تراشه کایرین 9010 هواوی با لیتوگرافی 3 نانومتری از راه می رسد

رسانه کلیک - نسل بعدی تراشه های پرچمدار هواوی به نام کایرین 9010 از لیتوگرافی 3 نانومتری استفاده می کنند. این تراشه ها در گوشی های سری Mate 50 به کار گرفته خواهند شد.

تراشه کایرین 9010 هواوی با لیتوگرافی 3 نانومتری از راه می رسد

تنها چند ماه از معرفی پردازنده Kirin 9000 توسط کمپانی هواوی می گذرد. این پردازنده در دو نسخه متفاوت Kirin 9000 و Kirin 9000E عرضه شده و تنها در گوشی های سری Mate 40 مورد استفاده قرار گرفته است. حال جزییات مربوط به نسل بعدی پردازنده های پرچمدار هواوی توسط افشاگری به نام @RODENT950 لو رفته که به آن Kirin 9010 گفته می شود.

پردازنده Kirin 9000 نخستین پردازنده 5 نانومتری هواوی برای دستگاه های اندرویدی به حساب می آید. با اینکه بسیاری افراد از هواوی انتظار دارند که حداقل برای دو سال از پردازنده های 5 نانومتری در محصولات خود استفاده کند، اما افشاگری های جدید نشان می دهند که این کمپانی چینی به سمت لیتوگرافی 3 نانومتری برای نسل بعدی تراشه های موبایل رفته است. احتمال می رود که تراشه Kirin 9010 با لیتوگرافی 3 نانومتری در سال جاری عرضه شده و در سه ماهه چهارم در گوشی های سری Mate 50 مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به پیشرفت هواوی و ساخت تراشه های 3 نانومتری، می توان پیش بینی کرد که تراشه سازهای دیگری همچون کوالکام نیز از این رویه پیروی کرده و به سوی لیتوگرافی 3 نانومتری برای نسل بعدی تراشه های پرچمدار خود تغییر مسیر دهند. البته کوالکام برای سال جاری از تراشه های اسنپدراگون 888 پلاس رونمایی خواهد کرد، که جزو تراشه های 5 نانومتری بوده، ولی سرعت کلاک بسیار بالایی دارد.

از طرف دیگر، گفته می شود که سامسونگ از ساخت پردازنده های 4 نانومتری صرف نظر کرده و به سوی لیتوگرافی 3 نانومتری روی آورده است. اپل نیز با همکاری TSMC پردازنده های 3 نانومتری خود را عرضه خواهد کرد، هرچند که این اتفاق حداقل در سال 2022 رخ می دهد. بنابراین احتمال دارد که هواوی اولین عرضه کننده پردازنده های 3 نانومتری در جهان باشد.

پیش از عرضه تراشه های 5 نانومتری Kirin، شایع شده بود که Mate 40 آخرین پرچمدار هواوی خواهد بود که از پردازنده Kirin استفاده می کند، اما ظاهرا این موضوع صحت ندارد. گوشی آینده هواوی به نام P50 نیز به Kirin 9000 مجهز خواهد بود و سری Mate جدید این کمپانی چینی از تراشه 3 نانومتری کایرین 9010 هواوی استفاده خواهد کرد.

ارسال نظر