معروف‌ترین فرمت صوتی به حساب می‌آید که انواع دستگاه‌های پخش با آن سازگاری دارند. این فرمت می‌تواند حجم فایل‌های صوتی را بدون کاهش کیفیت، کمتر کند.

فرمت WMA

فرمت Windows Media Audio یا به اختصار WMA یکی از فرمت‌های صوتی اختصاصی است که در برخی تلویزیون‌های هوشمند از آن پشتیبانی می‌شود. این فرمت توسط کمپانی مایکروسافت ساخته شده و حجم آن نصف MP3 است.

فرمت ACC

یکی دیگر از انواع فرمت های صوتی در تلویزیون های هوشمند ACC مخفف Audio Advanced Coding است. این فرمت کدینگ پیشرفته به فضای کمتری نسبت به MP3 احتیاج دارد و در واقع بخشی از مشخصات MPEG-2 و MPEG-4 است.

فرمت FLAC

فرمت بعدی به نام Free Lossless Audio Codec یا همان FLAC یکی از بهترین فرمت‌های فشرده‌سازی صدا بوده و می‌تواند حجم فایل خام را بین 50 تا 60 درصد کاهش دهد.

فرمت OGG

فایل OGG همانند فایل MP3 یک فایل صوتی است که معمولا برای ذخیره موسیقی از آن استفاده می‌شود. کانتینر OGG می‌تواند تعدادی جریان مستقل برای صدا، تصویر و متن را با یکدیگر ترکیب کند. این فرمت برای خش مؤثر و دستکاری چندرسانه‌ای دیجیتالی کیفیت بالا طراحی شده است.

فرمت MIDI

فرمت midi مستقل از فایل‌های صوتی معمولی مثل WAV یا MP3 بوده و محتوای صوتی واقعی را حمل نمی‌کند. به همین خاطر سایز بسیار کمی دارد.

فرمت Ape

فرمت Ape یک پسوند صوتی بدون افت است که به آن کدک APE یا فرمت MAC نیز گفته می‌شود. فرمت Ape برخلاف mp3، wma یا acc، داده‌های صوتی را حذف نمی‌کند. این فرمت قادر به ساخت فایل‌های صوتی دیجیتالی است که منبع صدای اصلی را حین پخش مجددا تولید می‌کند.

فرمت ALAC

فرمت Apple Lossless Audio Codec یکی از فرمت‌های صوتی انحصاری بوده که توسط اپل ساخته شده است. از این فرمت برای ذخیره‌سازی موسیقی دیجیتالی بدون از بین رفتن کیفیت اصلی استفاده می‌شود.

فرمت AIFF

یکی دیگر از انواع فرمت های صوتی در تلویزیون های هوشمند AIFF مخفف Audio Interchange File Format نام دارد که جزو فرمت‌های صوتی استاندارد نیز به حساب می‌آید. از این فرمت برای ذخیره داده‌های صوتی برای کامپیوترهای شخصی و سایر دستگاه‌های صوتی الکترونیکی استفاده می‌شود.

فرمت های ACC، FLAC و MP3 تقریبا توسط تمام تلویزیون‌های هوشمند پشتیبانی می‌شوند. دستگاه‌های جدید برند سامسونگ تقریبا با تمام فرمت‌های صوتی معرفی شده در این مقاله سازگار هستند.

با تمام این اوصاف، برای پخش بدون مشکل فایل‌های صوتی خود روی تلویزیون بهتر است ابتدا فایل (های) موردنظر را به فرمت عمومی MP3 تبدیل کرده و سپس آن‌ها را پخش کنید.

ارسال نظر