مشخصات احتمالی پردازنده های کامت لیک S اینتل فاش شد

رسانه کلیک - جزییات متعددی درباره نسل دهم پردازنده های اینتل به نام کامت لیک S منتشر شده که در ادامه آن ها را با یکدیگر مرور می کنیم.

مشخصات احتمالی پردازنده های کامت لیک S اینتل فاش شد

اطلاعات جدیدی درباره پردازنده های دسکتاپ نسل بعدی اینتل، کامت لیک S لو رفته که البته صحت آن ها به طور قطع مشخص نشده است. وب سایت Wccftech اخیرا به جزییات پردازنده های دسکتاپ نسل دهم اینتل اشاره کرده است که با لیتوگرافی 14 نانومتری ساخته شده و دارای 10 هسته (20 رشته) هستند. این پردازنده ها احتمالا از نوع Core i9-10900 بوده که با فرکانس پایه 3 گیگاهرتزی و توربو 5.1 گیگاهرتزی فعالیت می کنند. این CPU از حافظه کش 20 مگابایتی استفاده می کند.

همچنین با توجه به گمانه زنی های قبلی، خانواده دسکتاپ نسل دهم (یعنی از Core i3 به بالا) به طور کلی دارای رشته های بسیاری هستند. پردازنده Core i3-10100 یک بخش چهار هسته ای با هشت رشته و کلاک پایه 3.2 گیگاهرتز و توربوی 3.8 گیگاهرتز است.

از جمله CPUهای خانواده کامت لیک S می توان به پردازنده Core i7-10700 اشاره کرد که مجهز به 8 هسته و 16 رشته بوده و از کلاک پایه 3 گیگاهرتز و توربو 4.8 گیگاهرتز برخوردار است. پردازنده دیگر به نام Core i5-10500 دارای شش هسته و 12 رشته است و از کلاک پایه 3.2 گیگاهرتزی و توربو 4.3 گیگاهرتزی بهره می برد.

کامت لیک S قادر به پشتیبانی از حداکثر 40 PCle 3.0 بوده و دارای یک سوکت CPU جدید به نام LGA 1200 است. بنابراین ارتقای مادربورد جزو نیازمندی های اصلی این پردازنده ها به حساب می آید. ظاهرا CPUهای جدید حدود 8 درصد بهتر از تراشه های نسل نهم اینتل در اجرای برنامه های ویندوز عمل می کنند. کارایی محاسباتی این پردازنده ها نیز تا 18 درصد نسبت به نسل قبلی افزایش یافته است. از دیگر مشخصات پردازنده های کامت لیک S می توان به کاهش توان TDP تا 65 وات اشاره کرد، البته نسخه های K از توان TDP بیشتری برخوردار هستند.

با مقایسه پردازنده های بالا، می توان گفت که Core i9-10900 علیرغم تک هسته ای بودن، کارایی قابل ملاحظه ای نسبت به سایرین دارد، خصوصا که فرکانس توربوی آن به 5.1 گیگاهرتز می رسد. خانواده کامت لیک S احتمالا در سه ماهه اول سال 2020 روانه بازار می شوند. قیمت این پردازنده ها هنوز مشخص نشده است.

ارسال نظر