مقایسه Core i3 با Core i5 و Core i7؛ پردازنده های اینتل چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

رسانه کلیک - اینتل در بخش پردازنده های دسکتاپ حکمرانی می کند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه Core i3 با Core i5 و Core i7 بپردازیم.

مقایسه Core i3 با Core i5 و Core i7؛ پردازنده های اینتل چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در حالی که چندین سال از ورود پردازنده های سری Core اینتل به بازار زمان می گذرد، هنوز می توان آن ها را جدید در نظر گرفت. در صورتی که خواهان خرید پردازنده جدیدی برای سیستم خود و یا لپ تاپی مجهز به پردازنده اینتل باشید، با پردازنده های مختلف روبه‌رو می شوید.

در این مطلب به مقایسه Core i3 با Core i5 و Core i7 می پردازیم و همچنین عملکرد پردازنده جدید Core i9 را نیز با آن ها مقایسه می کنیم ( پردازنده اینتل Core i9 وارد دنیای لپ تاپ ها شد ). علاوه بر بنچمارک های این پردازنده ها، مشخصات آن ها را نیز بیان خواهیم کرد.

اینتل از اواسط سال 2006 پردازنده های Core 2 Duo را معرفی کرد. تولیدکنندگان از این پردازنده ها تا سال 2010 در محصولات خود استفاده می کردند. پردازنده های Core i5 ،Core i3 و Core i7 در سال 2008 معرفی شدند. تا سال 2016 شرکت اینتل چرخه تیک-تاک را دنبال می کرد.

از سال 2016 تا به امروز شاهد تغییر در چرخه پردازنده های اینتل هستیم. این کمپانی برای معرفی معماری جدید از سه مرحله استفاده می کند. در گذشته در مرحله تاک اینتل از پردازنده های خود با معماری جدید رونمایی می کرد که از نظر عملکرد و مصرف انرژی بسیار بهینه تر بودند.

در فرآیند جدید اینتل مدت زمان بیشتری را صرف بهینه سازی پردازنده های تولیدی خود می کند و معماری جدید با تاخیر بیشتری در اختیار کاربران قرار می گیرد.

اینتل هر یک از نسخه های پردازنده خود را با یک کدنام معرفی می کند. هزول، اسکای لیک و کبی لیک برخی از کدنام های اینتل را تشکیل می دهند. قبل از مقایسه Core i3 با Core i5 و Core i7 و Core i9 ابتدا به معرفی هر یک از آن ها می پردازیم. در ادامه با کلیک همراه باشید.

Core i3

Core i3 ارزان ترین نمونه در میان پردازنده های سری Core اینتل محسوب می شود. در حالی که با یک پردازنده پایین رده روبه‌رو هستیم، Core i3 عملکرد مناسبی دارد و در بررسی های صورت گرفته امتیازهای بالایی را کسب کرده است.

این پردازنده دارای 2 هسته است. Core i3 از فراریسمانی (Hyper Threading) و شبیه سازی هسته ها پشتیبانی می کند. کاربر توسط این پردازنده قادر به استفاده از نسخه 64 بیتی ویندوز خواهد بود. جدیدترین نسخه این پردازنده با لیتوگرافی 14 نانومتری توسعه یافته است و برای کارهای روزمره عملکرد کاملا مناسبی دارد.

برای اولین بار در نسخه کافی لیک شاهد حضور 4 هسته در پردازنده Core i3 اینتل هستیم. حضور هسته های بیشتر در یک پردازنده به معنای آن است که کاربر می تواند در یک زمان کارهای بیشتری را انجام دهد.

در مقایسه Core i3 با Core i5 باید گفت که پردازنده ارزان قیمت اینتل از یک ویژگی مهم محروم است. این پردازنده از فناوری توربو بوست پشتیبانی نمی کند. توربو بوست به ویژگی اطلاق می شود که فرکانس پردازنده افزایش می یابد و به بالاتر از فرکانس پایه می رسد. در آخرین نسخه این پردازنده اینتل تصمیم گرفته قابلیت فراریسمانی را حذف کند.

آیا پردازنده Core i3 برای شما مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال باید به این موضوع توجه کرد که با کامیپوتر خود چه کارهایی را انجام می دهید. در صورتی که وب‌گردی، ارسال ایمیل، مشاهده ویدیو و ویرایش فایل های آفیس فعالیت های شما را تشکیل می دهد، پردازنده Core i3 کاملا مناسب شماست.

Core i5

این پردازنده میان رده قدرت بیشتری در مقایسه با Core i3 در اختیار کاربر قرار می دهد. در مقایسه Core i3 با Core i5 باید گفت که سرعت بیشتر Core i5 در اجرای برنامه ها محسوس است. اگر در حال کار با برنامه ای همانند فتوشاپ باشید، تفاوت سرعت این دو پردازنده کاملا برای شما مشهود خواهد بود.

پردازنده های Core i5 در سه نسخه مختلف تولید شده اند. این پردازنده ها در نمونه های 2، 4 و 6 هسته ای در اختیار کاربران قرار گرفته اند. نمونه دو هسته ای با لیتوگرافی 32 و 22 نانومتری و نسخه 4 هسته ای با معماری 45، 22 و 14 نانومتری توسعه یافته اند.

جدیدترین نسخه Core i5 که در خانواده کافی لیک قرار می گیرد دارای 6 هسته است. در حالی که نمونه دارای 6 هسته در فعالیت های تک هسته ای سرعت بالاتری را نسبت به نمونه 2 هسته ای در اختیار کاربر قرار می دهد، تفاوت چندانی میان آن و نسخه 4 هسته ای وجود ندارد.

اگر برنامه ای قادر به استفاده از چند هسته باشد، نمونه 6 هسته ای Core i5 قادر به اجرای آن با سرعتی بالاتر در مقایسه با دو نسخه دیگر است.

پردازنده های Core i5 از قدرت مناسبی برخوردارند و کاربران می توانند برای انجام اکثر کارهای خود مانند ویرایش ویدیو، انجام بازی و ویرایش فایل های آفیس از این پردازنده استفاده کنند. با خرید پردازنده Core i5 علاوه بر دستیابی به قدرت کافی، در هزینه های خود نیز صرفه جویی کرده اید.

Core i7

Core i7 قوی ترین پردازنده بعد از Core i9 محسوب می شود. این پردازنده در نمونه های مختلف به فروش می رسد و قیمت بالایی دارد. تا قبل از معرفی نسخه کافی لیک، این پردازنده دارای 4 هسته بود. در جدیدترین نسخه این پردازنده به 6 هسته پردازشی مجهز شده است.

پردازنده Core i7 از قابلیت هایی مانند فراریسمانی (Hyper Threading) و شبیه سازی هسته ها پشتیبانی می کند. این پردازنده برای انجام کارهای سنگین همانند ویرایش ویدیوهای 4K و یا اجرای بازی های بسیار گرافیکی توسعه یافته است. این پردازنده از حافظه کش بالایی بهره می برد که باعث کارایی بالاتر آن می شود.

برای بسیاری از افراد پردازنده های Core i7 نامناسب هستند. اگر کاربری خواهان خرید پردازنده های Core i7 باشد می تواند پردازنده ای مانند Core i5-8600K را خریداری کند و پول باقی مانده را صرف خرید قطعاتی همانند حافظه رم و حافظه SSD کند.

لازم به ذکر است؛ پردازنده های Core i7 برای اجرای بازی در رزولوشن 2K و یا 4K کاملا مناسب هستند و قدرت کافی در اختیار کاربران قرار می دهند.

Core i9

در نهایت به سراغ جدیدترین پردازنده از سری Core اینتل می رویم. این پردازنده در مقایسه با نمونه های دیگر از قدرت بالاتری برخوردار است. ارزان ترین نسخه این پردازنده از 10 هسته بهره می برد که در مقایسه با محصولات دیگر قیمت بالاتری دارد.

اینتل برای بالاترین نسخه این پردازنده 18 هسته در نظر گرفته است. برای تصاحب این نسخه باید پول کافی در حساب بانکی خود داشته باشید چرا که این پردازنده قیمت بسیار بالایی دارد.

پردازنده Core i9 در تمامی بنچمارک ها دو پردازنده Core i5 و Core i7 را شکست می دهد. در صورتی که مشغول به تولید انیمیشن های سه بعدی هستید و یا سایر قطعات سیستم شما بهترین در نوع خود محسوب می شوند، پردازنده Core i9 را خریداری کنید.

نتیجه گیری

در مقایسه Core i3 با Core i5 باید گفت که اگر با سیستم خود کارهای پایه انجام می دهید پردازنده Core i3 را خریداری کنید در غیر این‌صورت برای تصاحب Core i5 هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

پردازنده های Core i7 و Core i9 در مقایسه با مدل های دیگر قیمت بالاتری دارند بنابراین در صورتی که به قدرت بالایی نیاز ندارید از خرید آن ها صرف نظر کنید. در ادامه بنچمارک مربوط به پردازنده ها و ارزش مالی آن ها را مشاهده می کنید:

ارسال نظر