سیستم عامل macOS Big Sur و تراشه M1 اپل فردا از راه می‌رسند

رسانه کلیک - کمپانی اپل به تازگی از تراشه انحصاری خود به نام M1 رونمایی کرده است. این تراشه در دوازدهم ماه نوامبر سال جاری یعنی فردا به طور رسمی عرضه خواهد شد.

سیستم عامل macOS Big Sur و تراشه M1 اپل فردا از راه می‌رسند

اپل در ماه ژوئن سال جاری در نمایشگاه WWDC از سیستم عامل macOS جدید خود به نام Big Sur رونمایی کرده و پیش نمایشی از آن را در قالب نسخه بتا در ماه سپتامبر عرضه کرد. با این حال، این نرم افزار هنوز به طور رسمی منتشر نشده است. کمپانی کوپرتینویی به تازگی از چیپست مجهز به ARM جدید خود برای لپ تاپ، یعنی M1 رونمایی کرده و از بهینه سازی های اضافی برای سیلیکون جدید و همچنین تاریخ عرضه رسمی بروزرسانی نرم افزاری (12 نوامبر) خبر داد.

سیستم عامل MacOS Big Sur از قابلیت ها و توان تراشه M1 بهره می گیرد. این نرم افزار از بروزرسانی های متعددی نظیر کنترل مرکزی ارتقا یافته و اصلاح شده، مرکز اطلاع رسانی با سازماندهی متفاوت و همینطور بهبودهای متعدد برای اپلیکیشن های Maps، Safari و Messages برخوردار است. کمانی اپل امروز اعلام کرد که این سیستم عامل با تراشه M1 جدید سازگاری داشته و به خوبی عمل می کند. مانند سایر کامپیوترهای مجهز به ARM، مک های اپل مجهز به M1 نیز خیلی سریع روشن شده و راه اندازی می شوند.

سیستم عامل MacOS Big Sur روی ماشین های مجهز به تراشه M1 اپل همچنین از هسته های مناسب برای وظایف خاص، نظیر سایر دستگاه های مجهز به ARM پیشرفته، از هسته های عملکرد بالا برای اپلیکیشن های سنگین و از هسته های با بهره وری بالا برای کارهای سبک تر استفاده می کند.

در ماشین های مجهز به تراشه M1 اپل ، سرعت اجرای برنامه های جاوااسکریپت روی سافاری حدود 1.5 تا 2 برابر بیش تر از قبل است. انیمیشن ها نیز سریع تر و هموارتر نشان داده می شوند. همچنین اجرای انیمیشن های سه بعدی یا ویرایش فیلم های خام با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت. تماما این مزایا به لطف معماری حافظه یکپارچه جدید امکان پذیر شده اند. با ساخت macOS روی اپل سیلیکون، می توان از فرمت های داده ای مربوط به دیکد ویدیوها، GPU و نمایشگر استفاده کرد. بنابراین ویراستارها نیازی به صرف زمان و هزینه جهت تبدیل فایل های خود ندارند.

طبق گفته های کریگ فدریگی، مهندس نرم افزار اپل، تمام اپلیکیشن ها از جمله Pages، Numbers، Keynotes، Garage Band، iMoves، Logic Pro و Final Cut Pro برای تراشه M1 بهینه سازی شده اند. با این حال، یکی از بزرگ ترین مسائل مربوط به کامپیوترهای مبتنی بر ARM، قابلیت سازگاری با برنامه های قدیمی خواهد بود. البته برنامه های یونیورسال اپل به خوبی روی دستگاه های مجهز به M1 کار می کنند. طبق گفته های این کمپانی کوپرتینویی، Adobe و Omni Groups نیز نسخه های اپلیکیشن های یونیورسال خود را به زودی عرضه خواهند کرد. مثلا نسخه های یونیورسال لایت روم از ماه آینده و فوتوشاپ از سال آینده در دسترس قرار خواهند گرفت.

شرکت اپل در رویداد اخیر خود، به این نکته اشاره کرده که چطور توسعه دهندگان توانسته اند اپلیکیشن های خود را به نسخه های یونیورسال منتقل کنند. همین موضوع، یعنی سازگار کردن راحت برنامه و اپلیکیشن های مختلف برای ماشین های جدید، کلید اصلی موفقیت اپل در انتقال به لپ تاپ های ARM به شمار می آید. ظاهرا شکست مایکروسافت در این حوزه، درس عبرتی برای اپل بوده است.

اپلیکیشن هایی که قابل انتقال به نسخه یونیورسال نیستند، می توانند با استفاده از روزتا 2 روی سیستم عامل Big Sur اجرا شوند. روزتا در واقع اپلیکیشن های ساخته شده برای ماشین های 32 بیتی یا 64 بیتی را به برنامه های قابل اجرا روی اپل سیلیکون تبدیل می کند. روزتا شبیه به شبیه سازهای مایکروسافت روی کامپیوترهای مجهز به اسنپدراگون است. با وجود روزتا، توسعه دهندگان فرصت کافی برای انتقال اپلیکیشن های خود به پلتفرم یونیورسال را پیدا می کنند. اپل روی صفحه توسعه دهندگان نوشته است که روزتا، راه حلی برای ساخت نسخه های ساده و ناشیانه اپلیکیشن به شمار نمی آید. ماندگاری روزتا اصلا معلوم نیست.

تا این لحظه می دانیم که Big Sur با طراحی جدیدی عرضه می شود، اما این طراحی چندان چشمگیر نبوده و بیشتر جنبه لمسی دارد. برخی بهبودهای اعمال شده در این سیستم عامل چندان مشهود نیستند، مثلا انیمیشن های Photos به لطف پشتیبانی Metal با سرعت بسیار بالایی به نمایش گذاشته می شوند. بهبودهای دیگری نیز در هنگام استفاده از گزینه های سفارشی سازی جدید به چشم می آیند.

ارسال نظر