محققان چینی در کمتر از 5 ساعت با هوش مصنوعی یک پردازنده RISC-V ساختند

دانشمندان چینی یک هوش مصنوعی جدید توسعه داده‌اند که توانسته است در کمتر از 5 ساعت، یک پردازنده RISC-V را طراحی کند.

محققان چینی در کمتر از 5 ساعت با هوش مصنوعی یک پردازنده RISC-V ساختند

گروهی از پژوهشگران چینی می‌گویند در کمتر از پنج ساعت موفق شده‌اند یک پردازنده مقیاس صنعتی جدید را با معماری RISC-V طراحی کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند که این فرایند حدود 1000 برابر سریع‌تر از طراحی همین پردازنده توسط انسان‌ها انجام شده، ولی قدرت آن در حد یک پردازنده قدیمی اینتل i486 است.

گروهی از محققان چینی می‌خواستند ببینند که آیا هوش مصنوعی می‌تواند مانند انسان‌ها دست به تولید تراشه بزند یا خیر. آن‌ها برای آزمایش این ایده ابتدا یک مدل هوش مصنوعی را با مجموعه‌ای از داده‌های ورودی و خروجی CPU آموزش دادند. سپس از این آموزش‌ها یک Binary Speculation Diagram (BSD) ساخته شد و بعد از اصول توسعه «مونته-کارلو» و توابع Boolean کمک گرفته شد تا دقت و بهینگی این پردازنده بهبود داده شود.

دانشمندان می‌گویند با این روش توانسته‌اند از طریق فرایند تولید 65 نانومتری پردازنده‌ای بسازند که دقت آن به سطح بی‌نظیر 99.99999999999 درصد می‌رسد. سرعت فرکانس این پردازنده حداکثر 300 مگاهرتز است.

پردازنده ساخت هوش مصنوعی چه عملکردی دارد؟

این پردازنده در آزمایش‌ها هم موفق ظاهر شده و با سیستم‌عامل لینوکس (کرنل 5.15) عملکرد خود را به نمایش گذاشته است. این محصول در بنچمارک‌های Drystone عملکردی مشابه با پردازنده i486 داشته. افزون‌براین، به‌نظر می‌رسد که عملکرد این پردازنده اندکی از Acorn Archimedes A3010 بهتر است.

مقایسه پردازنده ساخت هوش مصنوعی (CPU-AI) با دیگر پردازنده‌ها

پژوهشگران می‌گویند هوش مصنوعی به‌خودی‌خود توانسته است معماری von Neumann را از صفر کشف کند و این اتفاق بسیار شگفت‌آور است. ساخت این پردازنده نه از دید آکادمیک، بلکه از دید تولید پردازنده‌های جدید هم می‌تواند حائز اهمیت باشد.

محققان می‌گویند هوش مصنوعی می‌تواند زمان و هزینه‌های مصرفی در صنعت نیمه‌رساناها را پایین بیاورد. به‌علاوه، این سؤال مطرح شده است که آیا این فناوری می‌تواند پایه‌گذار ساخت دستگاهی باشد که دائماً بتواند خودش را بهبود دهد یا خیر. نتایج یافته‌های محققان در وب‌سایت arXiv منتشر شده است.

گروه دیگری از دانشمندان پیش‌تر تنها با حرف‌زدن با ChatGPT توانسته بودند بخشی از یک تراشه را طراحی کنند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر